Article Image
Eldsvåda å fartyg. Fyra menniskolif spillda. Göteborgs Handelstidning för i måndags berättar: Vid 10-tiden i lördags afton hördes på flera ställen inne i staden en knall, betydligt stars kare än något kanonskott, och några ögonblick derefter syntes på himlen, åt Majorna till, ett eldsken, som mer och mer tilltog i styrka, antydande att någon större eldsvåda utbrutit. Man trodde först att elden härjade någonstädes i närheten af Klippans tullstation, och såväl flera af brandkårens slangsprutor från Majorna och staden som en betydlig mängd menniskor skyndade också dit ut. Snart upptäcktes dock att det var ett af de å revidret ligs gande fartygen som råkat i brand; och då det derjemte uppgafs att detsamma vore lastadt med totog6n, vidtogos till en början ej några åtgärder för att släcka elden. Epligt de upplysningar, som hittills blifvit vunna om olyckshändelsen, var fartyget slupen Dorothea, hemma i Frölunda socken samt förd af skepparen E, Eriksson, hvilken äfven egde densamma. Dagarne förut hade från herr Barchmanna Komp:s fotognmagasin vid Ryanäs ombordtagits å slupen 212 fat gasolja och 16 fat fotogån, afskeppade af hrr Engelbrechtsson komp. härstädes till en handlande i Karlshamn, och hade slupen i lördags e. m. varit fallt segelklar samt derför halat ut och lagt sig för anukars ungefär midt i elfven straxt utanför Rya Nabbe. Vid 6-tiden på e. m. hade skopparen varit sedd i land, och det antogg till en början att ban oj åter gått ombord; utan begifvit sig till sitt hem. -Beklagligtvis har det dock sedermera blifvit uppdagadt, att såväl skepparen som hela den öfriga besättningen, bestående af Erikssons son och systerson, ett par ynglingar om några och tjugu års ålder, samt en något äldre besättningskarl om: kommit vid olyckshändelsen. Huru elden uppstått är naturligtvis omöjligt att med bestämdhet veta, då intet lefvande vittno från fartyget finnes, men enligt all sannolikbet Har den varit föranledd genom någon oförsigtighet vid eldg begagaande ombord. Antagligen har någon af besättniogen strukit eld på en tändsticka för att tända sin pipa, dervid den ur lastrummet genom däcksluckan (gom efter hvad ett par personer obsörverat på e. m, icko varit tillsluten) utströmmande gasen antändts och exploderat. Vid explosionen sprängdes fartygets däck samt öfre delen af skrofvet, till följd hvaraf de brinnande oljefaten flöto ut och följde med gtrömmen utåt Eilfsborgsfjärden. Några ögon: blick efcer explosionen lära ett par personer ha från fartyget bört nödrop, hvilka dock snart tystnat, men enligt andres utsago hade explosionen varit så våldsam och förödande, att de ombord varande mera sannolikt blifvit ögonblickligen dödade. Dö brinnande faten stötte vid flera tillfällen under sin seglats tillsammans och utgöto sitt ianehåll, hvilket äfven derefter fortfor att brinna. Passagerare å ångf. Excellensen Toll, gom vid 11-tiden anlände hit från Köpenhamn, skildra eldsvådan såsom ett lika storartadt som hemskt skådespel. Redan vid Böttö hade elden bemärkts, då det syntes som om hela Göteborg brann. Komna närmare stället, hade de flytaude oljefaten, som här och der seglade

27 augusti 1873, sida 2

Thumbnail