Article Image
mästaren Petre svarade med en skäl för
statsrådet Bergström. Ordföranden för stads-
fullmäktige i Gefle, rektor Selggren, tackade
banans direktion för det omsorgsfulla utfö-
randet af dess värf, hvarpå dess ordförande,
refve Platen, svarade med ett anslåeode och
delvis uddigt anförande, hvarvid han upp-
läste ett från konungen ankommet telegram,
hvari h, m:t tillönskade det fosterländska
företaget all möjlig framgång. Erkebiskop
Sundberg betackades af borgmästaren Petrå
för det ärade besöket, hvilken hyllning hr
erkebiskopen besvarade på ett lika fint som
sannolikt oväntadt sätt. Han sade nemligen
ungefär: Jag är icke den, som tycker om
att prester vid alla tillfällen inblanda reli-
gionen, men här ansåg jag omständigheterna
vara af den art att de påkallade detta. Der-
efter talada hr Selggren för statsrådet Berg,
som svarade med en skål för Gefle och dess
idoga befolkniogs framgång. Landehöfding
Asker, som uppläste ett välönskningstelegram
från Bollnäs kommun, försäkrade styrelsen
om zorrlänningarnes sympatier, hvarpå stats-
rådet Bergström, erinrandse om tidens flykt,
manade till uppbrott.
Vid ankomsten till stationen möttes max af
en lika angenäma som briljanta anblicken af
elektriska ljus, som voro anbragta på båda
sidor om bromsvagnen. Musiken spelade upp,
en om möjligt ännu ansenligare mängd goda
Geflebor än på f. m. hurrade, och så vändes
åter till Upsala. Under vägen möttes ögat
af mer och mindre väl arrangerade illumina-
tioner, till och med bondgårdarne offrade åt
dageng fest. Bengaliska eldar blossade plöts-
ligt upp här och hvar, och de elektriska
ljusen kastade trolskt skimmer öfver de
bländande snöfälten.
Tåget inträffade först klockan 10,30 i Up-
gala, hvarefter kosan omedelbarligen ställdes
till gästgifvaregården, dit banans styrelse
inbjudit de i festtåget deltagande och jern-
vägens dervarande tjenstemän. Afven der
druckos en mängd skålar, hvaribland vi nämna
en tackssmhetsbetygelse till mujor Adelsköld,
framford af kapten Gripenberg, bolagets
verkställande direktör, en likaande hyllning
egnades den frånvarande ingeniör Söderling
ät bsron Tamm. Hr direktör Westman fram-
förde bolsgets tacksägelse till bankiren Cer-
vin. Grefve Platen utbringade skålen för de
närvarandestatens jernvägstjenstemän, hvarpå
baron Tamm med några raska och manliga ord
skildrade den förbindelse, hvari bolaget stod
och alltid kommer att stå till hr grefve Pla-
ten för den oförcröttade verksamhet han ut-
vecklet till: verkets fullbordan. :Sedan grefve
Platen svarat derpå, tackade statsrådet Berg-
ström siyrelaen för dess gästvänskap, hvar-
efter den i allo angenäma dagen var slutad.
ak ke
Den jernväg, hvars invigning vi nu i
största korthet sökt skildra, är 10 6 mil lång,
räknar 13 stationer, hvarförutsn tvenne bi-
banor gå till Dannemora och Söderfors bruk,
och antages kosta i anläggning omkring
600,000 kronor pr mil när den blir fullt
färdig. Största lutningen är 1 på 100. Ba-
nan genomlöper en i allmänhe jemn och
för en anläggning ut denna art särdeles lämp-
lig trakt. Endast vid gången öfver Dalelfven
och vid Jerfsta by, der en 450 fot lång och
80 fot hög viadlukt af trö förer öfver en djup
dal, synas några större svårigheter ha mött.
Den af:major Adelsköld (som varit banans
byggnadachef) konstruerade och uppförda,
på väldiga jernkolonner hvilande stenbron
öfver den mäktiga Dalelfven är ett arbete,
som synnerligen hedrar sin mästare. Bolaget
har likväl haft att kämpa med motigheter
af annat slag, för vidlyftiga att här omnämna,
hvaribland stridigheterna med Gefle kommun
icke varit de minsta. Största delegarne ut-
göras af traktens stora bruksbolag, för hvilka
banan också otvifvelaktigt medför ofantliga
fördelar genom att med halfva priset ned-
sätta brukens stora transportkostnader, hvari-
genom de komma i tillfälle att betydligt
öja sina tillverkningar. Harnäs station är
ämnad att varda af största betydelse såsom
banans hamn, då den genom en vågbrytare
blifver skyddad mot de mnordostliga vin-
darne. Bnnan är dock ännu ej fullbordad;
ännu återstår att bygga en bro öfver Gefle-
ån, liksom uppförandet af tvenne stationsg-
hus i Gefle, ett särskildt för denna banan
och ett gemensamt med Gefle—Deala jernväg,
då dessa linier sammanbindas. Dessutom finnas
inga lokomotivstall, ingen mekanisk verkstad
jemte mycket annat, som fattas inom en vil
ordnad banrörelse. Stationshusen öro i all-
mänhet små, men solidt byggda. Telegraf-
ledning finnes med visareapparat. Den rör-
liga materielen synes ej vara betydlig, men
ett antal psassagerarevagnar väntas ofördröj-
ligen. D3 vi haft tillfälle att se äro gär-
deles ändamålsenlig :, konstruerade efter ame-
rikansk modell med genomgång. De, liksom
lokomotiven och de flesta lastvagnarne, äro
tillverkade i Sverige och afligga ett vackert
vittnesbörd om vår industris framåtskridande
på det hållet. Hvad taxan vidkommer lär
den vara uppställd i likhet med afgifterna
å Hallsberg—Mjölbybanan. Afgiften för pas-
sagerare är bestämd. till 40 öre pr mil i
tredje och 80 i första klass, hvilket vi lik-
väl anse vara något för högt, i synnerhet
som passageraretrafiken på denna bana tro-
ligen kommer att blifva betydlig. Hufvud-
sakliga godset kommer väl att utgöras af
jern, malm och transitovaror — och måtte
banan blifva rätt flitigt upptagen af sådana
artiklar, till dess och bygdens och fädernes-
landets fromma!
SREKCESEenavee
Minnesgåfva. Till lotskaptenen DN.
Ahmansson, som nyligen afflyttat från Göte-
org sedan han erhållit afsked från sin befatt-
Thumbnail