1:o De som innehafva mer än en tjenst eller befattning med lön, arvode, traktamente, provision, procent eller annan pekuniär eller i penningar beräknelig fördel, vare sig.i statens och det-allmännas eller kommuners tjenst eller i korporationer, styrelser, bolag o. d. (Ordalagen måste göras riktigt bindande för att icke, såsom erfarenheten ofta visat, kunna eluderas.) 2:0 De som tjena med lön i ett eller annat verk, men det oaktadt tillika åtnjuta pensioner för innehafda tjenster i ett eller flera andra verk (hvarpå exempel icke saknas). 3:0 De som qvarstå i en tjenst men fått tillstånd att bibehållas vid större eller mindre del af indragen, förut innehafd tjenst. (Man har exempel äfven på dylika gracer.) Man inser lätt, att de, som befinna sig i ofvannämda 3 kategorier, redan tillkrafsat sig större fördelar än de genom dyrtidstilllägg skäligen böra erhålla. En representant på Stockholmsbänken i ndra kammaren har såsom skäl till bifall å regeringens proposition anfört, att en vägan af det föreslagna dyrtidstillägget, i anseende till penningvärdets fall, rätteligen vore att betrakta såsom en nedsättning med 30 procent af de löner, som hittills varit statens embetsmän tillförsäkradet. Men nu gäller samma rättskäl äfven för de statens penonstagare. tillförsäkrade pensionsbelopp. för att vara konseqvent borde då samme representant påyrka ett dyrtidstillägg likaedes för pensionärer, så att desse icke heller ;ehöfde ställas på svältkur, helst de merndels till hög ålder komne icke ega de tvägar till biförtjenst, som antagligen stå ngre folk till buds. x xo ox