Ett affärsföretag
möd nio millioners kapital;
Ett sedan några dagar man och man emel-
lan omtaladt storartadt affärsföretag, som
skulle vara i görningen, har nu framträdt
offentligt och bör komma att tilldraga sig
. ans Ber å 4
stor uppmärksarahet inöm affärsveriden, dels
för dess i följd af våra förhållanden jättelika
dimensioner, dels för de glädjande framtids-
utsigter i nationalekonomiskt afseende, som
dess, efter hvad man har allt skäl att påstå,
besinningsfulla och noga öfvertänkta kalky-
ler öppna och dels slutligen för de nämi
som stå under inbjudningen och prospek-
ten, hvilka namn torde kunna få anses inne-
bära en mycket god garanti för företagets
soliditet. Å . -
Det affärsföretag vi här åsyfta är Rönne
stenkolsäktiebolag.? Såsöm nårnet fedån ar-
gifver är det fråga om att bringa i dagen
och göra fruktbärande de skatter, stenkol
och eldfast lera, som finnas i Skånes jord
och åer intill våra dagar legat förborgade.
Inbjudning till aktieteckning i detta Bolag
är nu utfärdad och döråf inlemtas, ätt det
kapital, som man ansett nödigt för att med
tillbörlig kraft kunna arbeta för sitt ända-
mål, är 9 millioner, hvilken summa förde-
lats i 18,000 aktier, hvardera på 500 rår.
JA detta aktiebelopp är teökting på förhand
förbehållen för 11,000 aktier, så att 7,000
nu utbjudas. Teckningen upphör den 15
innevarande månad, och bolagsstämma kam-
mer att hållas den 24 dennes. — Inbjudarne
till aktieteckningen äro: direktörerna i riks-
banken friherre C: Skogman osh A, W: Difva;
verkställande direktören i Skandia häraas-
höfdingen E. Fischer, telegrafintendenten A.
Akrell och trafikchefen grefve Arvid Taube,
hvilken sistnämnde uppgjort kalkylerna för
töretaget och säges vara sinnad att lemna
sin nu innehafvande befattning för att egna
sina insigter öch gin administrativa förmåga
åt detta bolags tjenst.
För att sätta våra för saken intresserade
läsare i tillfälle att taga närmare kännedom
om bolagets planer och de förhållanden, på
hvilka inbkjudarne stödja sin vädjan till all-
mänheten, meddela vi följande utärag ur
inbjudningen:
Den vik, som från Kattegat inskjuter i nord-
vestra Skåne under namn af Skelderviken, an-
gränsas mot söder af Luggude härads nordliga
del, hvarest Höganäs är beläget, hvars stenkols-
grufvor länge varit kända och i mansåldrar 6:
arbetats. BSkelderyikers östra obb sydistra sträd-
der åter tillhöra Kristianstads län och genomi:?
tas af Rönneå, nviära hvars utlopp staden Ea-
gelholm är belägen. Att äfven i dessa trakter
stenkol borde Annas, ej mindre in i det ankräd-
sande Luggiide härad, derför talade åtskilliga
anledningar, och vid undersökniovg-r, som me-
delst djupborrning anstälts på särskilda ställen
såväl norr som söder om Rönneå, itrakten kring
Engelholm, hafva stenkol också aaträffats. Nord-
ligast, i Barkåkra socken, der borrningar mest
fullständigt bedrifvits, hafva brytvärda kolflötser
blifvit fonna på omkring 300 fots djup af unge-
fär 3 fots mäktighet och på omkring 325 fots
djup af 5,; fots mäktighet. Sammanstillås dessa
iakttagelser med de upplysningar, söm vunnits
genom borruingar i det söder om Rönneå Ve
lägna Höja och på andra ställen i trakten, lemna
de en till visshet gränsande sannolikhet för an-
tagandet, att hela denna trakt iär kolförande.
Rättigheten att bearbeta de särskilda markerna
innehafves emellertid af enskilda personer, hvilka
väl med större eller mindre svårigheter torde
vara i tillfälle att förskaffa sig medel för ord-
nande af grufbrytning, men hvar för sig icke
skulle mäkta att åstadkomma de arbeten och
kostnader, som erfordrades för ätt bereda vbes
hindradt tillfälle att till lands och sjös föra sten
kolen och öfriga alster till de trakter, der de
bäst behöfvas och med fördel kunna begagnas
och afyttras. För ordnande af en lönande sten-
kolsbrytning jemte tillverkning af eldfast tegel
m. m. är nämligen lätt utväg till kringsändande
af fullt lika vigt som sjelfva grufbrytningen.
Den ifrågavarande trakten saknar för närvarande
behöfliga transportvägar. Engelholms hamn är
liten och trång samt har ej större djup än 4 till
6 fot vid lastningsbron. Trakten beröreg ej hele
ler af jernväg. Men den under byggnad varande
jernvägen från Hessleholm till Helsingborg är
ämnad att framgå omkring 2 mil derifrån, och
den ifrågasatta jernvägen från Göteborg till Hel
singborg skulle antagligen komma att beröra
orten. Vid elderns strand finnas emellertid,
ej långt från Rönneåns utlopp, lämpliga platser
för anläggning af hamnar med tillräckligt utrymme