Poxplosion. I torsdags vid 8-tiden
på morgonen inträffade i handlanden Hög-
mans salubod, nr 47 Regeringsgatan, en gas-
explosion, som hade rätt svåra följder. En
19 års flicka, anställd i boden, kom vid nämda
tid in i en till boden hörande kammare. Hon
tyckte sig då förmärka lukt af gas, men fäste
sig ej vidare dervid, utan strök eld på en
stryksticka för att tända en gaslåga. Men i
samma ögonblick hon höjde tändstickan mot
kranen inträffade en explosion. Hon stör-
tade sanslös till golfvet. Såsom bevis på
explosionens styrka må anföras, att glasdör-
rarne till bodlokalen, hvilka ännu ej voro
öppnade, lösrycktes och kastades midt öfver
gatan. Dörren mellan kammaren och boden
stod öppen; hvarför den undgick att träffas
af explosionen. Fönsterrutorna i bodkam-
maren krossades och fönsterkarmen lossnade.
Den 19-åriga flickan blef illa bränd i ansig-
tet, på bröstet och armarne och befinner sig
ännu i en betänklig belägenhet.
Qvällen förut hade omnämda flicka, såsom
hon påstår, noga afstängt gasen. Efter:ex-
pecisape undersökte man, huruvida- någon
ristfällighet å gaskranen förefanns. Ett
mindre blyrör befanns då genom explosionen
vara helt och hållet afslitet. . Man antager,
att någon springa äfven före, explosionen
funnits å detta rör och att gasen derifrån
under natten utströmmat. M
Arbetsstyrkan vid jernvägar-
ne. Inom vederbörande statsdepartement
uppgöras numera månatligen, på grund af
inkomna rapporter, en tablå öfver den vid
statens och privata, under byggnad varande
jernvägar använda arbetsstyrkan. Den sista
uppgiften: härutinnan omfattar månaderna
mars, april och maj. Af sagda uppgift in-
hemtas, bland annat, att vid samtliga jern-
vägarne arbetsstyrkan utgjort i mars 14,240,
i april 15,430 och i maj 16,042 personer.
A - dessa har nära hbalfva antalet varit sys-
selsatt med arbetena å statens stambanor.
stra stambanan har sysselsatt det största
antalet, nemligen omkring 4,500 personer i
hvarje af nämda månader, derefter kommer
Ludvika—Kilbanan, hvars arbetspersonal
för hvarje månad uppgått till omkring 4,000
ersoner, vidare norra stambanan med om-
ing 2,500 arbetare i månaden, derefter
Falu—Ludvikabanan, Upsala—Geflebanan o.
8. v. Icke mindre än 23 enskilda jernvägar
hafva under dessa månader varit under ar-
bete, och af dessa hafva numera två linier,
nemligen Kalmar—Emmaboda och Karls-
krona—Vexiö-jernvägarne, nyligen öppnats
för allmän trafik. Minsta arbetsstyrkan har
användts å Vikern—Möckelns jernväg, eller
20 å 30 personer i månaden, derefter kommer
Filipstad—Daglösens jernväg, vidare Vad-
stena—Sunds jornväg 0. 8. v. — Beräknar
man sammanlagda ar seg ölen å den s. k.
Berglagernas - jernväg, så framgår att på de
olika sträckningarne af denna jernväg blifvit
använd en arbetsstyrka, som öfverstiger 6,000
personer, eller vida mer än som sysselsatts
å till och med östra stambanan. (D:B.)
Arbetareoroligheterna i Eskils-
tuna. Till kon. befhde i Nyköping an-
lände i onsdags på förmiddagen från t. f.
borgmästaren i Eskilstuna följande telegram:
Truppen var samlad i afton kl. 9. Dess bi-
träde behöfde ej användas, enär kunskapen
om densammas härvaro afhöll alla oroligheter
af de talrikt församlade folkhoparne. Truppens
närvaro torde vara behöflig här någon -tid.
Oskarshamns mekaniska verk-
stad, förut tillhörig bräkspatronerna G.
och H. Tillberg samt fabrikören H. Hoffman,
har genom köp öfvertagits af hr G: Till-
berg ensam, till ett för oss obekant pris,
berättar Oskarshamns-Posten.
Kadettkorvetten Norrköping
under befäl af kommendörkapten Anckar-
crona och med amiral Lagercrantz ombord
anlände den 26 juli till Reykiavik. På denna
stads redd lågo då norska korvetten Nörd-
stjernan, de danska fregatterna Jylland och
Sjelland samt franska och tyska örlogsmän;
terligare ditväntades ryska och engelska
igsfartyg. (8. D.)
mitt franskt lustfartyg.. ång-
skonerten S. Avrette, fördt af kapten Lome-
taes, uppkom i söndags eftermiddag. på
strömmen. Det har senast besökt Peters-
burg.
Nya ångfartyg. Sistlidne lördag
atlände hit få oboe vig Göteborg ett vid
Göteborgs mekaniska verkstad nybygdt
grosshandlaren Otto Dahlström komp:
härstädes och medintressenter tillhörigt pro-
pellerångfartyg med namnet gir. Fartyget,
som är 150 fot långt, lastar vid 14!(, fots
djupgående 10,772 tyska centner. Det har
en propellerångmaskin om 52 hästars kraft,
hvarmed fartyget framdrifves till en hastighet
af 6 knop i timmen, med en kolförbrukning
af 71, kf. på samma tid. Fartyget är uteslu-
tande afsedt för transport af laster. Det har
till befälhafvare kapten C. G. Martinsson,
som förut fört ångfartyget Flora för samma
bolag, och kommer härifrån att afgå till Pe:
ersburg.
; -— I lördag gick af stapeln från ingeniör
W; Lindbergs mekaniska verkstad härstädes
ett för Wifsta Warfs aktiebolags räkning ny-
(
eva 0 SK Källare vatt