gingo för profpredikans hållande. I så fall kan hr K. med Jul. Cesar utropa: veni, vidi, vici! Industrielt. Vid Göteborgs Mek. verkstad har under år 1858 blifvit tillverkadt: Skeppd. 4,062: 7: 17. diverse gjutgods, skeppd. 693: 4: 14, d:o smiden, skeppd. 53: 12: 5. d:o andra metaller, samt byggnaden å ett jernångfartyg om 20 hästars kraft fullbordad, en jernångbåt med machineri om 8 h. k. nybyggd, byggnaden å 6 jernångbåtar med machineri, hvardera om 8 h. k., en sjö-ångmachin om 30 h. k., en ångmachin med panna om 16 h. k. för statens jernvägsbyggnader, en ångmachin med panna om 25 h. k. jemte hydraulisk länsningsapparat (för Gullbergsvass) påbörjade; diverse andra arbeten för statens jernvägsbyggnader, fabriker, landtbruk, ångfartyg m. m. för tillsammans rmt rdr 484,555. — 290 arbetare hafva varit sysselsatta. Vid Lindholmens Mek. verkstad hafva under år 1858 blifvit byggda sex större och mindre ångfartyg af jern, med machiner om 80, 40, 30, 5 och (2 stå) 2 hästars kraft; under byggnad äro 2 större och 2 mindre ångslupar af jern samt en lastpråm, hvilken kommer att drifvas medelst ångkraft. På den såkallade slipen, eller upphalningsbädden för fartyg vid nämnde verkstad, hvilken uppfördes för omkring trenne år sedan, hafva under denna tid varit upptagna 80 fartyg af hvilka 15 från Norge, 4 fr. England, 3 fr. Danmark, 1 fr. Frankrike och 57 fr. Sverige; samt under första månaden af detta år 3 svenska fartyg. Vid byggandet af denna slip, hvilken är den enda i landet, anlades, på förslag af aflidne öfversten ÅA. E. v. Sydow, två banor, af hvilka den ena blott gjordes färdig under vattnet, men då det sedermera visat sig, att den andra banan är otillräcklig för de fartyg, som anmälas till landsättning, är det både önskvärdt och för allmänna rörelsen nödvändigt, att den förstnämnda banan kompletteras så fort som möjligt, och -det torde förmodas att Motala verkstads bolag, som nu eger slipen, påskyndar denna för allmänheten vigtiga angelägenhet. Tillverkningsvärdet under år 1858 uppgick till 320,053 rdr rmt. Vattenståndet i Wenern. En välvillig läsare af Göteborgs-Posten har i en skrifvelse fästat red:s uppmärksamhet på de menliga följder, som det närvarande låga vattenståndet i Wenern kommer att medföra för seglationen på nämnde sjö under innevarande års sommar, samt föreslagit att, genom en billig dambyggnad af ohuggen sten eller timmer vid Göta elfs mynning, under vintermånaderne söka att höja vattnet i Wenern, och sedermera lösgöra detsamma då seglationen började, för att derigenom jemväl erhålla tillräckligt djupt vatten i elfven. I anledning deraf hafva vi, förutom den lokalkännedom vi ansett oss ega, rådfrågat oss i ämnet med personer på stället, huruvida en sådan fördämning, hvarigenom det åsyftade ändamålet kunde vinnas, är verkställbar, — och derigenom kommit till den öfvertygelse, att en sådan med önskadt resultat visserligen kan åstadkommas, dock