Article Image
som vid Bergsund skall erhålla ångmaskin, är riggad med två master samt rår på fockmasten, öfverbyggnad midskepps, samt i öfrigt till sin konstruktion fullt jemförlig med nybyggda fartyg från de större varfven. ngaren kommer troligen först i natt att passera Slussen, då sätt dertill behöfver användas. Ängbåtstrafiken. De flesta på längre resor gående ångarne hafva nu intagit sina höstturer. Sålunda göra Libeckbåtarna, i stället för en tur i veckan, nu en tur på fjorton dsgar. Öfriga söderut gående på samma sätt. Det oaktadt kan man numera ej påräkna, att ångarna inträffa på bestämda tider. Transit nr 1t.ex., som väntades måndag morgon, bitkom först i går afton. Äfven flera af de andra söderut gående ångarne äro 2 till 3 dagar efter de ordinarie turerna. Angbåtsmissöden. Ångfartyget Sven Rinman skulle i söndags afgå härifrån, som vanligt, kl. 8, men måste uppskjuta afresan till kl. Ila 10, enär maskineriet var iZolag. — Ångfartyget Ekholmen, gom skulle afgå i måndags e. m., kunde ej anträda resan förrän kl 9 e, m., enär äfven dess maskin befanns vara i olag. . 4ska och hagel vid 8 graders temperatur den 30 september torde höra till mindre vanliga företeelser. Sådan var emellertid den öfverraskning, som i går morgon mellan kl. half 9 och 9 bereådes hufvudstadens invånare. Före och efter ovädret hade man den klaraste sol, den renaste, vackraste hösthimmel. Vatinets temperatur i Gjörckeska simskolan var i går kl. 12 midd. t 13 grader. MNattaäget anlände i går 1 timme 10 minuter senare än den i tidtabellen angifna tiden.

1 oktober 1873, sida 2

Thumbnail