Article Image
Svenska veterinärläkareföreningens understödsfond uppgick vid sistlidna års slut till det i stadgarne bestämda minimibeloppet af 10,000 rår. Egendomshandel. Den vid Mälaren belägna egendomen Vellinge i Salems socken har med inventarier och gröda af aflidne possessionaten E. Holmbergs arfvingar blifvit försåld för 250,000 rår till kammarherren O. Blomitedt. (A.-B.) Partygsförsäljning. Här liggande skeppet Vira, om vid pass 120 Petersburgstandard lastdrägtighet och hemmahörande i Umeå, är försåldt till ett rederi i hufyudstaden, men till pris, som icke blifvit bekantgjordt. (A.-B.) Angbätsfart äå Mälaren. Det för årstiden ovanliga har inträffat, att ångbåtarna Brage, Ekholmen och Svartsjölandet i går åter börjat sina turer inåt Mälaren ; äfven ångbåten Upland omtalades i går skola börja sina resor och i dag kl. 9 afgår ångbåten Runan. Ledigt pensionsrum. Handelsoch ekonomi-kollegium tillkännagifver, att ett pensionsrum för fattiga, sjukliga och ålderstigna personer finnes ledigt å den af framlidne assessorn C. Ahllöf stiftade fond, Ansökningstiden tilländalöper efter sex veckor, räknadt från den 3 nästlidna december. Principalerna i Stockholms stads brandstodsbolag för försäkring af lösegendom sammanträder onsdagen den 15 d:s kl. 12 å rådhuset för att komplettera öfverstyrelsen samt för val af revisorer och suppleanter. I fråga satt ny skeppsklarerareordning. Stadens handlande, Skepp sredare och skeppsklarerare äro kallade att om fredag kl. 1 sammanträda inför magistraten för att inom tid, som då förelägges, afgifva yttrande rörande väckt fråga huruvida ny skeppsklarerareordning bör, med ledning af de i nya mäklareordningen följda grunder, utfärdas. Fabriksoch manujakturverksidkare här i staden äro förständigade att vid 10 rdrea vite inom den 1 nästa februari till handelsoch ekonomikollegium aflemna uppgifter för åstadkommande af en statistisk öfversigt.af näringarnes tillstånd och utveckling. Formulär till uppgifterna tillhandahållas på kollegiets notariekontor. Nynäsbanan. Notisen om denna bana i gårdagsnumret hade blifvit vanställd i följd af att en rad var uteglömd. Ingressen skulle nemligen rätteligen ha lydt sålunda: Nynäsbanan kom icke till stånd, såsom bekant, enligt den ursprungliga planen.

8 januari 1873, sida 2

Thumbnail