Vexiö-banan kapten J. M. Ekströmer samt
derjemte med honom träffat aftal angående
öfvertagande på entreprenad af en del arbe-
ten. Enligt öfverenskommelser med långif-
varne skall banan vara färdig vid 1876 års
slut. Aftalet med entreprenören innehäller
deremot; att banan skall vara fullbordad till
samma tid som Vexiö—Karlskrona eller den
1 oktober 1875, Sannolikt är dock, att ar-
betet redan långt tidigare bör vara afslutadt,
såsom man antager skola blifva fallet med
den nyssnämda jernvägen. Till kontrollerande
ingeniör har direktionen antagit kaptenen vid
väg- och vattenbyggnadskåren C. J. Knös,
som tör närvarande i Karlskrona är sysselsatt
med arbeten för statens räkning. Till sekre-
terare och ombudsman hos direktionen är an-
tagen vice häradshöfdingen J. Jacobsson och
till bokhållare handlanden L. E. Schiött.
Till den 15 oktober äro uppsagda 20 proc.
af aktiebeloppet i serien A. (K.)
En aktie I Wifsta varfs Bolag
såldes häromdagen i Hernösand å offentlig
auktion och inropades af grosshandlaren J. Fr.
Åberg från Sundsvall för 16.800 rdr. Då en
aktie i samma bolag för tre år sedan såldes,
gick den ej till mer än 10,700 rdr. Värdet
har sålunda under denna korta tid ökats med
öfver 6,000 rdr.
Hedramnde. Jönköpiogs Tidniag berät-
tar: Nöbbeleds församling har till fan-
junkaren C, J. Rydiog på Ulfsåkraholm låtit
öfverlemna en sockerskål och gräddkanna af
gilfver såsom ett uttryck af församlingens tack-
samhet för det sätt, hvarpå fanjunkaren Ryding
i flere år skött kommunala bestyr, samt för
hans oförtrutna omsorg vid det nya skolhu-
sets uppförande.
Ett fall af kolera inträffade i Gefle,
i det sjökaptenen A. Nilsson från Helsingborg
ombord å den i Nyhamn liggande skonerten
Beata sagde dag vid middagstiden plötsligt
angreps af nämda sjukdom och på aftonen
afled å ett af af stadens sjukhus. Påföljande
natt kl. 2—3 insjuknade likaledes i kölera ar-
betaren P. S. Lindell, som sedan vårdats i
sitt hem och ännu i fredags på förmiddagen
lefde, Det för närvarande låga vattenståndet
anses vara en af de hufvudsakligaste om ej
den enda orsaken till smittoämnets utbildande.
Kapten Nilsson hade icke hitkommit från ko-
lerasmittad ort, utan direkt från England, och
legat i Gefle med sitt fartyg omkring tre vec-
kor. I anledning af de båda sjukdomstallen
hafva emellertid vederbörande vidtagit de an-
ordningar, som pröfvats nödiga i händelse
smittan skulle vinna utbredning.
Olyekshändelse på jernväg, Up-
gala-Posten för den 30 augusti, meddelar: Då
gruståget i går kl. half 2 e. m. afgick från
aflastningsstället (midt för Brunnby gård i
Börje socken) åter till grusgropen, inträffade
att då tåget kom till Grenberga by i Börje,
eick smörjaren J. Nilsson, som skötte brom-
sen närmast maskinen, fram till föraren
Almgren och anmälde, att han tappat en rock,
samt begärde, att tåget skulle stoppas, så att
han kunde gå efter densamma, Härpå sva-
rade föraren, att han skulle tillsäga grindvak-
ten vid Fjerdingstullsvägen, så att vid nästa
tåg rocken skulle kunna återfås. Nilsson
återvände från maskinen, föraren hade sin
uppmärksamhet fäst på grindarne, men efter
några ögonblick vänder han sig om och sak-
nar då Nilsson. FEldaren tillfrågas, och vid
efterseende upptäckes Nilsson, liggande på
banan med hufvudet och kroppen utanför ske-
norna och benen afkörda innanför spåret.
Detta sked1e mellan Librobäck och öfvergån-
gen vid Fjerdingstullsvägen. Nilsson upplyf-
tes i en vagn, kördes till materialgården och
bars derifrän till akademiska sjukhuset, hvar-
est hans ena ben amputerades nedanför och
det andra ofvanför knäet, Hans tillstånd an-
sågs nästan hopplöst och han afledi torslags.
Nilsson, som är från Småland och 23 år gam-
mal, hade förut i Vermland: tjenstgjort som
smörjare och i sin tjenst varit rask och på-
passlig. Olyckan hade troligen förorsakats af
att han snafvat och fallit af.
Öfverlastad ångbåt. Angaren Na-
jaden, som afgick från Varberg norrut i lör-
dags morgon, var vid tillfället. så hårdt lastad
under och öfver däck, att den, utkommen på
redden för atv fortsätta resan, började svänga
åt sidorna, så att fara för kantring förestod.
Den måste derför ånyo så in i hamnen, der
en mängd tyngre gods lossades, kvarjente en
del passagerare hvaraf fartyget äfven var öf-
verfyldt, gingo i land, skrämda af det äfven-
tyr, som sålunda timat. Derefter fortsattes
resan. En mängd badgäster voro bland passa-
gerarne.