Article Image
Vi ha nämt den mindre balongen; denna är,
för att uttrycka oss mera korrekt, endast en
del af den större balongen. Den bildas
medelst en mellanvägg, som skiljer balongens
nedra del från den öfriga. Denna förra afdel-
ning inrymmer omkring en tiondedel af balon-
gens hela kubik innehåll och tjenar till att hålla
honom utspind och bibehålla hans erforder-
liga torm. Härigenom har hr Dupuy de Löme
vunnit de två mål, han föresatt sig, nemligen
för det första att bibehålla balongens form
och för det andra har han kunnat gifva hela
apparaten en axel, fullkomligt paralel med
örelsekraften.
Sedan vi nu försökt att beskrifva den nya
luftseglingsapparaten, återstår endast att säga
några ord om hr D. de Lömes första resa.
Det blåste half kultje då han begaf 3ig i väg
och skrufven var något litet skadad. Den för
sin sak lifvade uppfinnaren tvekade detta oak-
tadt icke att företaga sin resa, och utgången
berättigade hans förtröstan, ty han såg sig icke
endast i stånd att landstiga nära Noyon i de-
partementet Oise, bortåt 10 mil nordost från
Paris, utan balongen mer än motsvarade hans
förväntan. Då skrufven drogs af fyra man,
dref han balongen omkring ?1; mil fortare än
vinden, så att hr D. de Löme icke endast fär-
dades snabbt som vinden, utan snabbare än
vinden. Medelst rodret kunde balongens rikt
Ding ändras 11 grader från vindens, således
en total afvikning af 22 grader. Detta ärna-
turligtvis det största och anmärkningsvärdaste
resultat, som uppnåddes med den nya luftseg-
liogsmaskinen. Man kan ifrågasätta nyttan af
skrufven, då vinden för balongen framåt med
en hastighet, af omkring 6 mil i timmen. Sva-
ret härpå blir, att rodret utan skrufven skulle
vara af föga eller ingen nytta. Hvar och en
vet, att ett fartyg, som icke har en viss fart
inne, är nästan omöjligt att syra. Och en
balong, hvilken icke såsom ett fartyg har ett
andra element att verka på, är ännu mera öf-
verlemnad åt vindens godtycke.
Nästa fråga är, huruvida icke skrufven kan
sättas i rörelse medelst ånga i stället för hand-
kraft. Men eld och vätgas äro icke goda gran-
nar, och applicerandet af en ångmaskin i gon-
lolen skulle utsätta luftseglarne för faran af
sn explosion och ett derpå följande fall, hvars
hastighet, enligt tyogdlagarne, fördubblas för
hvar 16:de fot. (Engelsmannen Henry Giffard
försökte för några och 20 år sedan vågstycket
att anbringa ångmaskin i gondolen.) Äfven
med ångmaskiner ombord, torde man för när-
varande icke behötva frukta för att de pan-
sarklädda fregatternas uppfinnare kommer att
inventera några laft-flottor. Vi befinna oss
kanske lika långt ifrån uppfyllåndet af spå-
domen i poemet Locksley-hall, om framtida
sammandrabbniogar i luften, som från upp-
fyllandet af en annan spådom i samma poem,
der det talas om en tid, då alla tvister skola
afdömas inför nationernas parlament — verl-
dens statsförbund. Men när: allt: kommer
omkring, är hvarken det. ena eller andra så
togt borta...
Thumbnail