damöter, nemligen tre medicinalråd för handläggning af de civila ärendena och en öfverfältläkare för handläggning af de militära, således samma antalledamöter som för närvarände äro i SundhetskoHlegium anställda. De civila ärendena fördelas mellan medicinalråden på det sätt, att en bland dem föredrager frågor rörande den civila helsooch sjukvården, så vidt den utöfvas af sundhetsoch kommunalnämder, provinsial-, distriktsoch stadsläkare, tandläkare och fältskärer; en annan obduktionsprotokoll och af myndigheter eller enskilda begärda rättsmedicinska utlåtanden samt ärenden, som angå civila sjukvårdsinrättningar och det civila veterinärväsendet; den tredje ärenden, som röra apoteksväsendet, brunnsoch badinrättningar, vaccinationen och barnmorskeväsendet. Öfverfältläkaren är tillika intefdent för fältläkarekontoret. För medicinalstyrelsen böra anställas en sekreterare och en kamrerare, en ombudsman och fiskal (denne sistnämde legitimerad läkare), en aktuarie och registratör, tre kanslister samt en särskild. tjenstemad för biträde vid medikamettsräkningars anskning. Tjenstemännens antal skulle såedes — under det ledamöternas blifver oförähdtadt — minskas från 9 till 8; i det notarietjensten komme att indragas. (D. B.) o Stockhelms— VesterusBergslägens jernvägs utsträckning ill Zilla Värtan. Vid stadsfullmäktiges senäste sammanträde uppsköts frågar om utbytande af stadens räntegarantier i nämda jernväg mot aktieteckning i bolaget i afvaktan på bland annat en undersökning af de lokala förhållandena för banans utsträckning till Lilla Värtar samt erhållande af kostnadsförslag derå. En sådan undersökning har nu, enligtstaådsfullmäktiges uttryckta önskan; blifvit genom Stockholms-—Vesterås Bergslagens jornvägsaktiebolag verkställd och redogörelse närför jemte kostnadsförslag till beredningsutskottet ingifven. Detta af bolagets öfveringeniör, hr J: Danielson, upprättade kostnadsförslag: öfver anläggningen af en jernväg med 4, fots. spårvidd från Karlberg till Ladugårdslandshamnen och Lilla Värtan, slutar på en summa. af 2,102,000 kr. — Han beräknar att kostnaderna för Tinien Karlber, —Ladugårdslandsbamnen (26,450 längdfot), me stationer vid Karlberg, Norrtullsgatan, Lil Jans samt Ladugårdslandsviken, skola uppgå till 1,496,500 kr.; deri dock ej Sn riationskostnad för spåren vid Ladugårdslandsviken inberäknad: — Kostnaderna för iinien utgående i närheten af laboratorium från banan Karlberg—Ladugårdslandsvklen till banan vid Lilla Värtan (10,850 längdfot) skulle utgöra 375,000 kr. Sammanbindningsspår mellan banan till Ladugårdslandsvikeh och banan till hamhen yid Lilla Värtan (2,:200 längdfot) för direkt? trafik mellan begge hamnarne skulle kräfva 70,500 kro och kostna: derna för rörlig materiel uppgå till 160,000 kr. Allt detta beräknadt efter en skenvigt af 19, skålp. pr fot. Dessa kostnadsberäkningar äro granskade af stadens ombud hos bolagets styrelse, kapten Lindgren, som blött anmärkt att ä den tillämnade hamnplatseh vid Lillä Värtan endast kostnaden för ett.sidospår blifvit beräknad, ehtru flera blifva. nödvändiga; att hågon kostnad för kruthusets å Stora Hundudden flyttning ej blifvit upptagen; . att en del af de 200,000 SÄ som anläggandet af en större station vid Ladugårdslandsyviken beräknats kosta, bör kunna inbesparas; samt att, om de här ifrågavarande jernbandelars skenvigt och öfriga dimensioner ökas till likhet med Stockhölm-—Upsala-banais, ett tillägg 1 kostnad måste göras af 140,000 kr. hvadan hela kostnaden :för nu föreslagna bana skulle blifva 2,242,000 kronor. Ett annat kostnadsförslag öfver en något afvikande sträckning af de olika bandelarna är af hr Danielson äfvenledes uppgjordt och slutar sig kostnaden för detta alternativ — som, enligt hr D:s egen utsago, skulle blifva obeqvämare och dyrbarara för trafiken — på en summa af 2,257,000 kronor, detta med den lättare skenvigten. Öfver detta alternativ har något utlåtande ej blifvit afgifvet. Lilla Värtans lämplighet såsom hamnplats. 1anledning af Stockholms stadsfullmäktiges beslut af den 19 sistlidne oktöber hade handelsoch sjöfartsnämden erhållit i uppdrag att efter hamnkaptenens hörande afgifva yttrando i fråga om Lilla Värtans lämplighet såsom hamn. Nämden har nu fullgjort dettz uppdrag och grundar sitt afgifna utlåtande på — utom en af nämden gemensamt med åtskillige af beredningsutskottet företagen okularbesigtning — af chefen för k. sjökarteverket, Th. Arwidsson, samt af hamnkaptenen F. von Sydow till nämden på begäran afgifna yttranden. : Hr Arwidson har kommit till det resultat att den del af Lilla Värtan, som ligger norr om stora segelleden samtmellan Djurgårdslandöt, Fjäderholmarna och: Lidingöbro, är en god och rymlig hamn, som under alla vindar lemnar fullständigt skydd för till ankars liggande fartyg med försvarliga ankardon och under de flesta. vindar tillåter pråmning mellan fartyg: och uppag vid Djurgårdsstranden, samt att sådan pråmning endast under hårda ostlige vindar kan förs svåras eller förhindras, hvilket förhållande dock under samma omständigHeter äfven kan inträffa i södra delen af Stockholms hamn. s Hr von Sydow: förklarar sig anse, att; den föreslagna plafsen är för anläggandet af en Jernvägsbana lämplig samt för öfrigt den enda nom Stockholms hamnområde, hvarest tillräckligt utrymme för upplag i större qvantiteter af skrymmande varor kan utan allt: för betydliga kostnader beredas: .