Vinteraftonens användande.
Fordomdags, i för länge sedan hänsvunna
tider, då ännu enkelhet i lefnadssätt och ren-
het i sederna voro utmärkande drag-hos svenska
folket, var man ej förlägen för hvad man skulle
taga sig till under vinterqvällens timmar; sam-
lade, såväl unga som gamla, kring den muntert
sprakande spiselbragan, suto männen slöjdande
allahanda saker både till nytta och prydnad,
under det att qvinnorna idogt skötte sina slän-
dor, alla uppmärksamt lyssnande till sagobe-
rättarens ord eller den vises lefnadsreglor.
Andra, tider,. andra seder! Låtom oss med
vördnad minnas förfädrens dygder, men må
vi också uppfatta de pligter som vår egen tid
ålägger oss. Forntiden egde sina förtjenster,
men må vi derföre ej förgäta vår tids stora
företräden!. Låt vara, att familjelifvet mången-
städes ej nu för tiden förefinnes sådant, man
skulle önska det. Ja, mången ungman är rent
af i saknad deraf. Det moderna samhället
erbjuder dock ersättniog derför. . Tillfällena
till sjelfbildning äro nu för tiden måvgahanda
och lätt åtkomliga och utan att benöfva afsäga
sig. de oskyldiga nöjen och tidsfördrif, 50m
ätven vår tid eger, är det dock förnuftets for-
dran, att man låter dem stå tillbaka för högre
uppgifter. Meh hvad skall man säga om dessa
många usla förströelser, .som locka yngliogen
och med oädla retelser besmitta hans bättre
känslor, förblinda hans förstånd, ja, ofta föra
honom till branten af elände? Ungearbetere,
buru uttaller nu ditt val? cna sidan nöjen
och måhända förderf; å andra din själs odling,
teorien räckande din redan vunna praktiska
erfarenhet handen för att utveckla dig till en
duglig, kunnig och sjeltständig arbetare, en
glädje för en åldrig fader eller moder och till
en värdig förebild för dina kamrater. Må du
siledes ej försumma dessa dyrbara tillfällen
till: förkofran, som de långa vinteraftnarne er-
bjuda dig! -Må du inse deras betydelse för
kommande år! Är arbetarens teoretiska upp-
fostran af en sller annan anledning försummad
eller. vårdslösad, så må han då gripa verket
an och söka återvinna hvad som hos honom
blifvit försummadt; må han derför söka för-
kofra sig i aritmetik, algebra, ritning m. m.,
eller egna sig åt någon nyttig läsning, för att
såväl -upplifva sitt skolvetande som utveckla
det-i-öfverensstiämmelse med en mognare ålders
fordringar! - (Norden.)
da