granha undersökningar rörande vattnets be-
skaffenhet både i Ämsta och Drefviken. Den
ene vetenskapsmannen har förkastat vattnet
från Årstaviken och föredragit det från Dref-
viken. Den andre åter har icke ansett Dref-
viks-vattnet vara bättre än Arstaviks-vattnet,
och det senare icke för helsan skadligt, om
det väl filtreräs, så som nu sker. FEmeller-
tid, hvad som icke kan genom några analy-
ser undanrödjas är, att Årstavikens vatten,
på grund af särskilda omständigheter, är i
allmänna föreställningssättet motbjudande
och vidrigt att förtära. Öm nu stadsfullmäk-
tige böslita att ett nytt vattenledningsverk
skall anläggas, så blir första frågan: hvar?
Om svaret på denna fråga uppstår då en
liflig strid, som ganska säkert icke utkäm-
pPpås på flera år, och sedan kommer striden
om kostnaden.
Itt svårt bergningsarbete,
Sistlidne höst strandade engelska ångfartyget
May, lastadt med jernvägsskenor för Oxelösunds-
jernfägen, i Norrköpings skärgård och kantrade
dervid så betydligt, ätt hela däcket jemte ma-
ster och skorsten låg alldeles inder vattnet.
Sedan våren ined en blidare årstid inträdt, hafva
bergningsångfartygen Neptun och Poseidon va-
rit sysselsatta med att upptaga nämda ångfar-
tyg jemte innehafvande last, hvilket varit och
ännu är förenadt med ofantliga svårigheter. Att
omedelbart med endast dessa båda ångfartyg
resa det ofantliga ångfartyget med sin tunga last
ansågs genast omöjligt. Till den ändan byggdes
i Kappelshamn på Gotland trennö s. k. kasuner,
eller särskildt för ändamålet konstruerade prå-
mar, som blefvo, sedan de dit uppbogserats,
tätt fastgjorda intill ångfartyget med svåra ket-
tingar. Detta ärbete tög ed gänskå lång tidi
anspråk, emedän dykare allt som oftast måste
nbtdgå och efterse, att kasunerna slöto tätt till
ångfartygets däck. För korttid sedan hade man
enom dessa kasuner, hvilka med sin öfre plan
åa ofvan vattnet, kunnat länspumpa det en-
elska Mngfartyget och höjt detsamma 4 fot, då
t Sönäres däck började gifva sig, hvadan
man . måste låta det ånyo föpa fullt af vatten
och nedsjunka.. Nu. var ej annat råd än att
från Gotland hitbegsera en bergnings- och dy-
keriböläget Neptun tillhörig stor pråm, dertill
apterad från ett kondemneradt norskt barkskepp,
revinde Karin Wedel-Jarlsberg. Denna pråm
blef iw med mycket svåra kettingar fastgjord
invid det sjunkna ångfartyget för att med denna
ofantliga häfkraft, sedan den med vatten fyllda
stora pråmen åter blifvit utpumpad, kunna lyfta
ångfartyget med dess innebafvande tunga Jast.
Emellertid har detta ihärdiga arbete för till-
fallet blifvit förstördt genom lördägens orkanar-
tade storm. Fartyget var så godt som alldeles
utpumpadt och nära upptaget, då det åter sjönk.
Arbetet påbörjas dock igen och: kommer att
fortsättas. Emellertid skadades och förlorades
en hel del materiel. Såväl ångpumparne och
kasunerna: som den stora pråmen räddades.
Porgningsängfartyget Poseidon: räddades med
tersta möda från total undergång. Fartyget
ck dock ej mindre än 22 spant inbräckta i
bottnen. Det låg förtöjdt för 4 ankar. Den
stora pråmen afslet tvenne 11, tums tjocka ket-
tingar och dref ned -på bergningsångfartyget
Neptun, men allvarsammare skador genom kolli-
sionen undvekos. (D. B.)
Utvandrare till ett antal af omkring
40—50 återkommo i måndags morgon från
Amerika till. Göteborg.
Olyckshändelse. På senare tiden
synas olyckshändelser mer än vanligt höra
till ordningen för dagen. Vi hafva att om-
nämna en ny dylik, hvilken i måndags vid
1, 8-tiden på eftermiddagen inträffade i kul-
sprutfabriken nr 25 Volmar Yxkillsgatan.
en tillgick sålunda: Jernhyflaren Carl
Palmgren var sysselsatt att i smedsässjan upp-
glödga en så kallad ritspets för att seder-
mera kunna hvässa densamma. När han
fann spetsen vara nog uppglödgad, vände
han sig hastigt åt höger, med tången i han-
den; hvilke höll -ritspetsen, mot ett nägrå
steg derifrån befintligt städ. Utan att han
varseblifvit det under-arbetet, håde emeller-
tid jernarbetaren Gustaf. Källgren ställt sig
framför städet. Följden blef att Palmgren
vid den hastiga förflyttningen stötte den glö-
dande. fitspetsen i magen på Källgren. Stö-
ten. träffade ett par tum ofvanför nafveln.
Förskräckt ryckte Palmgren spetsen ut igen
och frågade: hurå är det med dig? Käll-
gren svarade härpå: det är ej så farligt,
men föll det oaktadt nästan ögonblickligen
ned på golfvet. Fältskär efterskickades, men
lifvet hade flytt; Det glödande jernet hade
ej ititrängt djupt, men någon ädlare del har
tydligen skadats. Polisundersökning skall i
dag hållas om denna sorgliga händelse.
ckfel. I tisdagsbladet stod att å
Kopparbergs bergslags aktier utdelas 500 kr.
som vinst; läs: 400.
PEaSErTerNren