Kyrls män I strid inbördes:
Mellasktor P. Waldenström, redaktör
eller tt.re af tidningen Pietisten, å ena
gidan ovskilliga hans yrkesbröder på sam-
ma fält den andra, bland dem pastorn i
Blasiehuyrkan G. E. Beskow, egare af
den prikola, åt hvilken konungen, med
förbigåe af statens läroverk, anförtrott
gina sö har uppstått en skriftvexling,
Pvilkemuru måhända Tärfmast intresse:
rande dda nämda. herrarnes respektive
anhängalock äfven är af allmänt intresse.
Den eler det påstående, medelst
hvilket Walkenström inom vissa kretsar
väckt såreket oro, är det, att Jesus icke
kan sägseler anses hafva försonat Gud,
utan allert siden och verlden. Detheter
ju, säger Wså älskade Gud verlder, att
han utgaf in k son, M. M. Guds kärlek
är evigt odrävlig, Om en frälsning, åter-
lösning dl friking från den Ian man så-!
1ed0s icletala. 5 -man åter att Gud vår vred
och att det var Gyrede som måste försonas :
eller -bldkas, fommer man väl derhän;
att Guc utgifvå son för att-på honom
släcka sn vreder att den ena af Guds
egenskaper köpts lösa från den andra;
kärleken fråD Tidigheten, hvilket åter
skulle mellan Adomliga egenskaperna
förutsätta en Sim komme att stå illa
tillsammans med absoluta harmoniinom
- Jamlige Vet, hvilken vi måste
dt Buussian sr n således icke blifva
änka 088. I q ö
derom ätt det skura Guu, än behöf ite
försonas. Det vag ifrån Gud vi pe-
höfde utköpas. Iikasom man i fråga
om ett återlösandste förutsätta någon,
från hvilken återlet sker; så komma
ock, i fråga om kör friköpa, fyra ting
i betraktande, nen köparen, säljaren,
det köpta och lösingen. Köparen blir
här Kristus, det kinenniskan, lösepen-
ningen Kristi blod. ren åter, som skulle
hafva lösepenningende väl ej gerna
blifva någon anny djefvulen. Ty i
djefvulens fångenslar det vi genom
synden hade råkata måste man icke
rysa tillbaka för de:en att Kristi blod
gifvits åt djefvulexriften säger icke
heller någonstädes, det var som fick
lösepenningen. ;
Så cungefärslåta iomstörsta korthet
hr W:s påstående OCsning; så vida vi
rätt uppfattat: dem.? v
Med afseende på dan, hvem det så-
ledes egentligen Var mottog lösepen-
ningen, eller hvad tentligen är, att
Kristus börttog syndckeg sålunda hr
W:s ultima ratio ellga svar blifva,
att allt detta är just, mysteriet, det
han icke kan förklara det är honom
nog, säger han, att desr skrifvet.