Skådespel höra till de otuktiga åthäfvorna. Åldrig vinnes någon bildning på teatern. En rätt bildning är att vara vänlig mot alla. Andra hufvudstycket. Jorden skepades före stjernorna, emedan en af gudomspersonerna på henne skulle nedstiga. Englarne bjelpa hvårandra att strida mot de onda andarne. — Vid hofven och läroverken utkämpas alltid hemliga strider mellan goda och onda andar, Djefvulöns utkastande från himmelen (genom sagelen Michael) anser man hafva försiggått omkring 900 år efter Jesu himmelsfärd. Himlarne äro tre: skyhimmelen, stjernhimmelen och herrlighetens himmel. ndamålet med solens, månens och stjernornas skapelse är trefaldigt: 1) solen skulle lysa om dagen samt månen och etjernoröa om natten; 2) skulle de gifva tecken åt månader, dagar och nätter; 3) skall det ske tecken i dem enligt skriftens ord: det skall ske tecken i solen, i månen och i astjernorna. Djefvulen kan i ett ögonblick förflytta sig än hit, än dit, men ban är ej allestädes närvarande, ty han går omkriag. Djefvulön flyttar sig alldeles söm våra tankar ögonblickligen från ställe till-ställe. Djefvulen kan hela bibeln utantill, men han förstår den icke, ty han kan icke tillämpa den på sig sjelf. Iogen undgår att blifva bedragen af djefvulen, ty han bedrog Eva, som håde större förstånd än dem lärdaste teologie doktor som är oomyänd. Gud sade att ormen skulle gå på sin buk; troligt är att han förut gått på sin stjert, svängande sig framåt med mjuka och behagfalla rörelser. När Adam var skapad, satte Gud honom till herre öfver allt synligt, han var en synlig Göd. Den makt, som menniskorna hade före syndafallet, återfå de en gång då den nya jorden blir skapad.: När Adem vär satt till herre öfver allt, företogs namngifvandet af djuren. Adam gaf dem Damn; detta kuade ban göra, emedan han var mycket vis. När Adam gaf-djuren namn och såg huru de parade sig, kände han en saknad öfver ntt haningen hade som han kunde hålla sig till: då byggde Gad qvinnan. Eva förebildar den kristna föreavslingen: Att menniskoraa ej ktötina härstamma från fles ra mensisköpar eller fråa aporaa, synes deraf att de alla äro syndare och att de ella måste dö; Jesas! blef smord till öfversteprest, då Maria emorde honom med emörjelse. lj Öfverstopresten hos judarne hade på-sin lif: kjortel gyllene biellror, hvilka klingade så fort han rörde på sig; detta afbildar Jesu oupphörliga förbön för menniskorna. r Då Jeens frestades i öknen Och hungrade, kom djefvulen, bj: såsom djelvul utan såsom ön gam. mal from jude, och törebar att Iesus kunde väl göra bröd af stenar Sedan förde han hönom frokg-n genom luften twWl-tianarne af templet: Jeaw blod utgöts på jofden, men det värblef ej deroch undergick ingen fötvandling, utan det blef genom engiatues tjeust på ett osynligt och hemligt sätt inburet i-det allrabeligaste i himmelen, der det manar godt för 088. Jesas led dödskampen i Getbsemane 15 timmar före sin död, hvilket bevisar att han var en gudomlig person. Jesus badö iögen eynd, och derför undergick hans kropp; ingeo förvandling. Det säkraste kännetecknet att en menniska är död är liklokten. Menniskans kropp undergår förvandling för syndens skull; liklukten är ett utbrytande af synden, derför är likstank dep odrigligaste. Inga djur utvann öudest meaniskor hafva likstank. De himmelska tingen liknas i Guds ord vid guld, siifver, Hdla stenar; rinnande floder, 0. 8. v. I himmelen finnas ej eådant guld och silfver im, ib. Eda på jorden, men der fiones sådant som liknar. guld, annat som liknar Bilfver o. 8. v. Guld, silfver och ädla stenar äro skapade, på det att vi skulle få något begrepp om de himmelska tingens herrlighet. I bimmelen är en stad som kallas Jerusalem; det jordiska Jerasalem var i konung Duvida tid en förebild dervill; Det himmelska Jeräsklom är lika långt, bredt och högt, eller 12,000 stadier på hvar sida... En stad på jordh kan väl vara så bred som lång, men ej så bög som lång. Storleken af (bottenytan i) det nya Jerasålem,-miit af en engel efter menskligt mått, utgör något iner än ytinnehållet af:Sverige. Dess tolt grundvalar äf ädelstenar ligga bredvid men ej uppå hvarandra. — — — Midten af staden utgöres af paradiset, som svarar emot; hvad vi kalla torg. —— — Alla-galiga kristna skola bo i staden, men alla saliga hel niogarskdla bopåsden nya jorden; de hafva dock tillträde vill staden, likasom de i Gamla testamentet bade Tättighet att kötma till Jernsalem vid påskhögtiden. De ssliga bo i vissa våningar af det nya Jerusalewi, ty, Jesus säger: I niänfaders:hus äro många boningar. 4 — — -— När en evighet har försvunnit) så vidtager en öifndlig evighet, bom ingen menniska kän med sin tanke omtatta, Tredje, fjerde och feiite hufvudstyckena. Läran är vigtigare än lefverhet, ty det är far. ligare om läran ej är rätt, än om lefyernet ej stämmer öfvereus med Guads ord. 5 Et spidt bara kan vara oroligt derigenom att det qvätjes af djefvulen: det blir då Ingnare när det döpes. ! Ett ovärdigt begåsnde af den heliga nattvarden medför utom den andliga skadan äfven skada till kroppen: det medför sjukdomar och en förtidig död. En stor del sjukdomar inom kristenheten härleder sig från ovärdiga nattvårdsgångar, och måoga hastiga dödsfall härleda sig derifrån. ed