Article Image
ning af denna vigtiga linie blifvit Csom hastigast undersökt. Styrelsen har nemligen låtit bese en vägsträckning vestligare än den andra, och 2 mil längre, men också 14 mil gåenle genom trakter, rika på skogar, vattenfall och äfven industriella anläggningar. De ingeniöfer, som verkställt un dersökningen, ha ej kunnat neka att lokalen är för jernvägsanläggningen särdeles gynnsam, då liniens sträckning är mellan den utgrening af Kölen, som uppträder på vostra Dal, och Kroppefjell, som ligger i dess midt, Visserligen uppstår svårighet att komma ut i söder, der bergen löpa tillsammans, men svårigheter, större eller mindre, ha våra ingemiörer att öfvervinna vid alla jernvägsanläggningar, och vid denna vestra sträckning finnas fördelar, som torde till betydlig del uppväga svårigheten, Banan genomskär nemligen på flera pumkter outtömliga lager af groft grus, som är en nödvändighetsartikel för jernvägsbyggaro; linien utefter Venern lider stor brist på detta ämne. Men : styrelsen har funnit sig föranlåten att göra ännu mer för denna vestra sträckning, som 14 mil läagre gör skäl för namnet bergslagsbana — den har nemligen låtit utgå ets upprop till kommunerna längs båda sträckningarna att teckna sig för bidrag, hvar och en till sin sträckning, och först sedan resultatet af dessa teckningar blir bekant, säger Big styrelsen ämna afgöra, hvilken linie, som kommer att byggas. Några a bidrag äro naturligtvis ej att påräkna ärigenom, då Dalslands befolkning hittills varit i saknad af kännedom om de välsignelser en jernväg medför; dock finnas flera kommuner utefter den vestra sträckningen som redan beslutat teckna sig för delaktighet, uppgående till 6 proc. af deras fastigheters: taxeringsvärde. Vermlands grufegare behöfva mera kol till smältning af sina malmer än deras proving ger dem. Dessa kunna de få från skogstrakterna utefter vestra linien. Kommer banan att gå utefter Venern, handlar styrelsen ej fosterländskt, då den genom sin åtrå att på kortast möjliga väg komma med banan till Göteborg frånser en så vigtig omständighet, som att sätta grufvor i ernvägsförbindelse med öfver en million tunnland skog. En bana behöfver turoch returlast för att bära sig väl; kolfrakt från vestra Dal till Vermland blefve en sådan återlast, hvilkon ej kan vara att påräkna utefter Venern; industriella anläggmingar finnas redan vid en del vattenfall vesterut, men tusentals hästkrafter sådana ligga ännu obegagnade. Styrelsen handlar ingalunda i bolagets intresse, om den bestämmer sig för den aldra kortaste vägen till Göteborg. Dalbo.

23 april 1873, sida 3

Thumbnail