Article Image
Vexiö-banan kapten J. M. Ekströmer samt derjemte med honom träffat aftal angående öfvertagande på entreprenad af en del arbeten. Enligt öfverenskommelser med långifvarne skall banan vara färdig vid 1876 års slut. Aftalet med entreprenören innehäller deremot; att banan skall vara fullbordad till samma tid som Vexiö—Karlskrona eller den 1 oktober 1875, Sannolikt är dock, att arbetet redan långt tidigare bör vara afslutadt, såsom man antager skola blifva fallet med den nyssnämda jernvägen. Till kontrollerande ingeniör har direktionen antagit kaptenen vid vägoch vattenbyggnadskåren C. J. Knös, som tör närvarande i Karlskrona är sysselsatt med arbeten för statens räkning. Till sekreterare och ombudsman hos direktionen är antagen vice häradshöfdingen J. Jacobsson och till bokhållare handlanden L. E. Schiött. Till den 15 oktober äro uppsagda 20 proc. af aktiebeloppet i serien A. (K.) En aktie I Wifsta varfs Bolag såldes häromdagen i Hernösand å offentlig auktion och inropades af grosshandlaren J. Fr. Åberg från Sundsvall för 16.800 rdr. Då en aktie i samma bolag för tre år sedan såldes, gick den ej till mer än 10,700 rdr. Värdet har sålunda under denna korta tid ökats med öfver 6,000 rdr. Hedramnde. Jönköpiogs Tidniag berättar: Nöbbeleds församling har till fanjunkaren C, J. Rydiog på Ulfsåkraholm låtit öfverlemna en sockerskål och gräddkanna af gilfver såsom ett uttryck af församlingens tacksamhet för det sätt, hvarpå fanjunkaren Ryding i flere år skött kommunala bestyr, samt för hans oförtrutna omsorg vid det nya skolhusets uppförande. Ett fall af kolera inträffade i Gefle, i det sjökaptenen A. Nilsson från Helsingborg ombord å den i Nyhamn liggande skonerten Beata sagde dag vid middagstiden plötsligt angreps af nämda sjukdom och på aftonen afled å ett af af stadens sjukhus. Påföljande natt kl. 2—3 insjuknade likaledes i kölera arbetaren P. S. Lindell, som sedan vårdats i sitt hem och ännu i fredags på förmiddagen lefde, Det för närvarande låga vattenståndet anses vara en af de hufvudsakligaste om ej den enda orsaken till smittoämnets utbildande. Kapten Nilsson hade icke hitkommit från kolerasmittad ort, utan direkt från England, och legat i Gefle med sitt fartyg omkring tre veckor. I anledning af de båda sjukdomstallen hafva emellertid vederbörande vidtagit de anordningar, som pröfvats nödiga i händelse smittan skulle vinna utbredning. Olyekshändelse på jernväg, Upgala-Posten för den 30 augusti, meddelar: Då gruståget i går kl. half 2 e. m. afgick från aflastningsstället (midt för Brunnby gård i Börje socken) åter till grusgropen, inträffade att då tåget kom till Grenberga by i Börje, eick smörjaren J. Nilsson, som skötte bromsen närmast maskinen, fram till föraren Almgren och anmälde, att han tappat en rock, samt begärde, att tåget skulle stoppas, så att han kunde gå efter densamma, Härpå svarade föraren, att han skulle tillsäga grindvakten vid Fjerdingstullsvägen, så att vid nästa tåg rocken skulle kunna återfås. Nilsson återvände från maskinen, föraren hade sin uppmärksamhet fäst på grindarne, men efter några ögonblick vänder han sig om och saknar då Nilsson. FEldaren tillfrågas, och vid efterseende upptäckes Nilsson, liggande på banan med hufvudet och kroppen utanför skenorna och benen afkörda innanför spåret. Detta sked1e mellan Librobäck och öfvergången vid Fjerdingstullsvägen. Nilsson upplyftes i en vagn, kördes till materialgården och bars derifrän till akademiska sjukhuset, hvarest hans ena ben amputerades nedanför och det andra ofvanför knäet, Hans tillstånd ansågs nästan hopplöst och han afledi torslags. Nilsson, som är från Småland och 23 år gammal, hade förut i Vermland: tjenstgjort som smörjare och i sin tjenst varit rask och påpasslig. Olyckan hade troligen förorsakats af att han snafvat och fallit af. Öfverlastad ångbåt. Angaren Najaden, som afgick från Varberg norrut i lördags morgon, var vid tillfället. så hårdt lastad under och öfver däck, att den, utkommen på redden för atv fortsätta resan, började svänga åt sidorna, så att fara för kantring förestod. Den måste derför ånyo så in i hamnen, der en mängd tyngre gods lossades, kvarjente en del passagerare hvaraf fartyget äfven var öfverfyldt, gingo i land, skrämda af det äfventyr, som sålunda timat. Derefter fortsattes resan. En mängd badgäster voro bland passagerarne.

3 september 1872, sida 2

Thumbnail