Article Image
Arbetareföreningen af 1860 hissade i onsdags e. m, kransen på sin nya byggnad via Nörrevold i Köpenhamn. Ianseende till dåligt väder hade blott ett fåtal af föreningens medlemmar infunnit sig. Fabrikanten Fraenckel utbringade ett tack till alla dem, som bidragit till byggnadens uppförande. På aftonen voro 150 medlemmar af föreningen samlade till festmåltid. Redaktör Rimestad heisade gästerna välkomna, hvarpå följde en lång rad af tal och skålar. Efter intagen måltid togo sig de unga en sväng, medan de äldre samlade sig kring punschbålen. Nordbo anställd vid en tysk tidskrift. Den kände danske litteraturhistorikern dr Georg Brandes har nyligen fått en särdeles förmånlig anställning vid en Berlin utkommande litterär veckoskrift utan att dock derför nödgas lemna Köpenhamn, hvarest hans biträde lär påräknas vid redaktionen af en tillämnad ny månadsskrift. Sjöassuransen i England. Di de engelska sjöfartsförhållandena f. n. väcka så mycket intresse, och då man utan tvifvel vill göra något för att hämma de tilltagande sjöolyckorna, kunna vi meddela att assuradörerna sjelfva börja klaga öfver förhållandena och åstunda reformer, hvilket torde vara ett godt bevis för att lagstiftningen måste inskrida. Sedan juni månad i fjol ha blott af de ångare, som genom Suez-kanalen befara Kina och Ostindien, 7 stora skepp förlist; och som laddningarne här vanligtvis äro af stort värde, belöpa sig åtskilliga assuranssällskaps förluster vid dessa 7skeppsolyckor till icke mindre än 1 mill. p. st. Assuradörerna föreslå i främsta rummet enighet mellan assuranssällskapen i att höja premien, vidare att skärpa examen för de fartygsbefälhafvare, som föra oceanångare, och att föröka antalet af dugliga styrmän på dessa skepp, äfvensom att skärpa straffen såväl för kaptener som styrmän, som äfven för de underlydande, som genom efterlåtenhet orsaka haverier. Mer än 50 procent af de omtalade ångarne ha forlist på grund af bristfällig navigering. Hur otroligt det än låter, är det dock icke desto mindre sannt, hvilket bekräftas af Shipping Gazette och större rederier, att flera redare förbjuda sina skeppsförare att lemna fartyg i sjönöd annan hjelp än att berga besättningarne. Som skäl härför anföres att några assuranssällskap hafva gjort gällande det stadgandet, att förpligtelsen till att gifva ersättning bortfaller, när ett skepp afviker från den kurs, som betingas af den resa, för hvilken ersättning är garanterad i händelse af haveri. För kort tid sedan inträffade det att flera hemkommande fartyg rapporterade vrak i Kanalen, som ingen af dessa skeppsförare vågat försöka föra i hamn, ehuru det har kunnat låta sig göra. Att sjöolyckor ofta inträffat genom kollision med s. k, döda fartyg är en allmänt bekant sak. Som en annan grund till att sådana döda fartyg nu mera sällan än förut inbergas, anfores att amiralitetsrätten på senare tid tillerkänner bergarne en jemförelsevis ringa bergningslön, medan de fordom som oftast erhöllo halfva värdet af last och laddning. En naturlig följd häraf blir den, att det på grund af den stora risken som oftast göres försök att berga blott mycket dyrbara, döda fartyg. Som exempel härpå kan anföras bergningen i innevarande års april månad af den stora transatlantiska franska paketbåten VAmerique på 4,600 tons, som blifvit öfvergifven i öppna sjön. Skeppets och lastens värde var 190,000 p. st. Två mindre engelska ångbåtar Spray och F. T. Barry införde PT Amerique till engelsk hamn och amiralitetsrätten har nyligen tillerkänt den första af dessa ångare 17,000 p. st. och den senare 20,000 p. st. i bergningslön, men så goda priser äro naturligtvis sällsynta.

3 september 1874, sida 2

Thumbnail