Om nyttan af handelsoch sjöfartsbildning. De förenade rikenas generalkonsul i Australien yttrar följande tänkvärda ord i en skrifvelse till utrikesdepartementet: Att på minsta antalet utländska, platser träffas svenska eller norska handelshus etablerade, och att endast undantdgsvis de få, som finnas, intaga någon framstående plats, har sin naturliga grund i frånvaron af de nödvändiga vilkoren för framgång hos de flesta af våra unga män, som söka sig en verksamhet såsom handlande i utlandet. Det minsta antalet är i besittning af penningmedel och det minsta antalet står i närmare förbindelse med något handelshus i hemlandet. Detta är likväl en sak af relativt mindre vigt. Det största hindret för framgång ligger deruti, att de flesta sakna behöriga kunskåper och enkannerligen den speciella och allsidiga kännedom om handelsvetenskaperna, som skulle sätta dem i stånd till att genast vara till gagn och på hvilken de sedermera kunde bygga allt mer och mer. Det är icke möjligt annat än att de, utan tillgångar och kunskaper, skola hafva svårt att komma i någon verksamhet, och det erfordras mer än vanlig energi, förmåga och omtanke att under sådana omständigheter icke komma till korta i konkurrensen med bättre lottade. Detta förhållande är efter min mening en af. hufvudanledningarne till att våra affärsmän så ofta måste i utlandet sakna det understöd af landsmän, som andra nationer med så mycken fördel hafva att tillgå. Skall denna samverkan på naturligt sätt utveckla sig och derur härflytande gynnsamma resultater i fullt mått komma oss till godo, så måste det dragas försorg om att våra unga män, som resa till utlandet, åtminstone äro i besittning af den häfstång till framgång, som ligger i en på grundligt teoretiskt fundament byggd utveckling i praktisk riktning, och att de specielt ega en allsidig kännedom af språk och handelsvetenskaper. För närvarande finnes emellertid hos oss föga tillfälle att förvärfva sig åtminstone sistnämda kunskaper. Det finnes icke i Norge och — så vidt veterligt är — icke heller i Sverige ett enda fullständigt organiseradt institut, som meddelar undervisning i sistnämda discipliner. Det gifves sålunda intet annat tillfälle att skaffa sig utbildning i denna riktning än att besöka de i utlandet inrättade skolor. Det är endast i mycket sällynta fall detta låter sig göra, och till och med med den bästa vilja att förvärfva sig en allsidig merkantil utbildning nödgås de flesta börja sin bana med de nödtorftiga kunskaper, som en ofta kortvarig skolgång gifvit dem. Upprättandet hos oss af handelsskolor och fullständigt organiserade handelsinstitut måste derför anses vara af allra största gagn till befrämjande af våra utländska omättningar. Utom af ofvan anförda grunder, nödvändiggöres detta för öfrigt af så många andra, som skulle kunna anses för ännu vigtigare, men som det ligger utom området för denna framställning att närmare utveckla, att man bör kunna hoppas att det icke skall dröja länge innan till detta mål syftande mått och steg skola blifva vidtagna. 4I samband härmed och stödjande mig på de erfarenheter, som jag på de mest oli ställen i utlandet haft tillfälle att inhemta, tillåter jag mig påpeka önskvärdheten af att för våra sjömän öppnas bättre tillfälle än hittills att förskaffa sig teoretisk kännedom om de göromål, som åligga en skeppsbefälhafvare i land. Med fullaste erkännande af våra -skeppsbefälhafvares duglighet, kan det ändå icke nekas, att ju åtskilliga uti icke ringa grad sakna den kännedom om hvad de hafva att göra i afseende på fartyg och laddning, som är af nöden för att kunna träffa vederbörliga dispositioner under de ofta kinkiga förhållanden, hvari de kunna befinna sig. Vigtiga intressen blifva derigenom ofta tillgodosedda på ett mindre insigtsfullt sätt, och flera förluster för våra rederier hafva deraf blifvit en följd. -Svårigheten att finna fartygsbefälhafvare, som med sjömannaduglighet förena teoretisk och praktisk förmåga att ombesörja förrättningarne i land, har tvifvelsutan uti icke ringa grad varit ett hinder för vår sjöfart i de ost-äSiatiska och australiska farvattnen, på samma gång som alla meddelanden öfverensstämma deruti, att den utveckling, den tyska handelsflottan börjar ernå i de förstnämda, på den engelskas -bekostnad; till största delen har sin grund i de tyska fartygsbefälhafvarnes affärsduglighet och intelligens. Visserligen finnas på några ställen skolor inrättade, som hafva till uppgift att meddela vårä sjömän sådan undervisning. De förekomma likväl icke i så stor utsträckning, som förhållandena synas göra önskvärdt.: De redan etablerade antagas icke höller blifva besökta i den omfattning, man kunde hafva anledning hoppas. Ett. oafbrutnare: begagnande dessa skolor skall också svårligen blifvå allmänt, med mindre det från rederiernas sida utöfvas en pression, särskildt genom att för vissa fall göra detta till vilkor för anställning som fartygsbefälhafvare. TT nr Tr TTR Ta nn fll an Tanum na Ana