Article Image
Kapter Jehn Ericsson och
skrufpropellern. Man har delgifvit
Aftonbladet ett bref från kapten John Erics-
son, skrifvet i anledning af en uppgift, med
åtföljande ritningar, i engelska tidskriften The
Engineer (för den 12 januari detta år), att
vår frejdade landsman skulle från engelsman-
nen Samuel Owen fått idn om skrufpropel-
lern, Så vidt de i den engelska tidskriften
införda ritningarna äro korrekta — hvilket ej
kan betviflas — tyckes det icke erfordras nå-
gon ingeniörskunskap för att se, att Samuel
Owens vattenhjul icke varit afsedt att, i lik-
het med skrufpropellern, arbeta helt och hållet
under vattnet, utan synbarligen var, hvad John
Eriesson också anmärker, ett skofvelhjul, blott
till hälften, eller mindre, nedsänkt i vattnet.
John Ericssons bref, adresseradt till en inge-
niör, som är sysselsatt med att sammanskrifva
skrufpropellerng historia, lyder som följer:
Min herre! Min uppmärksamhet har blifvit
fästad på ett meddelande, åtföljdt at ritning,
offentliggjordt i The Engineer, dateradt Åbo den
22 december 1871, undertecknadt Samuel Owen,
som deri uppgifver, att hans fader åren 1816 och
1822 i Stockholm konstruerade tvenne skrufpro-
pellrar. Hr Owens meddelande innehåller, som
ni torde hafva observerat, efterföljande bestämda
försäkran : John Ericsson tog sin idå från min
faders propeller, hvilken visades honom. Detta
är ej med sanna förbållandet öfverensstämmande.
Den insända uppsatsen i The Engineer är den
första, som underrättat mig att ingeniören Samuel
Owen gjort dylika experiment. Det torde icke
vara behöfligt att fästa er uppmärksamhet dervid,
att, enligt hr Owens egen ritning intagen i The
Engineer, hans faders propeller aldrig kunde
varit afsedd att arbeta under vattnet, enär bla-
den äro fästade till ett centerstycke och armar,
hvilka uti vattnet skulle hafva nära nog neu-
traliserat hela framdrifningskraften. Ingeniör
Owen var utan tvifvel en alltför praktisk man
att på så sätt fista sina blad, om hans atsigt
hade varit att hans hjul skulle ha arbetat under
vattnet. Det hjul ingeniör Owens son misstager
för en skrufpropeller var påtagligen ett tran-
verst akterhjul, försedt med plana blad, fästade
i sned riktning. För att döma efter ritningen i
The Engineer synes det tydligen, att ingeniör
Owen icke hade den ringaste föreställning om
skrufpropellern; hans plana blad, hans stora cen-
terstycke och bjularmarne äro oförenliga med
skrufprincipen.
Jag har ansett det vara skäl att fästa er upp-
märksamhet på nämda meddelande i den engel-
ska tidskriften, på det ni i eder historia om skruf-
propellern ej må uraktlåta att upptaga hvad hr
Owen haft att anföra. Newyork den 8 mars 1872.
J. Ericsson
Dödsfall. Den äldste af hufvudsta-
dens läkare, kirurgie magistern G. A. Lett-
ström, afled härstädes den 17 dennes, nära
82 år gammal. Lettström var född i Stock-
holm den 27 juli 1790, blef kirurgie stu-
diosus den 20 september 1808 och kirurgie
magister den 3 december 1816. TI januari
1837 förordnades han till fattiglåzare i Ka-
trina församling här i staden.
Sjöfarten. I onsdags undersökte ån-
garen Norra Öland isen ifrån Bjursten norr-
ut, som befanns vara ogenomtränglig. In-
loppet från Ålands haf är stängdt af grof
drifis.
— Ångfartyget Vesta hitkom i går afton
med last af socker, kaffe m. m. från Am-
sterdam och med last af mjöl från Stettin.
— Ångfartyget Vestern hitkom i går från
Norrköping, med, bland annat, last af 1,200
säckar mjöl.
Olyckshändelse, 1 går inträffade
den olyckshändelsen. att en något till ålder kom-
men tjenstflicka, hvilken tjenade hos en gross-
handlare, boende i nr 18 Götgatan, föll baklänges
utför den i huset varande källartrappan, med
den påföljd att hufvudskålen till en del blotta-
des. Förbunden af fältskär, och sedan två lä-
kare blifvit tillkallade, affördes hon på deras in-
rådan till lasarettet.
Lugn i öfrigt, efterfrågade hon med oro om
hennes ansigte erhållit någon skada.
Thumbnail