Vi ha nämt den mindre balongen; denna är, för att uttrycka oss mera korrekt, endast en del af den större balongen. Den bildas medelst en mellanvägg, som skiljer balongens nedra del från den öfriga. Denna förra afdelning inrymmer omkring en tiondedel af balongens hela kubik innehåll och tjenar till att hålla honom utspind och bibehålla hans erforderliga torm. Härigenom har hr Dupuy de Löme vunnit de två mål, han föresatt sig, nemligen för det första att bibehålla balongens form och för det andra har han kunnat gifva hela apparaten en axel, fullkomligt paralel med örelsekraften. Sedan vi nu försökt att beskrifva den nya luftseglingsapparaten, återstår endast att säga några ord om hr D. de Lömes första resa. Det blåste half kultje då han begaf 3ig i väg och skrufven var något litet skadad. Den för sin sak lifvade uppfinnaren tvekade detta oaktadt icke att företaga sin resa, och utgången berättigade hans förtröstan, ty han såg sig icke endast i stånd att landstiga nära Noyon i departementet Oise, bortåt 10 mil nordost från Paris, utan balongen mer än motsvarade hans förväntan. Då skrufven drogs af fyra man, dref han balongen omkring ?1; mil fortare än vinden, så att hr D. de Löme icke endast färdades snabbt som vinden, utan snabbare än vinden. Medelst rodret kunde balongens rikt Ding ändras 11 grader från vindens, således en total afvikning af 22 grader. Detta ärnaturligtvis det största och anmärkningsvärdaste resultat, som uppnåddes med den nya luftsegliogsmaskinen. Man kan ifrågasätta nyttan af skrufven, då vinden för balongen framåt med en hastighet, af omkring 6 mil i timmen. Svaret härpå blir, att rodret utan skrufven skulle vara af föga eller ingen nytta. Hvar och en vet, att ett fartyg, som icke har en viss fart inne, är nästan omöjligt att syra. Och en balong, hvilken icke såsom ett fartyg har ett andra element att verka på, är ännu mera öfverlemnad åt vindens godtycke. Nästa fråga är, huruvida icke skrufven kan sättas i rörelse medelst ånga i stället för handkraft. Men eld och vätgas äro icke goda grannar, och applicerandet af en ångmaskin i gonlolen skulle utsätta luftseglarne för faran af sn explosion och ett derpå följande fall, hvars hastighet, enligt tyogdlagarne, fördubblas för hvar 16:de fot. (Engelsmannen Henry Giffard försökte för några och 20 år sedan vågstycket att anbringa ångmaskin i gondolen.) Äfven med ångmaskiner ombord, torde man för närvarande icke behötva frukta för att de pansarklädda fregatternas uppfinnare kommer att inventera några laft-flottor. Vi befinna oss kanske lika långt ifrån uppfyllåndet af spådomen i poemet Locksley-hall, om framtida sammandrabbniogar i luften, som från uppfyllandet af en annan spådom i samma poem, der det talas om en tid, då alla tvister skola afdömas inför nationernas parlament — verldens statsförbund. Men när: allt: kommer omkring, är hvarken det. ena eller andra så togt borta...