bart intresse granskar de rikhaltiga prof på delvis genom lotteriet framkallad och upparbetad svensk industri och handtverksskicklighet, som der finnas hopade. Den, gom med någon uppmärksamhot genomgår och granskar denna utställning, måste erkänna att densamma innebär ett det vackraste vitsord om den allvarliga sträfvan efter mönstergiltighet, som på senare åren förskaffat den svenska industrien många utmärkelser och ampelt erkännande både inom och utom landet. Malmö industrilotteri. Såsom vi förut beråttat, ha vederbörande i Malmö hos regeringen gjort förnyad ansökning om fortfarande rätt att hafva ett industrilotteri i Malmö Denna ansökning har insändts af kon. befhde i länet, hvilken myndighet på anförda, goda grunder tillstyrkt bifall till ansökningen. Kon. befhde yttrar, bland annat, att lotterianstalten otvifvelaktigt utöfvat ett gynnsamt infytande å handtverkerierna både i Malmö stad och äfven i viss mån å andra orter samt att dess upphörande skille för åtskilliga industriidkare blifva kännbart. Hvad den moraliska sidan af saken angår, uttalar kon. befhde sågom sin bestämda åsigt, att industrilotteriets inverkan på allmänheten åtminstone varit långt mindre förderflig än den, göm förorsakats af de många inbjudningar till utländska lottspel, som nästan dagligen finnas itidningarne införda. Frågan har hänssjutits till kommerskollegium, som nu deröfver afgifvit sitt utlåtande, och har kollegiet, förunderligt nog, ej kunnat finna någon anledning att till bifall förorda nu i fråga varande ansökning. Skulle deremot k. m:t finna skäligt bifalla ansökningen, anser kollegiet det ingifna förslaget till stadgar böra ändras och rättas. Vid Bergsunds verkstad råder alltjemt den lifligaste verksamhet. Redan före detta års slut lär ett för Stockholms ångfartygs r.deribolag under byggnad varande fartyg mod den ansenliga längden af 222 tot komma att lemna sin bädd. En köl till ett 100 hästkrafiers ångfartyg är redan sträckt; dessutom ligga köl och spant till 2 större ångare i ordning att resas på de nu afgåendes platser. Under utrustning ligger en helt nyligen at stapeln gången 30 hästkrafters ångbåt med namnet Gripsholm, afsedd att underhålla kommunikationen mellan Stockholm och Mariefred. (D. A.) Carl XV är namnet på ett större, nybygdt ångfartyg, som sistlidne lördagsmiddag klockan 12 gick af stapein vid Bergsunds mekaniska verkstad. Det är ett propellerjernångfartyg, ungefär lika stort som den från nämda verkstad för ett par år sedan utgångna vackra ångaren Gefle. Carl XY, som lär vara bygdt med en synnerlig omsorg och hvars konstruktion är särdeles smakfull och ändamålsenlig, har en längd af 175 fot, är 25!2 fot bredt och 13 fot djupt från köl till däck. Fartyget eges af rederi i Sundsvall och skall nästa vår börja sina turer mellan denna stad och Stockholm. Inredningen, hvilken i vinter skall fullbordag, lärer komma att bli särdeles elegant och i allo motsvarande den nyaste tidens fordringar. Kapten C. A. Brandt, som under 6 år fört ångbåten Sundsvall och i sådan egenskap gjort sig mycket fördelaktigt känd bland trafikerande på denna led, är utsedd till den nya ångarens befälhafvare. Sjöolyckor. Natten mellan den 10 och 11 november öfverseglades ångfartyget Herald, kapten Jones från Hull, i närheten af Bornholm af ett obekant fartyg, hvarvid hela bosättningen med undantag af en man omkom, En ansenlig belöning utlofvas, enligt annons i Berlingske Tidende, till den, som kan lemna upplysningar om det obekanta fartyget. — Från Frederikshavn telegraferas till oss den 6:te dennes: Skonerten Carl, kapten Högbom, hemma i Oskarshamn, har under en resa från Hartlepool till Wismar med last af kol stött på grund vid Lesö men åter blifvit flott. Fartyget har införts hit läck och måst lossa. Sjöfarten. Tyska ångaren Libeck, kapten J. E. Längvioff, hemma i Liibeck,