Article Image
Korrespondenser från landsorten.
(Till Dagens Nyheter.)
Nyköping den 19 aug.
Då icke stort mera än sex månader äro
förflutna sedan förslaget till en jernväg
Nyköping — Mölnbo framställdes, måste man
medgifva att de personer, hvilka ställde sig
i spetsen härför, utvecklat både omtanke
och kraft, då de redan hunnit så långt, att
saken tyckes vara nära nog på det klara med
de utländska penningemän, hvilka anmält
sig vilja anlägga banan, och att endast
regeringens medgifvande för det tilltänkta
bolaget återstår att vinna.
Bland klagovisor af skef natur, som denna
Mölnboväg från visst håll framkallat, är
onekligen den, att denna jernväg icke skulle
blifva till något gagn för Nyköping. Ett
samhälle skulle sålunda ej hafva fördel af
att få en gen och beqväm kommunikation
till den punkt (härvidlag Stockholm), med
hvilken flertalet af dess invånare har sin
väsentligaste beröring. Då härtill kommer
att Nyköpiog får denna väg, utan att der-
för hafva uppoffrat en skilling, borde dess
invånare, i stället för att beklaga sig, prisa
de män, hvilka befordrat saken. Flens-
linieng öde beror ej af Mölnbovägen, det
beror af huruvida norra Södermanland vill
fortsätta från Flen uppemot bergslagen.
Detta hade man bort utverka innan de se-
naste besluten rörande Flenslinien fattades.
Faller Flenslinien, blir det onekligen att
fundera på en jernväg härifrån till straxt
norr om Norrköping. En linie Mölnbo—
Grafversfors skulle säkert tilldraga sig en
stark trafik.
Då man af allmänna tidningarne tid efter
annan erfar, att skeppvarf och mekaniska
verkstäder äro till den grad öfverhopade af
beställningar, att de måste afsäga sig dy-
lika till ganska höga belopp, är det harm-
fullt att se huru Nyköpingsverken, väsent-
ligast lämpliga för dylik verksamhet, fort-
farande hållas nere, emedan egaren af de-
gamma, Motala verkstad, icke vill veta af
en medtäflare till. Denna sjelfviskhet, som
länder ett helt samhälle till skada, är så
mycket tadelvärdare, som dessa verk skulle
af egaren kunna realiseras med icke ringa
vinst, om vilkoret, att icke vid dem åter-
upprätta mekanisk verkstad och skepps-
byggeri, finge förfalla.
Höskörden, ovanligt rik, har kommit väl
in. Rågen, bergad under kinkig väderlek,
anses i allmänhet ej blifva synnerligt gif-
vande; men alla öfriga sädesslag lofva mot-
satsen. Y.
MSDN SE NOTAN
Thumbnail