Article Image
Gefte stadshus. Byggnadsritnin-
garne äro utförda af hofarkitekten Åbom,
ornamentsbildhuggeriarbetena af hr C. G.
Öberg i Stockholm, kakelugnarne ha leve-
rerats af Åkerlindska kakelugnsfabriksaktie-
bolaget och snickeriarbetet har till största
delen verkställts af fabrikör J. O. Wengström
i Stockholm. Byggnadsarbetet är under till-
syn af stadsarkitekten Spiering utfördt af
byggmästaren Lindeberg. Två trappuppgån-
ar af gjutjern äro utförda den ena af hrr
C. G. Bolinder i Stockholm, den andra
af fabrikör Hammargren i Gefle. Byggnaden
i sin helhet kostar omkring 210,000 kronor.
Kostnaderna för Leonard
Lundqvists hemförskaffande.
Sedan styrelsen för Industrikredit-aktiebola-
get i Stockholm anhållit, att kostnaderna för
afvikne handelsagenten G. L. Lundqvists
efterspanande, gripande och hemförskaffande,
hvilka kostnader bemälde bolag guldit, måtte
varda af allmänna medel ersatta, bar k. m:t
låtit sig föredragas denna ansökning; och
enär handelsagenten Lundqvist icke, så vidt
handlingarne utvisade, blifvit för brott af
beskaffenhet att hans utlemnande kunnat,
jomlikt konventionen med de Förenade sta-
terna den 20 december 1860, påfordrasg, till-
talad af allmän åklagare eller sakfälld af
domstol, samt statsverkets åtagande af kost-
naden för det Lundqvist på enskild måls-
egandes begäran blifvit å utländsk ort efter-
spanad, gripen och hemförskaffad kan lika
litet på lag som på något särskildt förhål-
lande i förevarande fall grundas, fann k. m:t
ej skäl att till ansökningen lemna bifall.
Öfver trafiken på statens jern-
vägar klagas allmänt på flera orter i
ländet. Så skrifver en korrespondent från
Strålsnäs till Skenninge tidning följande:
Det oefterrättlighetstillstånd, som nu inträdt
med trafiken å Östra stambanan, visar tydligen,
att jernvägen och trafiken på densamma inga-
lunda är inrättad för landsbygden, utan endast
för de större städerna och ändpunkterna, och
jernvägen här kan endast betraktas såsom en
rutschbana, som stannar vid nämda platser.
Fastän 8 tåg passera Strålsnäs station under
dygnet, är likväl till den grad illa bestäldt med
persontrafiken, att man icke på mindre än ett
dygn kan komma fram och åter till de närmaste
orterna, såsom Mjölby, Skeninge och Linköping.
Med godstrafiken är det ännu sämre. Gods,
hvarom reqvirenten är angelägen, måste ligga
vid stationen här flera veckor i afvaktan på er-
forderliga lastvagnar, och detta oaktadt många
fr och enträgna anhållanden hos veder-
örande tjenstemän om godsets afsändning.
Angaren Sandviken togs den
26 november af grundet vid Skansen och
fördes upp till Gefle för att lossa återstoden
af sin last. Sedan härefter läckan blifvit
provisionelt tätad med segelduk, afgick far-
tyget i söndags till Stockholm, medförande
en ångpump att i händelse af behof under
resan användas. Fartyget anlände hit till
Stockholm i tisdags och kommer att här re-
parerag.
Zhjälosad. Drängen A. M. An-
dersson, i tjenst hos trädgårdsmästaren ÅA.
Friberg, nr 66 Götgatan, befanns i onsdags
på morgonen ligga död i det af honom!jemte
ett par andra drängar bebodda rum. Qväl-
len förut hade de eldat ganska starkt och
skjutit spjället för tidigt, hvarför os upp-
kommit. De båda andra drängarne, N. P.
Petersson och J. A. Kihlstedt, affördes sens-
lösa till sjukhuset å Sandbergsgatan. De
båda anses inom kort blifva återställda.
Thumbnail