Gefte stadshus. Byggnadsritningarne äro utförda af hofarkitekten Åbom, ornamentsbildhuggeriarbetena af hr C. G. Öberg i Stockholm, kakelugnarne ha levererats af Åkerlindska kakelugnsfabriksaktiebolaget och snickeriarbetet har till största delen verkställts af fabrikör J. O. Wengström i Stockholm. Byggnadsarbetet är under tillsyn af stadsarkitekten Spiering utfördt af byggmästaren Lindeberg. Två trappuppgånar af gjutjern äro utförda den ena af hrr C. G. Bolinder i Stockholm, den andra af fabrikör Hammargren i Gefle. Byggnaden i sin helhet kostar omkring 210,000 kronor. Kostnaderna för Leonard Lundqvists hemförskaffande. Sedan styrelsen för Industrikredit-aktiebolaget i Stockholm anhållit, att kostnaderna för afvikne handelsagenten G. L. Lundqvists efterspanande, gripande och hemförskaffande, hvilka kostnader bemälde bolag guldit, måtte varda af allmänna medel ersatta, bar k. m:t låtit sig föredragas denna ansökning; och enär handelsagenten Lundqvist icke, så vidt handlingarne utvisade, blifvit för brott af beskaffenhet att hans utlemnande kunnat, jomlikt konventionen med de Förenade staterna den 20 december 1860, påfordrasg, tilltalad af allmän åklagare eller sakfälld af domstol, samt statsverkets åtagande af kostnaden för det Lundqvist på enskild målsegandes begäran blifvit å utländsk ort efterspanad, gripen och hemförskaffad kan lika litet på lag som på något särskildt förhållande i förevarande fall grundas, fann k. m:t ej skäl att till ansökningen lemna bifall. Öfver trafiken på statens jernvägar klagas allmänt på flera orter i ländet. Så skrifver en korrespondent från Strålsnäs till Skenninge tidning följande: Det oefterrättlighetstillstånd, som nu inträdt med trafiken å Östra stambanan, visar tydligen, att jernvägen och trafiken på densamma ingalunda är inrättad för landsbygden, utan endast för de större städerna och ändpunkterna, och jernvägen här kan endast betraktas såsom en rutschbana, som stannar vid nämda platser. Fastän 8 tåg passera Strålsnäs station under dygnet, är likväl till den grad illa bestäldt med persontrafiken, att man icke på mindre än ett dygn kan komma fram och åter till de närmaste orterna, såsom Mjölby, Skeninge och Linköping. Med godstrafiken är det ännu sämre. Gods, hvarom reqvirenten är angelägen, måste ligga vid stationen här flera veckor i afvaktan på erforderliga lastvagnar, och detta oaktadt många fr och enträgna anhållanden hos vederörande tjenstemän om godsets afsändning. Angaren Sandviken togs den 26 november af grundet vid Skansen och fördes upp till Gefle för att lossa återstoden af sin last. Sedan härefter läckan blifvit provisionelt tätad med segelduk, afgick fartyget i söndags till Stockholm, medförande en ångpump att i händelse af behof under resan användas. Fartyget anlände hit till Stockholm i tisdags och kommer att här reparerag. Zhjälosad. Drängen A. M. Andersson, i tjenst hos trädgårdsmästaren ÅA. Friberg, nr 66 Götgatan, befanns i onsdags på morgonen ligga död i det af honom!jemte ett par andra drängar bebodda rum. Qvällen förut hade de eldat ganska starkt och skjutit spjället för tidigt, hvarför os uppkommit. De båda andra drängarne, N. P. Petersson och J. A. Kihlstedt, affördes senslösa till sjukhuset å Sandbergsgatan. De båda anses inom kort blifva återställda.