Norra banan
I anledning af en insänd uppsats i
detta blad rörande oordentligheter å norra
banan ha vi mottagit följande upplys-
ningar:
Att aftontåget till Upsala uppehölls två
gånger i förra veckan öfver den fastställda
tiden, härledde sig ena gången dersf att ett
lokomotiv gått sönder och andra gåvgen ge-
nom: ett lokomotivs urspårning å norra sta-
tion, hvarigenom linien stängdes, och voro
dröjsmålen sålunda förorsakade af anlednin-
gar, hvilka huru ledsamma de än äro, dock
ej kunna med bästa vilja förebyggas.
Hvad tågens uppvärmning angår, så har
densamma i de tåg, hvilka icke uppvärmas
från Ickomotivet, utan. från en särskild i
bagagevagnen avbragt ångmaskin, vid några
tillfällen. ej. varit tillfredsställande, hufvud-
sakligast beroende derpå att den erfarenhet
man vann under den förra milda vintern, då
uppvärmningen med dylika ångmaskiner först
började, legat till grund för det sätt, hvarpå
vagnarne uppvärmts, men då det under de
kalla dagar vi nu haft visat sig att upp-
värmningen, på detta sätt skött, ej lemnat
önskadt resultat, hafva nya föreskrifter ut-
färdats för att rättelse må kunna vinnas.
Oberoende dock bäraf kunna äfven fram-
deles händelser inträffa att ej vagnarne kunna
uppvärmag, såsom om ångmaskinen blir brist-
fällig eller slangar och rörledningar komma
i olag, hvarför jernvägen icke kan ikläda sig
någon bestämd garanti att vagnarne alltid
skola vera uppvärmda, u an måste den re-
sande vara betänkt på att under den kalla
årstiden vara utrustad med behöriga ytter-
plagg, så att om värmeledningen någon gång
skulle slå felt, den resande ej må blifva ut-
satt för förkylning,