Article Image
Uidrag af ett bref från en i Lon-
don boende svensk.
Om kolupptäckterna hos oss väckte ett
stort uppseende, så är detta vid nuvarande
tidpunkt icke mindre fallet härstädes hvad
kolaffärer beträffar. Som alla veta, är Eng-
lands hela industri, att icke säga dess vara
eller icke vara, baserad på stenkol, hvarå
äfven priset under de senaste tiotalen år
varit lika stabelt som å guld och silfver;
och att då på en gång se denna stabilitet
skakad som genom en jordbäfning är i san-
ning icke litet anmärkningsvärdt och väl
egnadt att alarmera äfven den annars vid
ezonomiska konvulsioner temligen vane och
lugne engelsmanen. En allmän undran och
en viss farhåga, såsom om någon stor na-
tionel olyckskatastrof stode för dörren, tyc-
kas hafva gripit alla tinkande engelsmän,
hvilka inse den öfvervägande vigtiga rol som
stenkol spelar i detta lands öde och framtid.
Också ionehålla nu snart sagdt alla tidnin-
gar härstädes artiklar om denna fråga och
i sammanhang dermed äfven om jern, dessa
två lifsämnen för detta land. Stenkol (ång-
kol), som för ett år sedan såldes för 9 shil-
ling per ton i hamn fritt ombord, betalas
nu med 19 shilling på grufbacken, och cokes,
som då erhöllos för 16 sh., gälla nu 45 sh.,
således nära tre gånger dyrare. Men litet
eller intet står att få ens till dessa höga
priser, och hvarje vecka, ja hvarje dag med-
för ytterligare stegring i pris. De kol, som
ännu utgå till främmande hamnar, levereras
på grund af gamla kontrakter, men när dessa
en gång blifvit uppfyllda — eller tillbaka-
köpta — torde det väl blifva fråga om huru
man skall kunna få några stenkol härifrån.
Under mitt vistande i Newcastle hörde jag
ef en ansedd köpman, väl känd bland svenska
affirsmän, alt stenkol införskrifvits från Bel-
glea för engelska fngbåitar som afgå ifrån
Ne wcastle, och att sälodes det vanliga ord-
åket Sgarry eoals to INiwcastle, hvilket
såsom betecknande någonting alldeles
r de svenska ordspråk et
e cr ån efte en, nu i bol:z A
blifvit verkli Det är
omöjligt att nu kunsa köpa en last stenkol
ens till något pris. Kolegarne svara nomli-
gen att de skola lasta fartyget när dess tur
blir, men att köparen måste underkasta sig
att betala det pris som kommer att gälla
den dag då fartyget blir lastadt! Och som
priset stiger hvarje dag, vet man således
icke huru mycket man slutligen kan komma
att betala.
Det som är sagdt om stenkol gäller äfven
om jerp, såsom hufvudsakligen beroende af
priset och tillgången på stenkol. Tackjern,
som brukade gälla 54 sh. per ton, betingar
nu 126 sh. o. s. v. —- Alla slags maskiner
hafva stigit i proportion, och beställningar
blifva knappast för närvarande mottagna
annat än till obestämda eller orimligt höga
priser och på obestämd levereringstid. — ——
(Brefskrifvaren är smittad af en panisk
skräck som gripit en stor del engelsmän vid
åsynen af all industrig nästan våldsamma
utveckling efter den napoleonska krigsperio-
dens slut; mera sansadt folk i England förut-
ger dock att det oerhörda priset på stenkol
skall bringa i dagen nya produktionskällor
och nya tillgångar. Emellertid är det ej
sannolikt att kolen någonsin blifva lika bil-
liga som de varit. — Huru som helst, så
är det stor anledning för de redan bildade
svenska stenkolsbolagen — åtminstone de
som hafva tillräckligt kapital — att arbeta
raskare än de hittills gjort för att få nytta
af den gyllene tid som är. Red. af D. N.)
YET ENTITET OP OS PSA AEA
Thumbnail