bart intresse granskar de rikhaltiga prof
på delvis genom lotteriet framkallad och
upparbetad svensk industri och handtverks-
skicklighet, som der finnas hopade. Den,
gom med någon uppmärksamhot genomgår
och granskar denna utställning, måste er-
känna att densamma innebär ett det vack-
raste vitsord om den allvarliga sträfvan ef-
ter mönstergiltighet, som på senare åren
förskaffat den svenska industrien många ut-
märkelser och ampelt erkännande både inom
och utom landet.
Malmö industrilotteri. Såsom
vi förut beråttat, ha vederbörande i Malmö
hos regeringen gjort förnyad ansökning om
fortfarande rätt att hafva ett industrilotteri
i Malmö Denna ansökning har insändts af
kon. befhde i länet, hvilken myndighet på an-
förda, goda grunder tillstyrkt bifall till an-
sökningen. Kon. befhde yttrar, bland annat,
att lotterianstalten otvifvelaktigt utöfvat ett
gynnsamt infytande å handtverkerierna både
i Malmö stad och äfven i viss mån å andra
orter samt att dess upphörande skille för
åtskilliga industriidkare blifva kännbart.
Hvad den moraliska sidan af saken angår,
uttalar kon. befhde sågom sin bestämda åsigt,
att industrilotteriets inverkan på allmänhe-
ten åtminstone varit långt mindre förderflig
än den, göm förorsakats af de många in-
bjudningar till utländska lottspel, som nästan
dagligen finnas itidningarne införda. Frågan
har hänssjutits till kommerskollegium, som
nu deröfver afgifvit sitt utlåtande, och har
kollegiet, förunderligt nog, ej kunnat finna
någon anledning att till bifall förorda nu i
fråga varande ansökning. Skulle deremot
k. m:t finna skäligt bifalla ansökningen,
anser kollegiet det ingifna förslaget till
stadgar böra ändras och rättas.
Vid Bergsunds verkstad råder
alltjemt den lifligaste verksamhet. Redan före
detta års slut lär ett för Stockholms ångfar-
tygs r.deribolag under byggnad varande fartyg
mod den ansenliga längden af 222 tot komma
att lemna sin bädd.
En köl till ett 100 hästkrafiers ångfartyg är
redan sträckt; dessutom ligga köl och spant
till 2 större ångare i ordning att resas på de
nu afgåendes platser. Under utrustning ligger
en helt nyligen at stapeln gången 30 hästkraf-
ters ångbåt med namnet Gripsholm, afsedd
att underhålla kommunikationen mellan Stock-
holm och Mariefred. (D. A.)
Carl XV är namnet på ett större, ny-
bygdt ångfartyg, som sistlidne lördagsmiddag
klockan 12 gick af stapein vid Bergsunds
mekaniska verkstad. Det är ett propeller-
jernångfartyg, ungefär lika stort som den
från nämda verkstad för ett par år sedan
utgångna vackra ångaren Gefle. Carl XY,
som lär vara bygdt med en synnerlig om-
sorg och hvars konstruktion är särdeles
smakfull och ändamålsenlig, har en längd
af 175 fot, är 25!2 fot bredt och 13 fot
djupt från köl till däck. Fartyget eges af
rederi i Sundsvall och skall nästa vår börja
sina turer mellan denna stad och Stockholm.
Inredningen, hvilken i vinter skall fullbor-
dag, lärer komma att bli särdeles elegant
och i allo motsvarande den nyaste tidens
fordringar. Kapten C. A. Brandt, som un-
der 6 år fört ångbåten Sundsvall och i så-
dan egenskap gjort sig mycket fördelaktigt
känd bland trafikerande på denna led, är
utsedd till den nya ångarens befälhafvare.
Sjöolyckor. Natten mellan den 10
och 11 november öfverseglades ångfartyget
Herald, kapten Jones från Hull, i närheten
af Bornholm af ett obekant fartyg, hvarvid
hela bosättningen med undantag af en man
omkom, En ansenlig belöning utlofvas, en-
ligt annons i Berlingske Tidende, till den,
som kan lemna upplysningar om det obekanta
fartyget.
— Från Frederikshavn telegraferas till
oss den 6:te dennes: Skonerten Carl, kapten
Högbom, hemma i Oskarshamn, har under en
resa från Hartlepool till Wismar med last
af kol stött på grund vid Lesö men åter
blifvit flott. Fartyget har införts hit läck
och måst lossa.
Sjöfarten. Tyska ångaren Libeck,
kapten J. E. Längvioff, hemma i Liibeck,