Jernvägsmannamötet i Köpenhamn öppnades i lördags kl. 9 polytekniska läroanstaltens stora sal, der sektionsinspektören T. J. H. Haarlöv helsade de närvarande välkomna. Till förman valdes derpå etatsrådet V. Rothe och till vice förmän major Frykholm från Sverige, maskiningeniör Hoff från Norge och öfverbaningeniör OC. G. Bayer från Danmark.Som sckröterarö fungerade ingeniör W. Hoffstedt. Derpå öppnades förhandlingarne. örsta frågan var: . SK Hvilken erfarenhet har på senare ären vunnits, förnämligast inom de nordiska länderna, om stålbufvade skenor och om stålskenor? Efter en längre diskussion blef man enig om en resolution, som gick ut på att de. hittills på de nordiska jernbanorna begagnade bessemerstålskenorna hade motsvarat alla billiga fordringar. På andra frågan Huru motsvarar den nu allmänt brukliga öfverbyggnaden å jernvägar fordringarne på säkerhet och uthållighet, och hvilka förbättringar kunna göras i densamma för att erhålla en i tekniskt och ekonomiskt hänseende god bana? afgafs som svar att nuvarande öfverbyggnader visserligen icke äro alldeles tillfredsställande, men att omfånget af förändringarne får bero på framtida undersökningar, — FråRR om asfaltens användnin; gaf endast anedning till en mycket kort diskussion. Deremot ledde frågan: Aro Mansells trähjul att betrakta såsom tjenJiga i ekonomiskt afseende? Finnes någon fördelaktig konstruktion af elastiska hjul för jernvägsvagnar?4 tillen längre diskussion, i hvilken meningarne stodo temligen skarpt emot varandra. Efter diskussionens slut företogo mötesdeltagarne utflykt till Burmester et Wains skeppsvarf på Refshaleön samt gjorde besök i örlogsvarfvets verkstäder och docka på Nyholm. Deltagarne i mötet äro öfver 100, hvaraf hälften är svenskar. ? (Telegram till D. N.) KÖPENHAMN den 29 augusti. Jernvägsmannamötet har förordat en ångfärjeförbinr delse mellan Sverige och Danmark och hemställde att öfverväga huruvida öfverfarten bör viljas mellan Köpenhamn och Malmö eller Helsingör och Helsingborg. Inrikesministern var närvarande vid mötet i dag. Vid mötet i eftermiddag förkastades med stor majoritet förslaget att förorda linien HelsingörHelsingborg såsom lämplig för en ångfärja. Man beslöt erkänna såväl de skånska stenkolens som torfvens lämplighet för eldning i lokomotiver, men haruvida det vore ur ekonomisk synpunkt fördelaktigt berodde på -leveransernas storlek och priset å förbrukmingsplatsen i förhållande till de engelska kolen. Personvagnarnas uppvärmning förklarades