Ångfartyget Aros skeppsbrott.
I onsdags afton kl. 11 kastade det nya
och synnerligen eleganta och beqväma ång-
fartyget Aros, kapten L. A. Ekeberg, 1088
från Riddarholmsbron för att anträda sin
ordinarie nattur till Vesterås.
Det var stilla lugnt, luften var klar och
himlen molnfri.
Med fartyget följde åtskilliga passagerare,
och det hade dessutom last af bränvinsfasta-
ger, sju sockerfat, fläsklådor samt annat
styckegods.
Resan gick lyckligt till Bockholmssund.
Kaptenen var hela tiden på kommandobryg-
gan, och vid roret stod fartygets rorgän-
gare, Öhman, en med denna segelled syn-
nerligen förtrogen man, något som kan gsä-
gas äfven om kaptenen, enär han i egen-
skap af styrman flera år befarit densamma.
När man, på resa från Stockholm, päåsse-
rat Bockholmssunds brygga, som ligger vid
norra stranden, der sundet är smalast, är
den utprickade farleden visserligen ganska
trång, men den sticker rätt ut i den stora
Björkfjärden, som bekant Mälarens största
fjärd.
Aros passerade utan något äfventyr den
smalaste delen af sundet, Klockan var då
half ett på natten.
Såsom alltid varit brukligt vid dessa natt-
resor gick fartyget med endast 20 skålp.
tryck i ångpannan, då deremot högsta till-
låtna trycket var 40 skålp, Fartyget gjorde
omkring 10 knops fart.
Det var då den mörkaste stunden på
natien. Icke desto mindre observerade kap-
tenen, som allt jomt var på kommandobryg-
gan, att kursen sattes för långt babord,
alltså för nära södra pricklinien af farleden,
och skulle just gifys befallning om att stoppa
maskin, då fartyget skrapade mot botten,
hvarvid maskinisten, som var på sin post
och höll Sklart i maskin, genast stoppade.
I samma ögonblick stötte fartyget ånyo
och denna gång mycket -hårdt, som det
tycktes midskepps, under maskin, och stan-
nade. Detta gick så hastigt, att man ej hun-
nit låta maskin gå back. Genast började
maskinrummet fyllas med vatten, och inom
ett par minuter voro eldarna släckte.
Man kan lättare tänka sig än beskrifva
den förvirring och oro, som appstodo ombord.
Det var emellertid två omständigheter, som
utöfvade en betydligt lugnande verkan på
de der varande, först och främst att
fartyget stod fast på grundet och med sin
fristående del ej visade någon oroyväckan1e
brådska att sjunka och dernäst att det var
endast några få famnar till land å ömse
sidor.
Ångfartygets räddningsbåt lösgjordes i hast
och de qvinliga passagerarne fraktades först
; land åt Kaggeholmssidan. Färjkarlen der-
ESS a Nn a a ka