Article Image
i Stockholm och ingeniör C. Santesson för Stockholms dykeribolags räkning. Den nya dockan, hvilken egentligen endast blir en fortsättning af den nuvarande mindre, skall få en längd af 150 fot och kommer att afdelas från den mindre dockan genom två portar af trä, hvarvid dockan i portöppningen blir 40 fot bred. Härigenom åstadkommes, om behofvet så fordrar, eh docka af nära 330 fots längd derigenom att den inre dockan Kan användas som en förlängning af den yttre, och kunna på detta sätt fartyg af nästan hvilken storlek som helst här intagas i docka, hvilket dittills ej varit fallet, emedan stora dockan endast är 240 fot i botten, och således alla fartyg af större längd ej kunnat reparera i härvarande torrdocka, utan måst gå till andra plåtser. Arbetet med dockan, som redan är påbörjadt, bedrifves med stor arbetsstyrka och skall vara färdigt den 1 april 1875. Samtidigt härmed är grundläggning påbörjad för återuppbyggande af de vid eldsvådan den 4 december 1873 nedbrunna byggnaderna, och företagas äfven sprängningar derstädes för att åstadkomma en bättre och bredare väg. ; Pumpmaskinhuset kommer att tillbyggas för uppsättning af en ny pumpmaskin af John Henry Gwynnes tillverkning, och skola dockorna med denna nya centrifugalpump länspumpas på hälften af den tid, som nu åtgår ertill. I stora dockan står för närvarande ett norskt skepp, Norden, som är mycket illa skadadt och derför blifvit kondemneradt. Från mindre dockan har nyligen utgått ångfartyget Thule, som håller på att ändras från hjultill propellerfartyg med två propeilrar i likhet med ångfartygen Njord och SEN

11 februari 1874, sida 2

Thumbnail