Article Image
Skådespel höra till de otuktiga åthäfvorna. Ål-
drig vinnes någon bildning på teatern. En rätt
bildning är att vara vänlig mot alla.
Andra hufvudstycket.
Jorden skepades före stjernorna, emedan en
af gudomspersonerna på henne skulle nedstiga.
Englarne bjelpa hvårandra att strida mot de
onda andarne. — Vid hofven och läroverken ut-
kämpas alltid hemliga strider mellan goda och
onda andar,
Djefvulöns utkastande från himmelen (genom
sagelen Michael) anser man hafva försiggått om-
kring 900 år efter Jesu himmelsfärd.
Himlarne äro tre: skyhimmelen, stjernhimme-
len och herrlighetens himmel.
ndamålet med solens, månens och stjernor-
nas skapelse är trefaldigt: 1) solen skulle lysa
om dagen samt månen och etjernoröa om natten;
2) skulle de gifva tecken åt månader, dagar och
nätter; 3) skall det ske tecken i dem enligt skrif-
tens ord: det skall ske tecken i solen, i månen
och i astjernorna.
Djefvulen kan i ett ögonblick förflytta sig än
hit, än dit, men ban är ej allestädes närvarande,
ty han går omkriag. Djefvulön flyttar sig all-
deles söm våra tankar ögonblickligen från ställe
till-ställe.
Djefvulen kan hela bibeln utantill, men han
förstår den icke, ty han kan icke tillämpa den
på sig sjelf.
Iogen undgår att blifva bedragen af djefvulen,
ty han bedrog Eva, som håde större förstånd än
dem lärdaste teologie doktor som är oomyänd.
Gud sade att ormen skulle gå på sin buk; tro-
ligt är att han förut gått på sin stjert, svängande
sig framåt med mjuka och behagfalla rörelser.
När Adam var skapad, satte Gud honom till
herre öfver allt synligt, han var en synlig Göd.
Den makt, som menniskorna hade före syndafal-
let, återfå de en gång då den nya jorden blir
skapad.: När Adem vär satt till herre öfver allt,
företogs namngifvandet af djuren. Adam gaf dem
Damn; detta kuade ban göra, emedan han var
mycket vis. När Adam gaf-djuren namn och såg
huru de parade sig, kände han en saknad öfver
ntt haningen hade som han kunde hålla sig till:
då byggde Gad qvinnan. Eva förebildar den
kristna föreavslingen:
Att menniskoraa ej ktötina härstamma från fles
ra mensisköpar eller fråa aporaa, synes deraf
att de alla äro syndare och att de ella måste dö;
Jesas! blef smord till öfversteprest, då Maria
emorde honom med emörjelse. lj
Öfverstopresten hos judarne hade på-sin lif:
kjortel gyllene biellror, hvilka klingade så fort han
rörde på sig; detta afbildar Jesu oupphörliga
förbön för menniskorna. - r
Då Jeens frestades i öknen Och hungrade, kom
djefvulen, bj: såsom djelvul utan såsom ön gam.
mal from jude, och törebar att Iesus kunde väl
göra bröd af stenar Sedan förde han hönom
frokg-n genom luften twWl-tianarne af templet:
Jeaw blod utgöts på jofden, men det värblef
ej deroch undergick ingen fötvandling, utan det
blef genom engiatues tjeust på ett osynligt och
hemligt sätt inburet i-det allrabeligaste i himme-
len, der det manar godt för 088.
Jesas led dödskampen i Getbsemane 15 tim-
mar före sin död, hvilket bevisar att han var en
gudomlig person.
Jesus badö iögen eynd, och derför undergick
hans kropp; ingeo förvandling. Det säkraste
kännetecknet att en menniska är död är liklok-
ten. Menniskans kropp undergår förvandling för
syndens skull; liklukten är ett utbrytande af syn-
den, derför är likstank dep odrigligaste. Inga
djur utvann öudest meaniskor hafva likstank.
De himmelska tingen liknas i Guds ord vid
guld, siifver, Hdla stenar; rinnande floder, 0. 8.
v. I himmelen finnas ej eådant guld och silfver
im, ib. Eda på jorden, men der fiones sådant som
liknar. guld, annat som liknar Bilfver o. 8. v. Guld,
silfver och ädla stenar äro skapade, på det att
vi skulle få något begrepp om de himmelska
tingens herrlighet. I bimmelen är en stad som
kallas Jerusalem; det jordiska Jerasalem var i
konung Duvida tid en förebild dervill; Det him-
melska Jeräsklom är lika långt, bredt och högt,
eller 12,000 stadier på hvar sida... En stad på
jordh kan väl vara så bred som lång, men ej
så bög som lång. Storleken af (bottenytan i)
det nya Jerasålem,-miit af en engel efter mensk-
ligt mått, utgör något iner än ytinnehållet af:Sve-
rige. Dess tolt grundvalar äf ädelstenar ligga
bredvid men ej uppå hvarandra. — — — Mid-
ten af staden utgöres af paradiset, som svarar
emot; hvad vi kalla torg. —— — Alla-galiga
kristna skola bo i staden, men alla saliga hel
niogar- skdla bopåsden nya jorden; de hafva
dock tillträde vill staden, likasom de i Gamla
testamentet bade Tättighet att kötma till Jern-
salem vid påskhögtiden. De ssliga bo i vissa
våningar af det nya Jerusalewi, ty, Jesus säger:
I niänfaders:hus äro många boningar. 4 — — -—
När en evighet har försvunnit) så vidtager en
öifndlig evighet, bom ingen menniska kän med
sin tanke omtatta,
Tredje, fjerde och feiite hufvudstyckena.
Läran är vigtigare än lefverhet, ty det är far.
ligare om läran ej är rätt, än om lefyernet ej
stämmer öfvereus med Guads ord. 5
Et spidt bara kan vara oroligt derigenom att
det qvätjes af djefvulen: det blir då Ingnare när
det döpes. !
Ett ovärdigt begåsnde af den heliga nattvarden
medför utom den andliga skadan äfven skada till
kroppen: det medför sjukdomar och en förtidig
död. En stor del sjukdomar inom kristenheten
härleder sig från ovärdiga nattvårdsgångar, och
måoga hastiga dödsfall härleda sig derifrån.
ed
Thumbnail