dömet Brasilien, hvilken under kejsarparets rsor i Enropa förestod regeringen, erhöll koncession på den del af jernvägen, som genomlöper detta kejsardöme, mellan Antonina i provinsen Parana, söder om Rio, och Miranda i provinsen Matto Grosso invid bolivianska gränsen. Framför oss, säger tidningen, ligger sjelfva koncessionens på portugisiska språket affattade text, uppslagen i ewt prydligt folianthäfte i stentryck, innefattande alla de vigtigaste akter och bavdlingar som röra saken, hvilket öppnas med. en till prinsessan af hr Palm ställd dedikation med uttryck af tack. samhet tör visad välvilja och en kort utveckling af företagets stora. fördelar för Brasilien. . Koncessionen är ställd på baronerna Maud, William Lloyd, Antonio Pereira Reboucas, kaptenen Palm och doktor Thomas Cokrane. Hr Palm har nemligen lyckats intressera icke allenast engelska kapitalister, utan tfven framstående min inom Brasilien för företaget, som der synes omfattas med mycket intresse. Banan: blir 1,900 eng. mil lång (föga mindre än hela längden af de hittills för trafik öppnade svenska statsbanorna), kommer att byggas smalspårig (3.s fot), och kostnaderna för den del, som genomlöper Brasilien, utgörande en sträcka af 825 mil, äro derför så lågt beräknade som till 36,000 dollars pr mil, hvilken kostnad tillsamman med upptagna 300,000 dollars för förberedande utgifter uppgår till endast 30,000,000 dollars. Det är tydligt, att denna bana skall blifva af ett stort inflytande ej allenast på odlingen i dessa oerhörda och svagt befolkade landsträckor (Bolivia har endast en befolkning af 2,500 på ett område stort som åtskilliga konungariken i Europa tillsammans), utan äfven på Europa, Australien och flera länder. Emigrationens ström kommer måhända härigenom att taga en helt annan riktning. Då det åtgår 25 dagar för ett ångfartyg att itrån Rio, via Cap Corn, komma till jernvägens slutpunkt vid Stilla hafvet, gör man resan tvärt öfvi il 4 dagar. Kapten Palm, som företaget, lofvar i en till brasi i London ställd skrift, att hela jernvägen genom Brasilien skall vara färdig på 8 år och, om tillfälle honom beredes att på en gång börja vid begge slutpunkterna, på 6 år. Antagligen fullbordas äfven linien genom Bolivia, som nu är påtänkt inom detta land, inom samma tid. Att engelska kapital vid begge banorna tjenstgöra, är naturligt. Kapten Palin har öfver England nyligen hit kommit till Sverige i den lofvärda afeigten att höra sig före, hurnvida jernvägsmateriel skulle härifrån kunna bekommas. och lär han redan i morgon begifva sig till Kristinebamn, för att der under pågående Fasting om detta ämne öfverlägga med hrr bruksegare. a Ag TT TT