Article Image
i Stockholm och ingeniör C. Santesson för
Stockholms dykeribolags räkning. Den nya
dockan, hvilken egentligen endast blir en
fortsättning af den nuvarande mindre, skall
få en längd af 150 fot och kommer att af-
delas från den mindre dockan genom två
portar af trä, hvarvid dockan i portöppnin-
gen blir 40 fot bred. Härigenom åstadkom-
mes, om behofvet så fordrar, eh docka af
nära 330 fots längd derigenom att den inre
dockan Kan användas som en förlängning af
den yttre, och kunna på detta sätt fartyg
af nästan hvilken storlek som helst här in-
tagas i docka, hvilket dittills ej varit fallet,
emedan stora dockan endast är 240 fot i
botten, och således alla fartyg af större längd
ej kunnat reparera i härvarande torrdocka,
utan måst gå till andra plåtser. Arbetet med
dockan, som redan är påbörjadt, bedrifves
med stor arbetsstyrka och skall vara färdigt
den 1 april 1875.
Samtidigt härmed är grundläggning påbör-
jad för återuppbyggande af de vid eldsvådan
den 4 december 1873 nedbrunna byggna-
derna, och företagas äfven sprängningar der-
städes för att åstadkomma en bättre och bre-
dare väg. ;
Pumpmaskinhuset kommer att tillbyggas
för uppsättning af en ny pumpmaskin af
John Henry Gwynnes tillverkning, och
skola dockorna med denna nya centrifugal-
pump länspumpas på hälften af den tid, som
nu åtgår ertill.
I stora dockan står för närvarande ett
norskt skepp, Norden, som är mycket illa
skadadt och derför blifvit kondemneradt.
Från mindre dockan har nyligen utgått ång-
fartyget Thule, som håller på att ändras från
hjul- till propellerfartyg med två propeilrar i
likhet med ångfartygen Njord och SEN
Thumbnail