Den södermanländska jernvägs-
frågan.
(Korrespondens till Dagens Nyheter.)
Den 27 april hölls ett sammanträde i Streng-
näs för diskuterande och bestämmande af den
fördelaktigaste riktningen för en nu alltmera
ifrågasatt jernbana genom norra Söderman-
land. Vid mötet representerades Åkers och
Selebo härader af sockenombud. Äfvenså be-
vakades öfriga orters intressen, såväl inom
Ö. och V. Rekarne som Oppunda härader
af enskilda personer, hvilka intresserade sig
för den alltmera mognande frågan. Ledamö-
terna af den vid mötet i Eskilstuna tillsatta
interimsstyrelsen för jernvägsfrågans behand-
ling voro äfven, såsom sig borde, närvarande,
och hela antalet personer som bevistade mö-
tet torde hafva uppgått till 60 eller 70. Biskop
Annerstedt valdes till ordförande, Sedan full-
makter blifvit företedda och subskriptionslistor
för undersökningsbidrag aflemnade och sum-
merade, befunnos bidragen vara ej obetydliga;
såsom vi fattade för akers och Selebo hära-
der ensamt 4,000 rdr, ådagaläggande ett verk-
ligt intresse i frågan.
Derefter uppstod diskussion om vägens rikt-
ning, hvilken Såsom vanligt hade skilda lokal-
intressen till förespråkare, samt om möjlighe-
ten att kunna göra mera eller mindre i jern-
väg, framför allt med beräkning på jemn till-
försel af trafik.
Resultatet blef att man såsom program till
ett blifvande jernvägssystem för provinsens
norra del antog sträckningen Södertelje --
Strengnäs—Kskustuna— Valskog (eller Ar-
boga) med Katrineholm—Hjelmaresund och
sammanstötning med ofvannämda, såsom bi-
bana. Det senare omslaget, hvilket först på
aldra sista tiden kommit under diskussion, var
för de flesta en öfverraskning. Nyköping—
Plen—Eskilstuna— Qvicksund har länge stått
på dagordningen, men, utom några fåtaliga
men inflytelserika röster från länsresidentet
och Flens-trakten samt oafsedt nödvändigheten
för Eskilstuna stad att förflytta sig till jern-
banan på hvad sätt som helst, har detta för-
lag just aldrig vunnit allvarligt eller lofvande
ifall från den öfriga provinsen.
Ar RA as Sd RR a ha NAN RT AVE AR RTR ENT