briker och inrättningar der i trakten blifvit
öppnade, synes det obilligt, att alla de,
hvilka der skola lossa och lasta sina far-
tyg, först måste låta dem passera omkring
hela Kungsholmen, genom Tranebergsbro,
Ulfsundasjön, Karlbergs bro och kanal o. s. v.
— omkring ?4 mil — medan samma plats
inom par tusen fot kunde uppnås på: kort
tid, om en genomfartsöppning i gamla bron
fanns. Kostnaden för en dylik anordning
behöfver ej uppgå till öfver 5 å 600 rdr,
om arbetet upplåtes på entreprenad (eljest
kostar det nog betydligt mera), hvilken om-
kostnad kunde bestridas med broafgifter.
Arbetarefrågamn. Gäldsmedsbo-
laget härstädes har från den 1 april detta år
minskat arbetstiden å sina verkstäder från 12
till 10 timmar. Styckearbetet har vid samma
tid upphört och bolaget har bestämt arbatar-
nes veckolöner på grund af den arbetsförtjenst
förlidet års räkenskaper utvisade för hvar och
en af arbetarne. Derjemte har bolaget garan-
terat sina arbetare enviss litensandeli det löpan-
de årets behållning, att efter förtjenst dem
emellan fördelas.
— En festlig tillställning egde rum i lördags
åtta dagar sedan:i den statens jernvägar tillhö-
riga maskinverkstaden på Liljeholmen, då ma-
skindirektören E. Fränckel och det öfriga befä-
let voro af arbetarne derstides inbjudna att del-
taga i den kollation, hvarmed -desse arbetare
ville fira jernvägstrafikstyrelsens och direktör
Fränckels eftergift af en arbetstimme per dag,
utan arbetslönens förminskande. Den glada fe-
sten slutade först vid midnatt, då direktören-af
den mangrannt församlade arbetspersonalen med
brinnande facklor och under sånvg ledsagades till
sin bostad på egendomen Katrineberg, hvarefter
man skildes särdeles belåten med sin dag.
— Arbetsinställningen vid Göteborgs me-
kaniska verkstad har nu upphört, i det i lör-
dags på e. m.- genom vänlig öfverenskommelse
det aftal mellan yerkstadens styrelse och ar-
betarne . blifvit träffadt, att arbetet skall börja
i dag. Eftergifter ha å ömse sidor gjorts för
att bringa saken till detta lyckliga resultat.
— Handsksömmerskorna i Löthmanska handsk-
fabriken i Helsingborg, hvilka begärt arbets-
lönens förhöjning med 4 öre för hvarje par
handskar, ha erhållit en förhöjning af 2 öre
paret.
En - tidning anmärker om handsksömmer-
skornas belägenhet i allmänhet:
De stackars handsksömmerskorna hafva en i
hög grad usel aflöning och nödgas till hältten
svälta sig iräm. De som begagna handskar må
kunna betala dessa med 25-öre högre pris, och
sålunda kunde de arbetande qvinnornas usla
ställning förbättras utan att handskfabrikörerna
lida förlust. T
Emigrationen. Äfven i fredags
hade ett så stort antal emigranter samlat sig
i Göteborg för att vidare befordras öfver Eng-
land till Amerika, att ej alla kunde få med-
följa ordinarie Hullångaren, utan måste en
stor del qvarstanna i afvaktan -på nästa ång-
båtslägenhet till Hull. Postångaren Orlando,
som afgick till Hull i fredags afton, medförde
sålunda omkring 800 emigranter, eller det
högsta antal fartyget har rättighet befordra,
och komma de qvarvarande, uppgående till
omkring 150 personer, att så fort sig göra lå-
ter afsändas med extra ångare, om hvilkens
ofördröjliga ankomst telegraferats till Hull.
Angbåtsförsäljning. Ångbåten
Arbögå nr 1 är af konsul Hans Friis i Malmö,
för ett bolags räkning, inköpt för 108,000
rdr. Fartyget skall mottagas i Stockholm
den 29 d:sg.
Ifrågasatt ängbåtsförsälj-
ning. ÅAngskonerten Chapman skulle i
lördags, enligt bolagsstämmobeslut, medelst
auktion försäljas å Stallmästaregårlen. Det
ingifna högsta anbudet, 160,000 rär, förka
stades, enär den för fartygets försäljning
fastställda minimisumman var bestämd till
170,000 rår. .
Sjöfarten. Ångfartyget Aura, hvil-
ket i fredags hitkom från Åbo och Helsing-
fors med last af, bland annat, 500 mattor
mjöl, afgår åter onsdag morgon kl. 2.
— Ångfartyget Nya Söderhamn hitkom i:
går afton.
— Ångfartyget Berzelius afgick i går
afton kl. 8 till Gefle.
Stockholms skarpskytteföre-
ning. Skjutbanan: vid Karlberg hålles öp-
pen denna månad från tisdagen den 14 den-
nes, söcknedagar kl. 4—38 e, m., sön- och
helgdagar kl. 2—6 e. m. . Skjutbanan å