damöter, nemligen tre medicinalråd för hand-
läggning af de civila ärendena och en öfver-
fältläkare för handläggning af de militära,
således samma antalledamöter som för närva-
rände äro i SundhetskoHlegium anställda. De
civila ärendena fördelas mellan medicinalrå-
den på det sätt, att en bland dem föredra-
ger frågor rörande den civila helso- och sjuk-
vården, så vidt den utöfvas af sundhets- och
kommunalnämder, provinsial-, distrikts- och
stadsläkare, tandläkare och fältskärer; en an-
nan obduktionsprotokoll och af myndigheter
eller enskilda begärda rättsmedicinska utlå-
tanden samt ärenden, som angå civila sjuk-
vårdsinrättningar och det civila veterinärvä-
sendet; den tredje ärenden, som röra apo-
teksväsendet, brunns- och badinrättningar,
vaccinationen och barnmorskeväsendet. Öf-
verfältläkaren är tillika intefdent för fältlä-
karekontoret. För medicinalstyrelsen böra
anställas en sekreterare och en kamrerare,
en ombudsman och fiskal (denne sistnämde
legitimerad läkare), en aktuarie och registra-
tör, tre kanslister samt en särskild. tjenste-
mad för biträde vid medikamettsräkningars
anskning. Tjenstemännens antal skulle så-
edes — under det ledamöternas blifver oför-
ähdtadt — minskas från 9 till 8; i det no-
tarietjensten komme att indragas. (D. B.)
o
Stockhelms— Vesterus- Bergs-
lägens jernvägs utsträckning ill Zilla
Värtan. Vid stadsfullmäktiges senäste sam-
manträde uppsköts frågar om utbytande af
stadens räntegarantier i nämda jernväg mot
aktieteckning i bolaget i afvaktan på bland
annat en undersökning af de lokala förhål-
landena för banans utsträckning till Lilla Vär-
tar samt erhållande af kostnadsförslag derå.
En sådan undersökning har nu, enligtstaåds-
fullmäktiges uttryckta önskan; blifvit genom
Stockholms-—Vesterås - Bergslagens jornvägs-
aktiebolag verkställd och redogörelse närför
jemte kostnadsförslag till beredningsutskot-
tet ingifven.
Detta af bolagets öfveringeniör, hr J: Daniel-
son, upprättade kostnadsförslag: öfver anlägg-
ningen af en jernväg med 4, fots. spårvidd från
Karlberg till Ladugårdslandshamnen och Lilla
Värtan, slutar på en summa. af 2,102,000 kr. —
Han beräknar att kostnaderna för Tinien Karlber,
—Ladugårdslandsbamnen (26,450 längdfot), me
stationer vid Karlberg, Norrtullsgatan, Lil Jans
samt Ladugårdslandsviken, skola uppgå till
1,496,500 kr.; deri dock ej Sn riationskostnad
för spåren vid Ladugårdslandsviken inberäknad:
— Kostnaderna för iinien utgående i närheten
af laboratorium från banan Karlberg—Ladugårds-
landsvklen till banan vid Lilla Värtan (10,850
längdfot) skulle utgöra 375,000 kr. Samman-
bindningsspår mellan banan till Ladugårdslands-
vikeh och banan till hamhen yid Lilla Värtan
(2,:200 längdfot) för direkt? trafik mellan begge
hamnarne skulle kräfva 70,500 kro och kostna:
derna för rörlig materiel uppgå till 160,000 kr.
Allt detta beräknadt efter en skenvigt af 19,
skålp. pr fot.
Dessa kostnadsberäkningar äro granskade af
stadens ombud hos bolagets styrelse, kapten
Lindgren, som blött anmärkt att ä den tilläm-
nade hamnplatseh vid Lillä Värtan endast kost-
naden för ett.sidospår blifvit beräknad, ehtru
flera blifva. nödvändiga; att hågon kostnad för
kruthusets å Stora Hundudden flyttning ej blifvit
upptagen; . att en del af de 200,000 SÄ som an-
läggandet af en större station vid Ladugårds-
landsyviken beräknats kosta, bör kunna inbespa-
ras; samt att, om de här ifrågavarande jernban-
delars skenvigt och öfriga dimensioner ökas till
likhet med Stockhölm-—Upsala-banais, ett tillägg
1 kostnad måste göras af 140,000 kr. hvadan
hela kostnaden :för nu föreslagna bana skulle
blifva 2,242,000 kronor.
Ett annat kostnadsförslag öfver en något
afvikande sträckning af de olika bandelarna
är af hr Danielson äfvenledes uppgjordt och
slutar sig kostnaden för detta alternativ —
som, enligt hr D:s egen utsago, skulle blifva
obeqvämare och dyrbarara för trafiken — på
en summa af 2,257,000 kronor, detta med
den lättare skenvigten. Öfver detta alterna-
tiv har något utlåtande ej blifvit afgifvet.
Lilla Värtans lämplighet så-
som hamnplats. 1anledning af Stock-
holms stadsfullmäktiges beslut af den 19
sistlidne oktöber hade handels- och sjöfarts-
nämden erhållit i uppdrag att efter hamn-
kaptenens hörande afgifva yttrando i fråga
om Lilla Värtans lämplighet såsom hamn.
Nämden har nu fullgjort dettz uppdrag och
grundar sitt afgifna utlåtande på — utom en
af nämden gemensamt med åtskillige af be-
redningsutskottet företagen - okularbesigt-
ning — af chefen för k. sjökarteverket, Th.
Arwidsson, samt af hamnkaptenen F. von
Sydow till nämden på begäran afgifna ytt-
randen. :
Hr Arwidson har kommit till det resultat
att den del af Lilla Värtan, som ligger norr om
stora segelleden samtmellan Djurgårdslandöt,
Fjäderholmarna och: Lidingöbro, är en god och
rymlig hamn, som under alla vindar lemnar full-
ständigt skydd för till ankars liggande fartyg
med försvarliga ankardon och under de flesta.
vindar tillåter pråmning mellan fartyg: och upp-
ag vid Djurgårdsstranden, samt att sådan pråm-
ning endast under hårda ostlige vindar kan förs
svåras eller förhindras, hvilket förhållande dock
under samma omständigHeter äfven kan inträffa
i södra delen af Stockholms hamn. s
Hr von Sydow: förklarar sig anse, att; den
föreslagna plafsen är för anläggandet af en Jern-
vägsbana lämplig samt för öfrigt den enda nom
Stockholms hamnområde, hvarest tillräckligt ut-
rymme för upplag i större qvantiteter af skrym-
mande varor kan utan allt: för betydliga kost-
nader beredas: .