Article Image
pA
Egendemlig bogsering. Angfartyget
Pärd: , kapten AoPlomholåt, afgicki lör-
lags från Göteborg till Lysekil för att der-
från till Frederikshald i Norge bogsera en
större timmerflotte, innehållande 400 tolfter
svårt timmer till ett värde af öfver 30,000
cronor. Denna i sitt slag högst märkvär-
liga bogsering, som skedde utomskärs och
verkställdes på 3 dagar, gynnades hela tiden
vf vackert, väder. och. lugn sjöjt motsatt fall
kalle: densamma helt: säkert: ej-ha- tyc-
atå, isyhnerhet under närvarande ånstid.
Fartyget gjorde oftäst endast en knops fart
timmen, men hade god hjelp af strömmen;
löck konde det vid några tillfällen under
ånga stunder ej komma från stället, Kapten
P. har under flerm: år. utfört timmerflott-
ningar å Venern och eger således!stor: erfa-
renhet derutiss sa pu x
Bit större jernångfartyg gick i tis-
jags af stapeln vid Osckrshamna Mekaniska
vörkatad. Det är bestäldt af Vikens ängfar-
ygsaktiebolag. Då fartyget slöts i Nep-
tuni famn, ptröpades af major Sasse,som vid
till händelsevis var närvarande, ochuns
der lifliga hurrarop: från åskådarne;, fartygets
narin vi Gustaf Tillberg — eller den un
der emsföljdeaf år verksarame:disponentens
vid mekaniska verkstaden namn. Den stora
Ångaren, som kommer att riggas till skonert,
ir 195 fot lång och 25 fot bred, byggd efter
Vemtas reglemente för ev kande z högsta
klass mad stjorna och afsedd, för fraktfart
på Östersjön, Medelhäfvet och Atlantiska
oceanen. - Till. befälhafvare är: kapten H.
Nilsson från Viken utsedd. Prisöt är kons
trakteradt till 240,000 kronor: :
a
Thumbnail