Article Image
Svenska och norska generalkonsulatet i London har meddelat följande: följd af ökad efterfrågan af sådana svenska fabriksalster, som ej genom inhemska skyddstullar hindras att, såväl i Sverige som annorstädes, täfla med utländska tillverkningar, hafva, i bedräglig afsigt, försök blifvit gjorda att förmå Svenska fabrikanter att hitsända varor, adresseTrade till personer, som sedermera icke kunnat anträffas, eller ej förmått betala, när bedrägeriet blifvit fallbordadt. Flera sådana lyckade försök hafva kommit till konsulatets kännedom under loppet af de sistförflutna månaderna. I två af dessa fall hade bedragarne, såsom betalning för varan, insändt accepterade vexlar, hvilka den bank, der de skulle gäldas, vägrade att inlösa, emedan acceptanten var derstädes okänd. I ett annat fall öfversändes lyckligtvis konnossementet, icke till reqvirenten, som sedermera befanns oförmögen att betala, utan till ett svenskt hus 1 London, I ett fall nekade acceptanten att betala, under föregifvande att ej hafva fått valuta af trassenten, som reqvirerat varan från Sverige, Vid sedermera gjord förfrågan erhölls det skriftliga svar, att acceptanten under någon tid varit i London etablerad såsom bedragare (as a Swindler). Redan vid verldsexpositionen härstädes år 1862 föröfvades ett par dylika bedrägerier emot svenska utställare, i begge fallen med framgång, Att det ena af dessa lyckades är anmärkningsvärdt egentligen derföre, att saken gällde en vara, hvilken man i Sverige städse omgärdat med skyddstull och som det således icke torde löna sig att i ärlig afsigt införskrifva hit, då den svårligen kan, i beskaftenhet och ris, täfla med den engelska tillverkningen, som RKinjater en fullständig frihandels alla förmåner. Det vore lätt att förekomma dylika bedrägerier. om svenska fabrikanter, innan de inläte sig med okända personer härstädes, anskaffade tillföritlig upplysning om dessa personer; och konnlatet står gerna till tjenst i detta afseende för den, som saknar bekantskaper i England. Fernvägsmöte. Ett ganska talrikt besökt sådant hölls i fredags i Norrköping, hvarvid brukspatron C. Ekman fungerade som ordförande. Intresset för den nya banan Norrköping—Hultsfred visade sig stort. Nästa möte skall äfven hållas i Norrköping på den dag, som framdeles kommer att närmare bestämmas. Nya jernvägar. Upsala—Margrethehill jernväg nalkas med rask fart sin fullbordan. Så blef den bro, sem i och för sagda jernvägsanläggning byggts öfver Dalelfven vid Elfkarleön den 13 dennes afprofvad och befunnen i alla tillfredsställande. Denna bro är den första af de tre under byggnad varande, hvilka för samma ändamål komma att anbringas öfver Daleltven. Ulriccehamn— Vartofta jernväg. Grusning å denna jernväg har nu så raskt framskridit, att Ulricehamns invånare hade glädjen sistlidne onsdags afton se ett af banans lokomotiver, dragande trenne löfvade grusvagnar, hvari direktionen samt en del aktieegare uppåt linien tagit plats, brusa in på bangårgården, der det stannade framför det löfvade och flaggbenrydda stationshuset. Arbetena på jernvägen mellan Köping och Vesterås hafva så framskridit, att nämda sträcka i sin helhet är skenlagd och grusad. Enär all undermurning för broöfvergången vid Kolbäck är verkställd och det endast återstår att anbringa och sammanfoga öfverbyggnaden, torde det icke dröja så många veckor, förrär hela vägen mellan Köping och Vesterås kan befaras med lokomotiv, säger Köpings tidning. På Kalmar— Emmaboda jernvägen har trafiken redan börjats, ehuru jernvägen ej ännu är fullt färdig. I tisdags lär banan inkasserat nära 500 kronor. äderleks-bulletin. Enligt preRumerationsanmälan i dagens tidningar kommer från och med den 1 juli af härvarande meteorologiska centralanstalt att utgifvas en daglig väderleksbulletin, innehållande ungefär samma uppgifter, som de på några ställen inom hufvudstaden publicerade anslagen, nemligen observationer, tagna kl. 8 f. m. få åtskilliga inoch utländska orter, en temigen utförlig öfversigt af väderleken unden sista dygnet och vid observationstillfället samt en synoptisk karta. Man har skäl förmoda att denna publikation skall blifva välkommen, då den har till uppgift att erbjuda en iätt åskådlig och trogen bild af väderlekstillståndet och bereder tillfälle att följa ess förändringar. Detta ändamål har icka kunnat fullständigt vinnas genom de offentligen anslagna kartorna, hvilka dessutom varit tillgängliga endast för hufvudstadens allmänhet. Men det är icke öndast denna allmänhet, som kan hafva intresse af att följa och studera väderlekens vexlingar; det är möjligen i ännu högre grad landtmannen, eller åtminstone den bildade jordbrukaren, som af det ifrågavarande företaget kan hafva största tillfredsställelsen, smedan det sätter honom i stånd att skaffa sig en långt tillförlitligare insigt i de förändringar dem han ändå dag för dag, framförallt under sommaroch höstmånaderna, med spänd uppmärksamhet följer. Och det är icke blott en fullständigare kännedom om de olika väderlekstillstånden, som härigenom vinnes; ty hvar och en, som vill göra sig den ganska ringa mödan att studera en kört uppsats om kartornas rätta betydelse och dessutom fått någon vana i deras användning, kan otvifvelaktigt hafva direkt nytta af dem. De kunna nemligen vid vissa tillfällen gifva värdefulla anvisningar om den väderlek, man har att vänta, visserligen icke ofelbara, men bestämdt att föredraga framför dem, som vinnas ur aktgifvande på himmelens utseende på en ort, på gamla märken o. d. Äfven rederier. sjösänkningsbolag och alla de, hvilkas verksamhet beror af sjöfarten, hafva samma skäl att uppmuntra detta populärt-vetenskapliga företag, hvilket äfven, särskildt hvad gjöförsäkringsbolagen beträffar, är af nytta, derför att det lemnar ett tillförlitligt dokument för bedömandet af vädrets beskaftenhat Ad Allleöllan sng fn a Of met Od — ir ET TT ROOT ETT ECT a

23 juni 1874, sida 2

Thumbnail