ning? hafva tretton tyska lifförsäkringsanstalter inrättat ett nytt slag af lifförsäkring, som helt visst förtjenar uppmärksamhet. De hafva nemligen för afsigt att, om Tyskland åter skulle invecklas i krig, öfvertaga försäkringen af hvarje krigares lif och helsa mot fasta premier. Vilkoren äro for de försäkrade så gynsamma som möjligt, i det de förbundna sällskapen sjeltva beskydda föreninen mot hela faran vid öfvertagandet af rigsförsäkringen. Som krigspremie betelas årligen från krigets utbrott af officerare 10 proc., af underofficerare och menige man 7 2, proc. och af icke stridande 5 proc. af det törsäkrade beloppet; men efter krigets slut erhålla de försäkrade öfverskottet, d. ä. skilnaden mellan de inbetalda premierna och den utsedda skadeersättningen, tillbaka. Krigspremien kan sedan i fredstid delvis eller helt och hållet förutbetalas. Ett lif får ej försäkras högre än till 24,000 riksmark. Ett brasilianskt pansarfarTyg, som bär namnet Independencia och som bygts på ett engelskt varf, har nyligen, enligt hvad förut i korthet nämts, lupit af stapeln, ehuru detta gick så olyckligt, att fartyget blef nästan alldeles förstördt. Den stora pansarfregatten (som har en drägtighet af 5,000j ton och är nästan lika stor med de båda vackraste engelska pansarfartygen Herkules och Sultan) skjuter nu 100 fot ut i Themsen, dess botten är inslagen, däcket atlyftadt, och dess bog skjuter upp i luften, Under det aktern ligger djupt nedgräfd i flodens dy. Fråga är, huruvida man någonsin skall kunna få ut fartyget och om det, äfven om sådant skulle lyckas, kan repareras, så att det blir brukbart. Förlusten vid denna stapelaflöpning är högst betydlig, ty fartyget skulle fallfärdigt hafva ett värde af omkring 9 millioner sv. kronor. Skrofvet var före aflöpningen försäkradt för 4 2, millioner kronor, och förlusten tyckes således skola förnämligast drabba vederbörande försäkringsbolag, hvilka för en premie af endast 9,000 kronor åtagit sig en så betydande risk.