Utrikes-Nyheter.
De klerikala rörelserna fortfara att fylla
det tänkande Frankrike med sorg och far-
hågor öch framkalla oundvikligen den frå-
gan: Hvad skall det blifva af, när fienden
emnat landet? Skall då ett krig mot Ita-
lien bryta löst, liksom förr, under restau-
rationen, mot Spanien? Broglies ministör be-
dyrar, att den icke vill någon förändring i
Frankrikes utrikespolitik, och likväl låter
den saklöst passera allt, hvad som hotar
Italien, hvad som kan rubba Earopas fred,
precis liksom det kejserliga kabinettet, som
städse förde fraserna om fred på läpparna,
och dock gjorde allt, som kunde bidraga att
framkalla krig. Regeringens organer inom
pressen anse det oerhördt, att Broglies mi-
nistör utropas för att vara klerikal. Men
hvem är orsaken härtill, den liberala press
sen eller den ultramontana?
Ett fanatiskt språk, för att ej säga nå-
got ännu starkare, föres ock af de klerikala.
Så utbrister generalvikarien i Basangon i
den predikan, som han i Paray höll för
pilgrimerna från Frankrikes alla provinser
och för de dervarande deputerade af natio-
nalförsamlingen: Det katolska Frankrike
har insett att det, som man kallat den mo-
derna civilisationen, blott är barbaril . ..
I denna helgedom hade påfliga zuaverna
nedlagt sin ärorika fana, och må den hyvila
här än en stund, Men då timmen en gång
slår, må vi då alla tåga, zuaverna i spst-
sen, för att åter insätta påfven på Petri
heliga stol! De fromma pilgrimerna ha
jublande helsat dessa ord från fridens och
ärlekens tjenare.
Univers uppmanar på det ifrigaste rege-
ingen till en fast och energisk opposition
not den tyska politiken. För öfrigt håller
len åter ett försvarstal för ett religions-
rig, Csom i sjelfva verket snabbt och för
WUtid skulle förinta det nya kejsardömets
tonstlade och osanna enhet4. Nästan icke
m dag förgår, då icke de legitimistiska och
nnu mera de ultramontana tidningarna pre-
ika krig mot tyska riket och ett förbund
ned det katolska Österrike. Ett katolskt
abinett i Wien, ett likartadt i Pesth och
å, mera de ultramontana, är allt färdigt
ör att med svärdet omvända Europa till
jyllabus och den svarta terrorismen, och
trota den moderna staten och dat på fri
orskning och samvetsfrihet byggda samhäl-
et. — Den är ändå, denna rörelse, till sina
rondorssker och i sin helhet sedd, en egen-
omlig företeelse, som, om ock under andra
ormer, icke saknar motsvarighet i andra
f Europas länder.