Article Image
slutligen Mångden af läroämnen, till
fromma för dvaliteten af det lärda, så
vidt ske kan begränsas. Alla andra åt-
gärder, vare sig i den ena eller andra
riktningen, äro endast palliativer och
skola, i vår tanke, ej medföra någon var-
aktig förbättring. Endast derigenom att
de juridiska studierna bedrifvas så som
andra vetenskapliga studier. och i främ-
sta rummet derigenom att den mekani-
ska utanläsningen af en massa mer eller
mindre digra kollegiihäften upphör och
åt studierna i stället gifves en sådan
riktning, att den studerande i främsta
rummet lär sig att rätt förstå och tolka
lagen och utantillslärandet ej, såsom nu,
bohandlås såsom hufvudsak, kan rättens
studium; blifva hvad det bör vara för
den studerande: själsbildande och för
den framtida praktiske juristen verkli-
gen gagneligt, samt undervisningen i
rätten af skicklige lärare med framgång
såväl i praktiskt : som teoretiskt hänse-
ende lemnas. Resultaten aflärarnes ve-
tenskapliga insigter hvar och en i sin.
vetenskapsgren torde då också oftare och
i ett relativt bättre skick än nu någon
gång är förhållandet genom tryck kom-
ma till den större allmänhetens känne-
dom, en fördel som jemte den förra och
väsentligare äfven, om också ej i sam-
ma grad, torde vara förtjent att beaktas.
a a a ae sn SATT Ri TRA va
Thumbnail