Jernvägsmannamötet
i Köpenhamn öppnades i lördags kl. 9
polytekniska läroanstaltens stora sal, der sek-
tionsinspektören T. J. H. Haarlöv helsade
de närvarande välkomna. Till förman val-
des derpå etatsrådet V. Rothe och till vice
förmän major Frykholm från Sverige, ma-
skiningeniör Hoff från Norge och öfverban-
ingeniör OC. G. Bayer från Danmark.- Som
sckröterarö fungerade ingeniör W. Hoffstedt.
Derpå öppnades förhandlingarne. örsta
frågan var: . SK
Hvilken erfarenhet har på senare ären vun-
nits, förnämligast inom de nordiska länderna,
om stålbufvade skenor och om stålskenor?
Efter en längre diskussion blef man enig
om en resolution, som gick ut på att de.
hittills på de nordiska jernbanorna begag-
nade bessemerstålskenorna hade motsvarat
alla billiga fordringar.
På andra frågan
Huru motsvarar den nu allmänt brukliga öfver-
byggnaden å jernvägar fordringarne på säkerhet
och uthållighet, och hvilka förbättringar kunna
göras i densamma för att erhålla en i tekniskt
och ekonomiskt hänseende god bana?
afgafs som svar att nuvarande öfverbyggna-
der visserligen icke äro alldeles tillfredsstäl-
lande, men att omfånget af förändringarne
får bero på framtida undersökningar, — Frå-
RR om asfaltens användnin; gaf endast an-
edning till en mycket kort diskussion. Der-
emot ledde frågan:
Aro Mansells trähjul att betrakta såsom tjen-
Jiga i ekonomiskt afseende? Finnes någon för-
delaktig konstruktion af elastiska hjul för jern-
vägsvagnar?4
till- en längre diskussion, i hvilken menin-
garne stodo temligen skarpt emot varandra.
Efter diskussionens slut företogo mötes-
deltagarne utflykt till Burmester et Wains
skeppsvarf på Refshaleön samt gjorde besök
i örlogsvarfvets verkstäder och docka på
Nyholm.
Deltagarne i mötet äro öfver 100, hvaraf
hälften är svenskar.
?
(Telegram till D. N.)
KÖPENHAMN den 29 augusti. Jernvägs-
mannamötet har förordat en ångfärjeförbinr
delse mellan Sverige och Danmark och hem-
ställde att öfverväga huruvida öfverfarten
bör viljas mellan Köpenhamn och Malmö
eller Helsingör och Helsingborg. Inrikesmi-
nistern var närvarande vid mötet i dag.
Vid mötet i eftermiddag förkastades med stor
majoritet förslaget att förorda linien Helsingör-
Helsingborg såsom lämplig för en ångfärja.
Man beslöt erkänna såväl de skånska sten-
kolens som torfvens lämplighet för eldning
i lokomotiver, men haruvida det vore ur eko-
nomisk synpunkt fördelaktigt berodde på -le-
veransernas storlek och priset å förbrukmings-
platsen i förhållande till de engelska kolen.
Personvagnarnas uppvärmning förklarades