Poxplosion. I torsdags vid 8-tiden på morgonen inträffade i handlanden Högmans salubod, nr 47 Regeringsgatan, en gasexplosion, som hade rätt svåra följder. En 19 års flicka, anställd i boden, kom vid nämda tid in i en till boden hörande kammare. Hon tyckte sig då förmärka lukt af gas, men fäste sig ej vidare dervid, utan strök eld på en stryksticka för att tända en gaslåga. Men i samma ögonblick hon höjde tändstickan mot kranen inträffade en explosion. Hon störtade sanslös till golfvet. Såsom bevis på explosionens styrka må anföras, att glasdörrarne till bodlokalen, hvilka ännu ej voro öppnade, lösrycktes och kastades midt öfver gatan. Dörren mellan kammaren och boden stod öppen; hvarför den undgick att träffas af explosionen. Fönsterrutorna i bodkammaren krossades och fönsterkarmen lossnade. Den 19-åriga flickan blef illa bränd i ansigtet, på bröstet och armarne och befinner sig ännu i en betänklig belägenhet. Qvällen förut hade omnämda flicka, såsom hon påstår, noga afstängt gasen. Efter:expecisape undersökte man, huruvidanågon ristfällighet å gaskranen förefanns. Ett mindre blyrör befanns då genom explosionen vara helt och hållet afslitet. . Man antager, att någon springa äfven före, explosionen funnits å detta rör och att gasen derifrån under natten utströmmat. M Arbetsstyrkan vid jernvägarne. Inom vederbörande statsdepartement uppgöras numera månatligen, på grund af inkomna rapporter, en tablå öfver den vid statens och privata, under byggnad varande jernvägar använda arbetsstyrkan. Den sista uppgiften: härutinnan omfattar månaderna mars, april och maj. Af sagda uppgift inhemtas, bland annat, att vid samtliga jernvägarne arbetsstyrkan utgjort i mars 14,240, i april 15,430 och i maj 16,042 personer. A dessa har nära hbalfva antalet varit sysselsatt med arbetena å statens stambanor. stra stambanan har sysselsatt det största antalet, nemligen omkring 4,500 personer i hvarje af nämda månader, derefter kommer Ludvika—Kilbanan, hvars arbetspersonal för hvarje månad uppgått till omkring 4,000 ersoner, vidare norra stambanan med oming 2,500 arbetare i månaden, derefter Falu—Ludvikabanan, Upsala—Geflebanan o. 8. v. Icke mindre än 23 enskilda jernvägar hafva under dessa månader varit under arbete, och af dessa hafva numera två linier, nemligen Kalmar—Emmaboda och Karlskrona—Vexiö-jernvägarne, nyligen öppnats för allmän trafik. Minsta arbetsstyrkan har användts å Vikern—Möckelns jernväg, eller 20 å 30 personer i månaden, derefter kommer Filipstad—Daglösens jernväg, vidare Vadstena—Sunds jornväg 0. 8. v. — Beräknar man sammanlagda ar seg ölen å den s. k. Berglagernas jernväg, så framgår att på de olika sträckningarne af denna jernväg blifvit använd en arbetsstyrka, som öfverstiger 6,000 personer, eller vida mer än som sysselsatts å till och med östra stambanan. (D:B.) Arbetareoroligheterna i Eskilstuna. Till kon. befhde i Nyköping anlände i onsdags på förmiddagen från t. f. borgmästaren i Eskilstuna följande telegram: Truppen var samlad i afton kl. 9. Dess biträde behöfde ej användas, enär kunskapen om densammas härvaro afhöll alla oroligheter af de talrikt församlade folkhoparne. Truppens närvaro torde vara behöflig här någon -tid. Oskarshamns mekaniska verkstad, förut tillhörig bräkspatronerna G. och H. Tillberg samt fabrikören H. Hoffman, har genom köp öfvertagits af hr G: Tillberg ensam, till ett för oss obekant pris, berättar Oskarshamns-Posten. Kadettkorvetten Norrköping under befäl af kommendörkapten Anckarcrona och med amiral Lagercrantz ombord anlände den 26 juli till Reykiavik. På denna stads redd lågo då norska korvetten Nördstjernan, de danska fregatterna Jylland och Sjelland samt franska och tyska örlogsmän; terligare ditväntades ryska och engelska igsfartyg. (8. D.) mitt franskt lustfartyg.. ångskonerten S. Avrette, fördt af kapten Lometaes, uppkom i söndags eftermiddag. på strömmen. Det har senast besökt Petersburg. Nya ångfartyg. Sistlidne lördag atlände hit få oboe vig Göteborg ett vid Göteborgs mekaniska verkstad nybygdt grosshandlaren Otto Dahlström komp: härstädes och medintressenter tillhörigt propellerångfartyg med namnet gir. Fartyget, som är 150 fot långt, lastar vid 14!(, fots djupgående 10,772 tyska centner. Det har en propellerångmaskin om 52 hästars kraft, hvarmed fartyget framdrifves till en hastighet af 6 knop i timmen, med en kolförbrukning af 71, kf. på samma tid. Fartyget är uteslutande afsedt för transport af laster. Det har till befälhafvare kapten C. G. Martinsson, som förut fört ångfartyget Flora för samma bolag, och kommer härifrån att afgå till Pe: ersburg. ; -— I lördag gick af stapeln från ingeniör W; Lindbergs mekaniska verkstad härstädes ett för Wifsta Warfs aktiebolags räkning ny( eva 0 SK Källare vatt