Gamla filos. käåndidatexamen. K. m:t har under den 4 juli, med anledning af derom framställda petitioner, funnit godt bestämma slutet af vårterminen 1875 såsom den yttersta tid, inom hvilken det må vara dem, som före den 16 april 1870 varit såsom studenter vid någotdera universitetet inskrifne, medgifvet att aflägga fil. kandidatexamen enligt föreskrifterna i k. brefvet den 22 april 1853, äfvensom tillåta, att disputationsprof för filosofie doktorsgrad må af den, som undergått sådan fil. kandidatexamen, utan inskränkning i afseende på tiden afläggas närhelst han finner sig dertill beredd, dock att sådant disputationsprof må bedömas efter de vid tiden för profvets fullgörande gällande grunder. Svensk tutländsk krigstjenst. Löjtnanten vid Vestmanlands regemente P. V. Edman har erhållit ywvterligare ett års tjenstledighet från den 1 d:s för att fort farande tjenstgöra i italienska armån, hvarest han sedan december förlidet år haft anställring vid ett bersaglieriregemente i Verona. Den internationella myntkonferensen i Wien öppnades den 1 september kl. 12 middagen. Bland de till deltegande i konferensen anmälde nämna Wientidningar hr O. A. Wallenberg, ledamot af svenska riksdagens första kammare. Bland andra namn finna vi L. Wolowski, medlem af franska nationalförsamlingen, Michel Chevalier, medlem af YInstitut de France, 0. 8. Vv. Den svenska pontommaterielen på Wiemutställningen. Wientidningen Tages-Presse för den 31 aug., som yttrar sig med mycken välvilja om de svenska pontonvagnarne och bromaterielen, omtalar att med de svenska vederbörandes tillåtelse nämda vagnar och pontoner afgått till Klosterneuburg (vid Donau, ett par timmars väg från Wien), der österrikiska pontonierer skola med dem göra öfvergångar öfver Donaufloden. Norra stambanan till Sala. I dag började godståget med passagerarevagnar från Upsala till Heby att afgå fram till Sala, hvarifrån det på aftonen skulle återkomma till Upsala i vanlig tid, och kommer så att ske de följande dagarne, hvadan det från och med i dag blir daglig jernvägslägenhet, såväl för personer som gods, från Upsala till Sala och tvärtom. Den fullt ordnade jernvägstrafiken mellan Upsala och Sala snses komma att taga sin början den 11 d:s. Ett större jernförädlingsoch jerntillverkningsbolag håller på att bildas i Stockholm. Hos k. m:t hafva nemligen vice häradshöfdingen A. O. Beckman, fabrikören H. Halldin och grufdisponenten A.E. Fahlerantz anhållit om fastställelse å ett förslag till ordning för ett bolag, benämdt Aktiebolaget Svenska Union. Bolagets ändamål skall blifva bearbetande af jerogrufvor och tillverkning samt förädling af jern. Bolagets aktiekapital skall utgöra minst 1,700,000 rdr och högst 10,000,000 rdr. Aktien skall lyda å endast 100 rår. Detta bolags styrelse kommer att hafva sitt säte i Stockholm. (D.-B.) GrefvekL. Manderströms sista dagar. Härom skrifves till G.-P.: Exc, grefve Manderström hade under hela sejouren i Homburg varit vid god helsa och ett förträffligt lynne. Före sin afresa derifrån gjorde han personligen afskedsbesök hos flera af sina der qvarstannande gamla bekanta, i stället för att, såsom de föregående åren, tillsända dem afskedskort. Äfven i Köln, som grefve M. besökte på hemvägen, var han vid god helsa. Det var under en promenad, hvilken han i sonens sällskap företog, som han plötsligt kände sig illamående, blef några ögonblick derefter mållös och afled efter några dagar utan synbara plågor. Enligt den uppgjorda resplanen skulle grefve M. med sin familj hafva afrest från Köln dagen efter den då sjukdomsfallet inträffade, för att tillbringa någon tid på Säfstaholm hos öfverstekammarjunkaren grefve Trolle-Bonde. Till borgmästare t Ulricehamn DCS Ko hh 0 rå