Jernbanebladet. Tidmng för Sveriges, Norges och Danmarks jerubanor, är namaet på en ny tidaiog, hvaraf profnummer utkommit. Tidningens redaktör är dr A. B. Beskow. I sin anmälan yttrar redaktionen blind annat: För stt bereda tidningen en större läsekrets, äfven som för att göra dess innehåll mera omvexlande, har man ansett den böra blifva gemensam för jernbanorna i de nämda trenne rikena, och skuile dess uppgift hufvudsakligen blifva: att med Tpprärksamnae följa de svenska, norska och danska jernbanornas utveckling och sålunda söka bereda en hvar för saken intressered tillfälle att derom inhemta en närmare kännedom; att redogöra för vederbörande myndigheters åtgöranden och beslut beträffande jernbanorna; att tillkännagifva förändringar i gällande taxor och tariffer; att lemna redogörelse för de månadtliga trafikinkomsterna, för jernvägs-aktiers och obligationers pris å penningmarknaden m m. att meddela underrättelser om befordringar och afsked inom sjernbanornas personal, äfvensom om pensionsväsendet för denna personal; att omförmåla möjligen inträffande olyckshändelser å banorna; att i en särskild annonsafdelning införa tillkännagifvanden om inköp och försäljning af jernvägsmaterialier m. m.; samt att lemna meddelanden från utländska jernbanor äfvensom beträffande uppfinningar och förbättringar i jernbanetekniken. Tidningen skall från den 1 januari utkomma med ett nummer jemte tihang i hvarje månad, och kostar 4 kronor för helt år, postbefordringsafgiften oberäknad. Den ene auf Upmarks mördare, nemligen Hjert, affördes i går morgon med blandade tåget tili Gaesta, tör att derifrån afföras till Nyköping. Han var iklädd fot-black och handbojor, förenade med en jernkedja. Tector kommer att inom ett par dagar dit nedsändas. Bldsvåda. Något efter kl. 3 i går på morgonen utbröt eld inne på gården till egendomen nr 42 Klarabergsgatan. Elden, uppkommen genomf ågon ovarsamhet, hvilken biifvande undersökniog väl kommer att närmare utreda, började i en i nedre våningen belägen vedbod och utbredde sig derifrån genom taket till en i första våningen varande målasrverkstad, hvars innanrede blef lågornas rof. Från målarverkstaden slog elden ut genom fönsterna och antände fönsterbågarne i andra våningen. Brandsignaler gåfvos icke. Ett par pohskonstaplar befunno sig händelsevis i närheten, när folk kommo utsprinande frin huset och ropade att elden var ös. Konstaplarne anskaffade dels polisvaktkontorets spruta, dels anmälde de förhållandet å brandkårens station. Vid 6-tiden var elden släckt. Gul butförsel. Med ångfartyg afsände Riksbank eos afd lningskontor i Malmö den 5 d:s till Köpeshama 1,080,000 kr., i myatadt guld. sjöfarten. Från slussinspektoren i Mem meddelas: Sedan kanalen nu blifvit belagd med 3 till 4 tums is, och då icke något fartyg vidare under veckan passerat, torde man kunna antaga att sjöfarten för året är slutad härstädes. Segelleden till sjös är dock fortfarande ren. Förolyckad: fartyg. (Telegram till Dagens Nyheter.) Köpenhamn den 8 december. Af besättningen öfvergifna briggen Njord, kapten Weiby, homma i Grimstad och stadd på resa fråu Luleå till Antwerpen med timmerlast, dref den 5 d:s in i Thyboröonkanalen och sönderslogs. Största delen a!lasten bar drifvit i land och blifvit bergad vid Kobberöstrand i L:mfjorden. Pidsvåda ombord å ångfartyg. Enligt till Göteborg från Granton ingången skrifvelse tilldrog sig derstädes den 23 november på e. m, ombord å i hamnen liggande ångfartyget Baltic, hemmahörande i Göteborg, foljande: Andre styrmannen å fartyget skulle jemte 2 man af besättningen för fartygets räkning tömma ett fotogenfat. Innan de hunnit fullgöra arbetet, voro de dock nog oförsigtiga att lägga fatet, ej fastsurradt och med sprundet öppet, vid nedgången till eldstadsrummet. Fatet rullade åt sidan och fotogånen började rinna ned i eldstadsrummet, der eldaren J. Johansson just stod sysselsatt vid ånghiss-pannan. Mannens kläder öfversköljdes och fattade eld. Brinnande, som han var, störtade den olycklige upp på däck och sprang 1 land, der han kastade sig iett på kajen stående fat uppfyldt med vatten. Upptagen derur, fördes han otördröjligen till lasarettet i Edinburgh, der han dock, efter 12 timmars förfärliga plågor, afled. Ombord å fartyget hade emellertid en eldpelare blossat rätt upp ur eldstadsrummet samt antändt båtar, expeditionshytt, storstagssegel, m. m., hotande med att anställa stor förödelse. Hade icke förste styrmannen, A. Hertz, djerf och rådig samt löpande fara att sjelf antändas, sprungit midt in i elden och lyckats skuffa undan det brinnande fatet, så hade möjligen ångaren gått upp i lågor. Emellertid hade ögonblickligen alla kranar öppnats för att i händelse af behof sänka fartyget; sedan fatet kommit undan lyckades man dock snart att med hjelp från land släcka elden, innan fartyget tillfogats någon skada af större omtång. ndre styrmanen och de båda besättningskarlarne, hvilkas grofva vårdslöshet gifvit anledning till olyckan, äro häktade i Granton, Karlstads mekaniska verkstad bar, sedan han den 1 april 1873 öfvertogs af aktiebolaget af samma namn, undergått en betydlig utvidgning och består för närvarande af ett större gjuteri, en stör verkstad i två våningar, smedja med tina härdar modellverkstad och maskinunpp