Uidrag af ett bref från en i London boende svensk. Om kolupptäckterna hos oss väckte ett stort uppseende, så är detta vid nuvarande tidpunkt icke mindre fallet härstädes hvad kolaffärer beträffar. Som alla veta, är Englands hela industri, att icke säga dess vara eller icke vara, baserad på stenkol, hvarå äfven priset under de senaste tiotalen år varit lika stabelt som å guld och silfver; och att då på en gång se denna stabilitet skakad som genom en jordbäfning är i sanning icke litet anmärkningsvärdt och väl egnadt att alarmera äfven den annars vid ezonomiska konvulsioner temligen vane och lugne engelsmanen. En allmän undran och en viss farhåga, såsom om någon stor nationel olyckskatastrof stode för dörren, tyckas hafva gripit alla tinkande engelsmän, hvilka inse den öfvervägande vigtiga rol som stenkol spelar i detta lands öde och framtid. Också ionehålla nu snart sagdt alla tidningar härstädes artiklar om denna fråga och i sammanhang dermed äfven om jern, dessa två lifsämnen för detta land. Stenkol (ångkol), som för ett år sedan såldes för 9 shilling per ton i hamn fritt ombord, betalas nu med 19 shilling på grufbacken, och cokes, som då erhöllos för 16 sh., gälla nu 45 sh., således nära tre gånger dyrare. Men litet eller intet står att få ens till dessa höga priser, och hvarje vecka, ja hvarje dag medför ytterligare stegring i pris. De kol, som ännu utgå till främmande hamnar, levereras på grund af gamla kontrakter, men när dessa en gång blifvit uppfyllda — eller tillbakaköpta — torde det väl blifva fråga om huru man skall kunna få några stenkol härifrån. Under mitt vistande i Newcastle hörde jag ef en ansedd köpman, väl känd bland svenska affirsmän, alt stenkol införskrifvits från Belglea för engelska fngbåitar som afgå ifrån Ne wcastle, och att sälodes det vanliga ordåket Sgarry eoals to INiwcastle, hvilket såsom betecknande någonting alldeles r de svenska ordspråk et e cr ån efte en, nu i bol:z A blifvit verkli Det är omöjligt att nu kunsa köpa en last stenkol ens till något pris. Kolegarne svara nomligen att de skola lasta fartyget när dess tur blir, men att köparen måste underkasta sig att betala det pris som kommer att gälla den dag då fartyget blir lastadt! Och som priset stiger hvarje dag, vet man således icke huru mycket man slutligen kan komma att betala. Det som är sagdt om stenkol gäller äfven om jerp, såsom hufvudsakligen beroende af priset och tillgången på stenkol. Tackjern, som brukade gälla 54 sh. per ton, betingar nu 126 sh. o. s. v. —Alla slags maskiner hafva stigit i proportion, och beställningar blifva knappast för närvarande mottagna annat än till obestämda eller orimligt höga priser och på obestämd levereringstid. — —— (Brefskrifvaren är smittad af en panisk skräck som gripit en stor del engelsmän vid åsynen af all industrig nästan våldsamma utveckling efter den napoleonska krigsperiodens slut; mera sansadt folk i England förutger dock att det oerhörda priset på stenkol skall bringa i dagen nya produktionskällor och nya tillgångar. Emellertid är det ej sannolikt att kolen någonsin blifva lika billiga som de varit. — Huru som helst, så är det stor anledning för de redan bildade svenska stenkolsbolagen — åtminstone de som hafva tillräckligt kapital — att arbeta raskare än de hittills gjort för att få nytta af den gyllene tid som är. Red. af D. N.) YET ENTITET OP OS PSA AEA