mål, strandat på Gjedserodde och blifvit full.
ständigt vrak; lasten är bortsköljd.
Angfjartyget Transit nr 2.
Rörande detta fartygs förolyckande i Cim-
brishamn skrifves derifrån den 15 till Kö-
penhamn:
Omkring kl. 3 e m. den 11 dennesinkom
hit ångfartyget Transit nr 2, kapten O. A.
Öberg, hvilket redan hade väntats några da-
gar på resa från Stockholm till Köpenhamn.
Trots den svåra stormen gick landningen bra.
Tisdagen den 12 förgick under det stormen
tilltog i styrka och vattnet samtidigt började
stiga i en förut ej liknande grad. Kl. 9 på
aftonen rasade en fullkomlig orkan med snö.
Med hjelp af så många porsoner som kunde
anskaffas och som kunde göra någonting blefvo
nu från ångfartyget ilandförda icke mindre än
18 starka trossar och kablar, af hvilka flera
fördubblades, två svåra ankare blefvo utförda
och att par kettingar fördes i land med sina
ändar för att hålla fartyget fast; men strax
derefter bröt sjön — med 10 fots högre vat-
tenstånd än vanligt — in öfver hamndämnin-
garne, som äro byggda af huggen sten och
murade med cement och som äro till höjd
och bredd lika med passagen på Langelinien
i Köpenhamn. Dessa starka fördämningar
blefvo bokstafligen splittrade och i samma
ögonblick sprungo alla ångbåtens förtöjningar.
Skeppsbron, hvilken var så stor som Kvaost-
husbroen, ångfartyget, tio andra i hamnen
liggande fartyg, båtar, timmer m. m. vältrades
om hvartannat och bildade ett törfärligt kaos.
Raketapparaten från Brantevik blef emellertid
eftersänd och raketer blefvo dermed kastade
till ångfartyget, som dock ej uppnåddes, Det
lyckades emellertid ångbåtens förste styrman,
P, A. Bergman, att med lifsfara i en af fars
tygets båtar rädda den ombord varande qvin-
liga personalen och några manliga pagsage-
rare; men då han fjerde gången gick ut till
fartyget, sönderslogs båten och han måste med
en lina om lifvet halas ombord genom vatt-
net och bland spillror at allehanda om hvart-
annat flytande vrakgods. Slutligen kl. 8 på ons-
dagsmorgonen kommo de öfriga passagerarne
och fartygets besättning iland. Den siste som
lemnade ångfartyget var detsammas befälhaf-
vare, kapten Öberg, Nu har ovädret lagt sig,
men den syn man har för ögonen låter ej.
beskrifva sig. Fördämningarne äro gånombrutna
och den ena hamnmolon alldeles borta; af
skeppsbron qvarstå endast några pålar och af
de många fartygen ha blott 4 ännu likhet
af fartyg. Transit or 2 ligger långt uppe på
stranden och är fullständigt vrak med stora
hål i bottnen och på sidorna, akterskoppet in-
slaget och en stor del af lasten förderfvad.
Grundstötning. Lotsverkets ång-
fartyg Frey, fördt af kapten BR. Ulner, som
i onsdags afgick härifrån till rikets södra
orter inre vägen genom HSödertelje kanal,
törnade på grund å en bank hitom Lina-
gundet mnattea till i torsdags och qvarstod
der hela natten, till dess ångfartyget Got-
land i torsdags kom och hjelpte fartyget
flott. Befälhafvaren å Frey hade ej be-
gagnat kronolots härifrån, men antogs dy-
lik i Södertelje efter grundstötningen,
Räddad från att årunkna.
I går aftor. kl. half 9 hördes nödrop från Riddar-
holmskanalen. Drängen E. T. Johansson, i tjonst
hos vinhandlaren Grönstedt, passerade i detsamma
jernvägsbron. Då han hörde ropen, kastade han
ifrån sig hvad han hade att bära och skyndade
till Munkbrokajen. Der nedanför låg en person i
vattnet. Johansson kastade sig ned på kajen och
fick tag i den drunknandes hand, Härvid var ban
ej långt ifrån att sjelf bli neddragen, man, BågON
fattade i honom och höll honom qvar. Mod fora
andres rr AE a i fara jjadda derefter
upp på de a. älkl:
ans ettan är okänd, et. var on välklädd person;
rm