Article Image
ning af denna vigtiga linie blifvit Csom
hastigast undersökt. Styrelsen har nemli-
gen låtit bese en vägsträckning vestligare
än den andra, och 2 mil längre, men också
14 mil gåenle genom trakter, rika på sko-
gar, vattenfall och äfven industriella anlägg-
ningar. De ingeniöfer, som verkställt un
dersökningen, ha ej kunnat neka att loka-
len är för jernvägsanläggningen särdeles
gynnsam, då liniens sträckning är mellan
den utgrening af Kölen, som uppträder på
vostra Dal, och Kroppefjell, som ligger i
dess midt, Visserligen uppstår svårighet
att komma ut i söder, der bergen löpa till-
sammans, men svårigheter, större eller min-
dre, ha våra ingemiörer att öfvervinna vid
alla jernvägsanläggningar, och vid denna
vestra sträckning finnas fördelar, som torde
till betydlig del uppväga svårigheten, Ba-
nan genomskär nemligen på flera pumkter
outtömliga lager af groft grus, som är en
nödvändighetsartikel för jernvägsbyggaro;
linien utefter Venern lider stor brist på
detta ämne.
Men : styrelsen har funnit sig föranlåten
att göra ännu mer för denna vestra sträck-
ning, som 14 mil läagre gör skäl för nam-
net bergslagsbana — den har nemligen lå-
tit utgå ets upprop till kommunerna längs
båda sträckningarna att teckna sig för bi-
drag, hvar och en till sin sträckning, och
först sedan resultatet af dessa teckningar
blir bekant, säger Big styrelsen ämna afgöra,
hvilken linie, som kommer att byggas. Några
a bidrag äro naturligtvis ej att påräkna
ärigenom, då Dalslands befolkning hittills
varit i saknad af kännedom om de välsig-
nelser en jernväg medför; dock finnas flera
kommuner utefter den vestra sträckningen
som redan beslutat teckna sig för delaktig-
het, uppgående till 6 proc. af deras fastig-
heters: taxeringsvärde.
Vermlands grufegare behöfva mera kol
till smältning af sina malmer än deras pro-
ving ger dem. Dessa kunna de få från
skogstrakterna utefter vestra linien. Kom-
mer banan att gå utefter Venern, handlar
styrelsen ej fosterländskt, då den genom
sin åtrå att på kortast möjliga väg komma
med banan till Göteborg frånser en så vig-
tig omständighet, som att sätta grufvor i
ernvägsförbindelse med öfver en million
tunnland skog.
En bana behöfver tur- och returlast för
att bära sig väl; kolfrakt från vestra Dal
till Vermland blefve en sådan återlast, hvil-
kon ej kan vara att påräkna utefter Venern;
industriella anläggmingar finnas redan vid
en del vattenfall vesterut, men tusentals
hästkrafter sådana ligga ännu obegagnade.
Styrelsen handlar ingalunda i bolagets in-
tresse, om den bestämmer sig för den aldra
kortaste vägen till Göteborg. Dalbo.
Thumbnail