Korrespondenser från landsorten. (Till Dagens Nyheter.) Nyköping den 19 aug. Då icke stort mera än sex månader äro förflutna sedan förslaget till en jernväg Nyköping — Mölnbo framställdes, måste man medgifva att de personer, hvilka ställde sig i spetsen härför, utvecklat både omtanke och kraft, då de redan hunnit så långt, att saken tyckes vara nära nog på det klara med de utländska penningemän, hvilka anmält sig vilja anlägga banan, och att endast regeringens medgifvande för det tilltänkta bolaget återstår att vinna. Bland klagovisor af skef natur, som denna Mölnboväg från visst håll framkallat, är onekligen den, att denna jernväg icke skulle blifva till något gagn för Nyköping. Ett samhälle skulle sålunda ej hafva fördel af att få en gen och beqväm kommunikation till den punkt (härvidlag Stockholm), med hvilken flertalet af dess invånare har sin väsentligaste beröring. Då härtill kommer att Nyköpiog får denna väg, utan att derför hafva uppoffrat en skilling, borde dess invånare, i stället för att beklaga sig, prisa de män, hvilka befordrat saken. Flenslinieng öde beror ej af Mölnbovägen, det beror af huruvida norra Södermanland vill fortsätta från Flen uppemot bergslagen. Detta hade man bort utverka innan de senaste besluten rörande Flenslinien fattades. Faller Flenslinien, blir det onekligen att fundera på en jernväg härifrån till straxt norr om Norrköping. En linie Mölnbo— Grafversfors skulle säkert tilldraga sig en stark trafik. Då man af allmänna tidningarne tid efter annan erfar, att skeppvarf och mekaniska verkstäder äro till den grad öfverhopade af beställningar, att de måste afsäga sig dylika till ganska höga belopp, är det harmfullt att se huru Nyköpingsverken, väsentligast lämpliga för dylik verksamhet, fortfarande hållas nere, emedan egaren af degamma, Motala verkstad, icke vill veta af en medtäflare till. Denna sjelfviskhet, som länder ett helt samhälle till skada, är så mycket tadelvärdare, som dessa verk skulle af egaren kunna realiseras med icke ringa vinst, om vilkoret, att icke vid dem återupprätta mekanisk verkstad och skeppsbyggeri, finge förfalla. Höskörden, ovanligt rik, har kommit väl in. Rågen, bergad under kinkig väderlek, anses i allmänhet ej blifva synnerligt gifvande; men alla öfriga sädesslag lofva motsatsen. Y. MSDN SE NOTAN