granha undersökningar rörande vattnets beskaffenhet både i Ämsta och Drefviken. Den ene vetenskapsmannen har förkastat vattnet från Årstaviken och föredragit det från Drefviken. Den andre åter har icke ansett Drefviks-vattnet vara bättre än Arstaviks-vattnet, och det senare icke för helsan skadligt, om det väl filtreräs, så som nu sker. FEmellertid, hvad som icke kan genom några analyser undanrödjas är, att Årstavikens vatten, på grund af särskilda omständigheter, är i allmänna föreställningssättet motbjudande och vidrigt att förtära. Öm nu stadsfullmäktige böslita att ett nytt vattenledningsverk skall anläggas, så blir första frågan: hvar? Om svaret på denna fråga uppstår då en liflig strid, som ganska säkert icke utkämpPpås på flera år, och sedan kommer striden om kostnaden. Itt svårt bergningsarbete, Sistlidne höst strandade engelska ångfartyget May, lastadt med jernvägsskenor för Oxelösundsjernfägen, i Norrköpings skärgård och kantrade dervid så betydligt, ätt hela däcket jemte master och skorsten låg alldeles inder vattnet. Sedan våren ined en blidare årstid inträdt, hafva bergningsångfartygen Neptun och Poseidon varit sysselsatta med att upptaga nämda ångfartyg jemte innehafvande last, hvilket varit och ännu är förenadt med ofantliga svårigheter. Att omedelbart med endast dessa båda ångfartyg resa det ofantliga ångfartyget med sin tunga last ansågs genast omöjligt. Till den ändan byggdes i Kappelshamn på Gotland trennö s. k. kasuner, eller särskildt för ändamålet konstruerade pråmar, som blefvo, sedan de dit uppbogserats, tätt fastgjorda intill ångfartyget med svåra kettingar. Detta ärbete tög ed gänskå lång tidi anspråk, emedän dykare allt som oftast måste nbtdgå och efterse, att kasunerna slöto tätt till ångfartygets däck. För korttid sedan hade man enom dessa kasuner, hvilka med sin öfre plan åa ofvan vattnet, kunnat länspumpa det enelska Mngfartyget och höjt detsamma 4 fot, då t Sönäres däck började gifva sig, hvadan man . måste låta det ånyo föpa fullt af vatten och nedsjunka.. Nu. var ej annat råd än att från Gotland hitbegsera en bergningsoch dykeriböläget Neptun tillhörig stor pråm, dertill apterad från ett kondemneradt norskt barkskepp, revinde Karin Wedel-Jarlsberg. Denna pråm blef iw med mycket svåra kettingar fastgjord invid det sjunkna ångfartyget för att med denna ofantliga häfkraft, sedan den med vatten fyllda stora pråmen åter blifvit utpumpad, kunna lyfta ångfartyget med dess innebafvande tunga Jast. Emellertid har detta ihärdiga arbete för tillfallet blifvit förstördt genom lördägens orkanartade storm. Fartyget var så godt som alldeles utpumpadt och nära upptaget, då det åter sjönk. Arbetet påbörjas dock igen och: kommer att fortsättas. Emellertid skadades och förlorades en hel del materiel. Såväl ångpumparne och kasunerna: som den stora pråmen räddades. Porgningsängfartyget Poseidon: räddades med tersta möda från total undergång. Fartyget ck dock ej mindre än 22 spant inbräckta i bottnen. Det låg förtöjdt för 4 ankar. Den stora pråmen afslet tvenne 11, tums tjocka kettingar och dref ned -på bergningsångfartyget Neptun, men allvarsammare skador genom kollisionen undvekos. (D. B.) Utvandrare till ett antal af omkring 40—50 återkommo i måndags morgon från Amerika till. Göteborg. Olyckshändelse. På senare tiden synas olyckshändelser mer än vanligt höra till ordningen för dagen. Vi hafva att omnämna en ny dylik, hvilken i måndags vid 1, 8-tiden på eftermiddagen inträffade i kulsprutfabriken nr 25 Volmar Yxkillsgatan. en tillgick sålunda: Jernhyflaren Carl Palmgren var sysselsatt att i smedsässjan uppglödga en så kallad ritspets för att sedermera kunna hvässa densamma. När han fann spetsen vara nog uppglödgad, vände han sig hastigt åt höger, med tången i handen; hvilke höll -ritspetsen, mot ett nägrå steg derifrån befintligt städ. Utan att han varseblifvit det under-arbetet, håde emellertid jernarbetaren Gustaf. Källgren ställt sig framför städet. Följden blef att Palmgren vid den hastiga förflyttningen stötte den glödande. fitspetsen i magen på Källgren. Stöten. träffade ett par tum ofvanför nafveln. Förskräckt ryckte Palmgren spetsen ut igen och frågade: hurå är det med dig? Källgren svarade härpå: det är ej så farligt, men föll det oaktadt nästan ögonblickligen ned på golfvet. Fältskär efterskickades, men lifvet hade flytt; Det glödande jernet hade ej ititrängt djupt, men någon ädlare del har tydligen skadats. Polisundersökning skall i dag hållas om denna sorgliga händelse. ckfel. I tisdagsbladet stod att å Kopparbergs bergslags aktier utdelas 500 kr. som vinst; läs: 400. PEaSErTerNren