imponerande majestät, som ej ens I de mest kritiska momenter förnekade sig. Kalchas återgifves oklanderligt af ht Sandström; Och Arcas likaså af hr Håkansson. Instrumentationen är i blåskören något förstärkt. Wagner har med mycken takt och diskretion gjort detta; här var han nemligen fredad för den romantiska maran, som eljest så envist efterhåller honom. Slutet har Wagner helt och hållet förändrat. Ursprungligen förhåller det sig så, att när den stormiga konflikten, då Klytemnestra och Achilles söka skydda Iphigenia för det rasande folket, nått sin höjd, förkunnar Kalchas att gudinnan är blidkad; offerknifven bortlägges och Iphigenia återgifves åt sina föräldrar och sin trolofvade. Denna lycke liga utgång helsas med allmänt jubel: man dansar Air gai, slafdans, menuett och slutligen en stor chaconne, hvarpå följer en kort slutkör. Således ingen Artemis i molngupgan. Denna upplösning följer det gamla franska dramat, ehuru icke myten, som Wagner deremot upptagit: denna låter nemligen, som bekant, Artemis presentera sig i en orolig sky och vid sitt försvinnande medtaga Iphigenia, hvilken härigenom visserligen undgår Kalchas betänkliga anstalter, men deremot förlorar sin trolofvade, som ser rätt missbelåten ut med denna sakernas vändning. Wagners musik till denna scen är rätt förtjenstfull, men saken aflöper ändå icke utan ett romantiskt diableri, bestående i en falsk trompet, som anger en skrällande treklang med en ters, som hvarken är liten eller stor och sålunda lemnar åhöraren i ovisshet om han förnimmer ett dureller moll-ackord. Hvarför ej bibehålla Glucks egen anordning, som väl tar sig någon frihet med dikten, men åtminstone icke med historien? — Dessutom verka dylika molnscener blott ringa illusion, och Artemis, som rätt egentligen talar i vädret, påminner väl mycket om Apollos uppenbarelse i fru Lenngrens bekanta tragediitre aktert. Väl är det sant att menuetten i Glucks musik är något anakronistisk; men det blir kompositörens sak och är i sjelfva verket ej större underverk än de öfriga som här förekomma. W. B.