Article Image
Svenska och norska general-
konsulatet i London har meddelat
följande:
följd af ökad efterfrågan af sådana svenska
fabriksalster, som ej genom inhemska skyddstul-
lar hindras att, såväl i Sverige som annorstädes,
täfla med utländska tillverkningar, hafva, i be-
dräglig afsigt, försök blifvit gjorda att förmå
Svenska fabrikanter att hitsända varor, adresse-
Trade till personer, som sedermera icke kunnat
anträffas, eller ej förmått betala, när bedrägeriet
blifvit fallbordadt. Flera sådana lyckade försök
hafva kommit till konsulatets kännedom under
loppet af de sistförflutna månaderna. I två af
dessa fall hade bedragarne, såsom betalning för
varan, insändt accepterade vexlar, hvilka den
bank, der de skulle gäldas, vägrade att inlösa,
emedan acceptanten var derstädes okänd. I ett
annat fall öfversändes lyckligtvis konnossemen-
tet, icke till reqvirenten, som sedermera befanns
oförmögen att betala, utan till ett svenskt hus
1 London, I ett fall nekade acceptanten att be-
tala, under föregifvande att ej hafva fått valuta
af trassenten, som reqvirerat varan från Sverige,
Vid sedermera gjord förfrågan erhölls det skrift-
liga svar, att acceptanten under någon tid va-
rit i London etablerad såsom bedragare (as a
Swindler). Redan vid verldsexpositionen här-
städes år 1862 föröfvades ett par dylika bedrä-
gerier emot svenska utställare, i begge fallen
med framgång, Att det ena af dessa lyckades
är anmärkningsvärdt egentligen derföre, att sa-
ken gällde en vara, hvilken man i Sverige städse
omgärdat med skyddstull och som det således
icke torde löna sig att i ärlig afsigt införskrifva
hit, då den svårligen kan, i beskaftenhet och
ris, täfla med den engelska tillverkningen, som
RKinjater en fullständig frihandels alla förmåner.
Det vore lätt att förekomma dylika bedrägerier.
om svenska fabrikanter, innan de inläte sig med
okända personer härstädes, anskaffade tillför-
itlig upplysning om dessa personer; och kon-
nlatet står gerna till tjenst i detta afseende för
den, som saknar bekantskaper i England.
Fernvägsmöte. Ett ganska talrikt
besökt sådant hölls i fredags i Norrköping,
hvarvid brukspatron C. Ekman fungerade
som ordförande. Intresset för den nya ba-
nan Norrköping—Hultsfred visade sig stort.
Nästa möte skall äfven hållas i Norrköping
på den dag, som framdeles kommer att när-
mare bestämmas.
Nya jernvägar. Upsala—Margre-
thehill jernväg nalkas med rask fart sin full-
bordan. Så blef den bro, sem i och för
sagda jernvägsanläggning byggts öfver Dal-
elfven vid Elfkarleön den 13 dennes afprof-
vad och befunnen i alla tillfredsställande.
Denna bro är den första af de tre under
byggnad varande, hvilka för samma ändamål
komma att anbringas öfver Daleltven.
Ulriccehamn— Vartofta jernväg. Grusning
å denna jernväg har nu så raskt framskridit,
att Ulricehamns invånare hade glädjen sist-
lidne onsdags afton se ett af banans lokomo-
tiver, dragande trenne löfvade grusvagnar,
hvari direktionen samt en del aktieegare
uppåt linien tagit plats, brusa in på bangår-
gården, der det stannade framför det löfva-
de och flaggbenrydda stationshuset.
Arbetena på jernvägen mellan Köping
och Vesterås hafva så framskridit, att näm-
da sträcka i sin helhet är skenlagd och gru-
sad. Enär all undermurning för broöfver-
gången vid Kolbäck är verkställd och det
endast återstår att anbringa och samman-
foga öfverbyggnaden, torde det icke dröja
så många veckor, förrär hela vägen mellan
Köping och Vesterås kan befaras med loko-
motiv, säger Köpings tidning.
På Kalmar— Emmaboda jernvägen har
trafiken redan börjats, ehuru jernvägen ej
ännu är fullt färdig. I tisdags lär banan
inkasserat nära 500 kronor.
äderleks-bulletin. Enligt pre-
Rumerationsanmälan i dagens tidningar kom-
mer från och med den 1 juli af härvarande
meteorologiska centralanstalt att utgifvas en
daglig väderleksbulletin, innehållande unge-
fär samma uppgifter, som de på några stäl-
len inom hufvudstaden publicerade anslagen,
nemligen observationer, tagna kl. 8 f. m.
få åtskilliga in- och utländska orter, en tem-
igen utförlig öfversigt af väderleken un-
den sista dygnet och vid observationstillfäl-
let samt en synoptisk karta. Man har skäl
förmoda att denna publikation skall blifva
välkommen, då den har till uppgift att er-
bjuda en iätt åskådlig och trogen bild af
väderlekstillståndet och bereder tillfälle att
följa ess förändringar. Detta ändamål har
icka kunnat fullständigt vinnas genom de
offentligen anslagna kartorna, hvilka dessut-
om varit tillgängliga endast för hufvudsta-
dens allmänhet. Men det är icke öndast
denna allmänhet, som kan hafva intresse af
att följa och studera väderlekens vexlingar;
det är möjligen i ännu högre grad landtman-
nen, eller åtminstone den bildade jordbruka-
ren, som af det ifrågavarande företaget kan
hafva största tillfredsställelsen, smedan det
sätter honom i stånd att skaffa sig en långt
tillförlitligare insigt i de förändringar dem
han ändå dag för dag, framförallt under som-
mar- och höstmånaderna, med spänd upp-
märksamhet följer. Och det är icke blott
en fullständigare kännedom om de olika vä-
derlekstillstånden, som härigenom vinnes; ty
hvar och en, som vill göra sig den ganska
ringa mödan att studera en kört uppsats om
kartornas rätta betydelse och dessutom fått
någon vana i deras användning, kan otvif-
velaktigt hafva direkt nytta af dem. De
kunna nemligen vid vissa tillfällen gifva vär-
defulla anvisningar om den väderlek, man
har att vänta, visserligen icke ofelbara, men
bestämdt att föredraga framför dem, som vin-
nas ur aktgifvande på himmelens utseende
på en ort, på gamla märken o. d. Äfven
rederier. sjösänkningsbolag och alla de, hvil-
kas verksamhet beror af sjöfarten, hafva sam-
ma skäl att uppmuntra detta populärt-veten-
skapliga företag, hvilket äfven, särskildt hvad
gjöförsäkringsbolagen beträffar, är af nytta,
derför att det lemnar ett tillförlitligt doku-
ment för bedömandet af vädrets beskaften-
hat Ad Allleöllan sng fn a Of met Od
— ir
ET TT ROOT ETT ECT a
Thumbnail