Läraremötet i Lund
(Från Dagens Nyheters referent).
Land den 20 juni.
Klockan . 12 i dag samlades lärarne ånyo
till gemensamma öfverlöggningar, nu till
större antal än i går, 171 i stället för om-
kring 120. Sektionernas referenter redo-
gjorde för förmiddagens förhandlingar; och
referenten i det särskilda utskottet tillkänr-
nagaf, att utskottet beslutit tillstyrka mötet
att till chefen för ecklesiastikdepartementet
meddela dess önskan, att lärarne i frem-
mande lefvande språk i de lägre klasserne
af de högre elementarläroverken samt de
kolleger, hvilka undervisa i detta ämne,
måtte erhålla stipendier till utländska resor
i ändamål att studera landets språk, dock
skulle ej härigenom få anses uttryckt någon
önskan om införande af fackläraresystemet
äfven i de läg:e klasserna. Sektionsredo-
görelserna voro i allmänhet äfven i dag af
så föga intresse, åtminstone för dem af ähö-
- rarne, som ej sjelfva voro skolkarlar, att vi
tro oss ej göra D.N:släsare något emot, då
vi här förbigå dem.
Diskussionen om de allmänna frågorna tog
sin början med behandlingen af den tredje
frågan, så lydande: Hafva fördelarne af tyska
språkets och naturalhistoriens afslutning med
sjette klassen visat sig vara så stora, att
de måste anses öfvorväga de olägenheter,
som åtfölja denna anordning?:X Alla talare,
hvilka här yttrade sig, besvarade frågan
med nej. Lektor Blomstrand, som äfven ru
var bland de främste i elden, yttrade sig
med stor värma för en förändring af skol-
stadgan icke endast i nu nämde afseende,
utan äfven i en mängd andra; det vore icke
nog med en partiel revision af skollagen,
cen måste omarbetas helt och hållet, latinet
åter insättas på sin gamla plats, såsom
grundval och vilkor för alla andra skolstu-
dier; allt skulle bli bra igen om endast
gossen finge läsa latin, och latin först och
främt, såväl på den lärda liniep, som på
den reala. Vore det studiet en gång väl
undangjordt — och för att så skulle ske,
borde man börja dermed redan i första klas-
sen och en viss låg ålder bestämmas för
inträdet i skolan — så skulle allt annat gå
som en dans.
Rektorerna Hammar och Törnsbladh, lek-
torerne Ahlin och Broden (från Skara) an-
sågo allesammans föreskriften om afslutan-
det af undervisningen i dessa tvenne ämnen
två år före lärjungens afgång till akademien
gärdeles skadlig. Studierna af andra ämnen
blefve lidande härigenom — då ynglingen
helt naturligt ansträngde sina krafter sista
året han gick i sjette klassen, för att vid
flyttningsexamen, som i sjelfva verket, hvad
dessa ämnen anginge, vore en verklig af-
gångsexamen till universitetet, få så goda
betyg som möjligt och sålunda försummade
de öfriga ämnena. Men ej nog härmed: de
ifrågavarande kunskapsgrenarne sjelfva blefve
de, som kanske mest ledo af afbrottet. Yng-
lingen hade nemligen vid denna tilpunkt af
sin skolgång i allmänhet ej hunnit derhän
hvarken i tyska eller naturalhistoria, att
han kunde på egen hand fortsätta studiet
deraf, något hvartill han för öfrigt saknade
tid under de följande tvenne åren, då för-
beredelserna till den blifvande afgångsexa-
men i den stora mängden af öfriga ämnen
helt naturligt toge hans krafter i anspråk.
a tr EE Te NT al TPS Segla! TP fRErtTeg mv tt 51 MJR e Est 4 RT RR Kn