Article Image
pA Egendemlig bogsering. Angfartyget Pärd: , kapten AoPlomholåt, afgicki lörlags från Göteborg till Lysekil för att derfrån till Frederikshald i Norge bogsera en större timmerflotte, innehållande 400 tolfter svårt timmer till ett värde af öfver 30,000 cronor. Denna i sitt slag högst märkvärliga bogsering, som skedde utomskärs och verkställdes på 3 dagar, gynnades hela tiden vf vackert, väder. och. lugn sjöjt motsatt fall kalle: densamma helt: säkert: ej-hatycatå, isyhnerhet under närvarande ånstid. Fartyget gjorde oftäst endast en knops fart timmen, men hade god hjelp af strömmen; löck konde det vid några tillfällen under ånga stunder ej komma från stället, Kapten P. har under flerm: år. utfört timmerflottningar å Venern och eger således!stor: erfarenhet derutiss sa pu x Bit större jernångfartyg gick i tisjags af stapeln vid Osckrshamna Mekaniska vörkatad. Det är bestäldt af Vikens ängfarygsaktiebolag. Då fartyget slöts i Neptuni famn, ptröpades af major Sasse,som vid till händelsevis var närvarande, ochuns der lifliga hurrarop: från åskådarne;, fartygets narin vi Gustaf Tillberg — eller den un der emsföljdeaf år verksarame:disponentens vid mekaniska verkstaden namn. Den stora Ångaren, som kommer att riggas till skonert, ir 195 fot lång och 25 fot bred, byggd efter Vemtas reglemente för ev kande z högsta klass mad stjorna och afsedd, för fraktfart på Östersjön, Medelhäfvet och Atlantiska oceanen. Till. befälhafvare är: kapten H. Nilsson från Viken utsedd. Prisöt är kons trakteradt till 240,000 kronor: : a

10 mars 1874, sida 2

Thumbnail