Article Image
Arbetareföreningen af 1860
hissade i onsdags e. m, kransen på sin nya
byggnad via Nörrevold i Köpenhamn. Ian-
seende till dåligt väder hade blott ett fåtal
af föreningens medlemmar infunnit sig. Fa-
brikanten Fraenckel utbringade ett tack till
alla dem, som bidragit till byggnadens upp-
förande.
På aftonen voro 150 medlemmar af för-
eningen samlade till festmåltid. Redaktör
Rimestad heisade gästerna välkomna, hvarpå
följde en lång rad af tal och skålar. Efter
intagen måltid togo sig de unga en sväng,
medan de äldre samlade sig kring punsch-
bålen. -
Nordbo anställd vid en tysk
tidskrift. Den kände danske litteratur-
historikern dr Georg Brandes har nyligen
fått en särdeles förmånlig anställning vid en
Berlin utkommande litterär veckoskrift utan
att dock derför nödgas lemna Köpenhamn,
hvarest hans biträde lär påräknas vid redak-
tionen af en tillämnad ny månadsskrift.
Sjöassuransen i England. Di
de engelska sjöfartsförhållandena f. n. väcka
så mycket intresse, och då man utan tvifvel
vill göra något för att hämma de tilltagande
sjöolyckorna, kunna vi meddela att assura-
dörerna sjelfva börja klaga öfver förhållan-
dena och åstunda reformer, hvilket torde
vara ett godt bevis för att lagstiftningen
måste inskrida. Sedan juni månad i fjol
ha blott af de ångare, som genom Suez-ka-
nalen befara Kina och Ostindien, 7 stora skepp
förlist; och som laddningarne här vanligtvis
äro af stort värde, belöpa sig åtskilliga as-
suranssällskaps förluster vid dessa 7skepps-
olyckor till icke mindre än 1 mill. p. st.
Assuradörerna föreslå i främsta rummet
enighet mellan assuranssällskapen i att
höja premien, vidare att skärpa examen för
de fartygsbefälhafvare, som föra oceanångare,
och att föröka antalet af dugliga styr-
män på dessa skepp, äfvensom att skärpa
straffen såväl för kaptener som styrmän, som
äfven för de underlydande, som genom ef-
terlåtenhet orsaka haverier. Mer än 50 pro-
cent af de omtalade ångarne ha forlist på grund
af bristfällig navigering.
Hur otroligt det än låter, är det dock icke
desto mindre sannt, hvilket bekräftas af
Shipping Gazette och större rederier, att
flera redare förbjuda sina skeppsförare att
lemna fartyg i sjönöd annan hjelp än att
berga besättningarne. Som skäl härför an-
föres att några assuranssällskap hafva gjort
gällande det stadgandet, att förpligtelsen till
att gifva ersättning bortfaller, när ett skepp
afviker från den kurs, som betingas af den
resa, för hvilken ersättning är garanterad
i händelse af haveri. För kort tid sedan
inträffade det att flera hemkommande fartyg
rapporterade vrak i Kanalen, som ingen af
dessa skeppsförare vågat försöka föra i hamn,
ehuru det har kunnat låta sig göra. Att
sjöolyckor ofta inträffat genom kollision med
s. k, döda fartyg är en allmänt bekant
sak. Som en annan grund till att sådana
döda fartyg nu mera sällan än förut inbergas,
anfores att amiralitetsrätten på senare tid
tillerkänner bergarne en jemförelsevis ringa
bergningslön, medan de fordom som oftast
erhöllo halfva värdet af last och laddning.
En naturlig följd häraf blir den, att det på
grund af den stora risken som oftast göres
försök att berga blott mycket dyrbara, döda
fartyg. Som exempel härpå kan anföras
bergningen i innevarande års april månad
af den stora transatlantiska franska pa-
ketbåten VAmerique på 4,600 tons, som
blifvit öfvergifven i öppna sjön. Skeppets
och lastens värde var 190,000 p. st. Två
mindre engelska ångbåtar Spray och F. T.
Barry införde PT Amerique till engelsk hamn
och amiralitetsrätten har nyligen tillerkänt
den första af dessa ångare 17,000 p. st. och
den senare 20,000 p. st. i bergningslön, men
så goda priser äro naturligtvis sällsynta.
Thumbnail