Article Image
slutligen Mångden af läroämnen, till fromma för dvaliteten af det lärda, så vidt ske kan begränsas. Alla andra åtgärder, vare sig i den ena eller andra riktningen, äro endast palliativer och skola, i vår tanke, ej medföra någon varaktig förbättring. Endast derigenom att de juridiska studierna bedrifvas så som andra vetenskapliga studier. och i främsta rummet derigenom att den mekaniska utanläsningen af en massa mer eller mindre digra kollegiihäften upphör och åt studierna i stället gifves en sådan riktning, att den studerande i främsta rummet lär sig att rätt förstå och tolka lagen och utantillslärandet ej, såsom nu, bohandlås såsom hufvudsak, kan rättens studium; blifva hvad det bör vara för den studerande: själsbildande och för den framtida praktiske juristen verkligen gagneligt, samt undervisningen i rätten af skicklige lärare med framgång såväl i praktiskt : som teoretiskt hänseende lemnas. Resultaten aflärarnes vetenskapliga insigter hvar och en i sin. vetenskapsgren torde då också oftare och i ett relativt bättre skick än nu någon gång är förhållandet genom tryck komma till den större allmänhetens kännedom, en fördel som jemte den förra och väsentligare äfven, om också ej i samma grad, torde vara förtjent att beaktas. a a a ae sn SATT Ri TRA va

18 december 1874, sida 2

Thumbnail