Article Image
som vid Bergsund skall erhålla ångmaskin,
är riggad med två master samt rår på fock-
masten, öfverbyggnad midskepps, samt i
öfrigt till sin konstruktion fullt jemförlig
med nybyggda fartyg från de större varfven.
ngaren kommer troligen först i natt att
passera Slussen, då sätt dertill behöfver an-
vändas.
Ängbåtstrafiken. De flesta på
längre resor gående ångarne hafva nu in-
tagit sina höstturer. Sålunda göra Li-
beckbåtarna, i stället för en tur i veckan,
nu en tur på fjorton dsgar. Öfriga söderut
gående på samma sätt. Det oaktadt kan
man numera ej påräkna, att ångarna inträffa
på bestämda tider. Transit nr 1t.ex., som
väntades måndag morgon, bitkom först i går
afton. Äfven flera af de andra söderut gå-
ende ångarne äro 2 till 3 dagar efter de
ordinarie turerna.
Angbåtsmissöden. Ångfartyget Sven
Rinman skulle i söndags afgå härifrån, som van-
ligt, kl. 8, men måste uppskjuta afresan till kl.
Ila 10, enär maskineriet var iZolag.
— Ångfartyget Ekholmen, gom skulle afgå i
måndags e. m., kunde ej anträda resan förrän kl
9 e, m., enär äfven dess maskin befanns vara i
olag. .
4ska och hagel vid 8 graders
temperatur den 30 september torde höra till
mindre vanliga företeelser. Sådan var emel-
lertid den öfverraskning, som i går morgon
mellan kl. half 9 och 9 bereådes hufvud-
stadens invånare. Före och efter ovädret
hade man den klaraste sol, den renaste,
vackraste hösthimmel.
Vatinets temperatur i Gjörcke-
ska simskolan var i går kl. 12 midd. t
13 grader.
MNattaäget anlände i går 1 timme 10
minuter senare än den i tidtabellen angifna
tiden.
Thumbnail