Article Image
mästaren Petre svarade med en skäl för statsrådet Bergström. Ordföranden för stadsfullmäktige i Gefle, rektor Selggren, tackade banans direktion för det omsorgsfulla utförandet af dess värf, hvarpå dess ordförande, refve Platen, svarade med ett anslåeode och delvis uddigt anförande, hvarvid han uppläste ett från konungen ankommet telegram, hvari h, m:t tillönskade det fosterländska företaget all möjlig framgång. Erkebiskop Sundberg betackades af borgmästaren Petrå för det ärade besöket, hvilken hyllning hr erkebiskopen besvarade på ett lika fint som sannolikt oväntadt sätt. Han sade nemligen ungefär: Jag är icke den, som tycker om att prester vid alla tillfällen inblanda religionen, men här ansåg jag omständigheterna vara af den art att de påkallade detta. Derefter talada hr Selggren för statsrådet Berg, som svarade med en skål för Gefle och dess idoga befolkniogs framgång. Landehöfding Asker, som uppläste ett välönskningstelegram från Bollnäs kommun, försäkrade styrelsen om zorrlänningarnes sympatier, hvarpå statsrådet Bergström, erinrandse om tidens flykt, manade till uppbrott. Vid ankomsten till stationen möttes max af en lika angenäma som briljanta anblicken af elektriska ljus, som voro anbragta på båda sidor om bromsvagnen. Musiken spelade upp, en om möjligt ännu ansenligare mängd goda Geflebor än på f. m. hurrade, och så vändes åter till Upsala. Under vägen möttes ögat af mer och mindre väl arrangerade illuminationer, till och med bondgårdarne offrade åt dageng fest. Bengaliska eldar blossade plötsligt upp här och hvar, och de elektriska ljusen kastade trolskt skimmer öfver de bländande snöfälten. Tåget inträffade först klockan 10,30 i Upgala, hvarefter kosan omedelbarligen ställdes till gästgifvaregården, dit banans styrelse inbjudit de i festtåget deltagande och jernvägens dervarande tjenstemän. Afven der druckos en mängd skålar, hvaribland vi nämna en tackssmhetsbetygelse till mujor Adelsköld, framford af kapten Gripenberg, bolagets verkställande direktör, en likaande hyllning egnades den frånvarande ingeniör Söderling ät bsron Tamm. Hr direktör Westman framförde bolsgets tacksägelse till bankiren Cervin. Grefve Platen utbringade skålen för de närvarandestatens jernvägstjenstemän, hvarpå baron Tamm med några raska och manliga ord skildrade den förbindelse, hvari bolaget stod och alltid kommer att stå till hr grefve Platen för den oförcröttade verksamhet han utvecklet till: verkets fullbordan. :Sedan grefve Platen svarat derpå, tackade statsrådet Bergström siyrelaen för dess gästvänskap, hvarefter den i allo angenäma dagen var slutad. ak ke Den jernväg, hvars invigning vi nu i största korthet sökt skildra, är 10 6 mil lång, räknar 13 stationer, hvarförutsn tvenne bibanor gå till Dannemora och Söderfors bruk, och antages kosta i anläggning omkring 600,000 kronor pr mil när den blir fullt färdig. Största lutningen är 1 på 100. Banan genomlöper en i allmänhe jemn och för en anläggning ut denna art särdeles lämplig trakt. Endast vid gången öfver Dalelfven och vid Jerfsta by, der en 450 fot lång och 80 fot hög viadlukt af trö förer öfver en djup dal, synas några större svårigheter ha mött. Den af:major Adelsköld (som varit banans byggnadachef) konstruerade och uppförda, på väldiga jernkolonner hvilande stenbron öfver den mäktiga Dalelfven är ett arbete, som synnerligen hedrar sin mästare. Bolaget har likväl haft att kämpa med motigheter af annat slag, för vidlyftiga att här omnämna, hvaribland stridigheterna med Gefle kommun icke varit de minsta. Största delegarne utgöras af traktens stora bruksbolag, för hvilka banan också otvifvelaktigt medför ofantliga fördelar genom att med halfva priset nedsätta brukens stora transportkostnader, hvarigenom de komma i tillfälle att betydligt öja sina tillverkningar. Harnäs station är ämnad att varda af största betydelse såsom banans hamn, då den genom en vågbrytare blifver skyddad mot de mnordostliga vindarne. Bnnan är dock ännu ej fullbordad; ännu återstår att bygga en bro öfver Gefleån, liksom uppförandet af tvenne stationsghus i Gefle, ett särskildt för denna banan och ett gemensamt med Gefle—Deala jernväg, då dessa linier sammanbindas. Dessutom finnas inga lokomotivstall, ingen mekanisk verkstad jemte mycket annat, som fattas inom en vil ordnad banrörelse. Stationshusen öro i allmänhet små, men solidt byggda. Telegrafledning finnes med visareapparat. Den rörliga materielen synes ej vara betydlig, men ett antal psassagerarevagnar väntas ofördröjligen. D3 vi haft tillfälle att se äro gärdeles ändamålsenlig :, konstruerade efter amerikansk modell med genomgång. De, liksom lokomotiven och de flesta lastvagnarne, äro tillverkade i Sverige och afligga ett vackert vittnesbörd om vår industris framåtskridande på det hållet. Hvad taxan vidkommer lär den vara uppställd i likhet med afgifterna å Hallsberg—Mjölbybanan. Afgiften för passagerare är bestämd. till 40 öre pr mil i tredje och 80 i första klass, hvilket vi likväl anse vara något för högt, i synnerhet som passageraretrafiken på denna bana troligen kommer att blifva betydlig. Hufvudsakliga godset kommer väl att utgöras af jern, malm och transitovaror — och måtte banan blifva rätt flitigt upptagen af sådana artiklar, till dess och bygdens och fäderneslandets fromma! SREKCESEenavee Minnesgåfva. Till lotskaptenen DN. Ahmansson, som nyligen afflyttat från Göteorg sedan han erhållit afsked från sin befatt

16 december 1874, sida 6

Thumbnail