Article Image
är, om han rusar på sin lärare i atsigt att
bita eller slå honom. I dylika fall är ett
eftertryckligt slag öfver nosen ett helsosamt
argumentum ad equum, och han förstår van-
ligen piken.
skådarne i en cirkus undra ofta hur hä-
sten delgifves hvad man önskar att han skall
göra. Repliken kan undgå äfven den mest
spända uppmärksamhet, om man:icke vet,
hur denna replik är beskaffad, men finns
gör han och endast genom honom ledes hästen
vid sitt uppträdande i volten; hvarunder det
är lätt att se, att hela hans uppmärksamhet
är fäst vid sufflören — den som för fram ho-
nom, Under lektionen gifves replik genom
att med ett mjukt och fint ridspö hårdt slå
till olika delar af kroppen. Naturligtvis har
hvarje dessör olika repliker, liksom hvarje
referent har sitt olika sätt att förkorta sin
skrift; men ganska många repliker äro stå-
ende och allmänna. Så är t. ex. repliken till
marsch ett hårdt slag på främre delen af
bogen på ena eller andrå sidan, alltefter som
man vill att han skall börja marschen med :
ena eller andra foten. Repliken till att krypa
är ett slag under buken, till att lägga sig ned
ett slag nedanför knäet o. s. v. För att in-
lära en sammansatt konst, t. ex. affyrande af
en pistol, användes ofta hela månader och
det händer stundom att djurets fruktan för
knallen visar sig oöfvervinnerlig.
Hästen har ett märkvärdigt minne, Då
man en gång vunnit en framgång i hans un-
dervisning, går den ej åter förlorad. Om en
cirkushäst ej på många år utfört en konst,
bibehåller han dock det lifligaste minne deraf,
och om han än vid do första repetitionerna
för konstens återupptagando på programmet
skulle visa sig något tafatt, går detta dock
snart öfver och han utför konsten med sam-
ma säkerhet och skicklighet som förr.
Vid omkring tre års ålder börjar hans upp-
fostran i volten — om han är en konsthäst,
sedan han gjort några framsteg i sina studier.
Men alla konsthästar äro icke volthästar och
jemförelsevis få voltbästar äro konsthästar.
Den erforderliga begåfningen för hvardera
funktionen är i någon mån olikartad. Konst-
hästen måsto vara ett intelligent djur, måste
häfva stor hjerna; volthästen kam vara mer
normalt utrustad på förståndets vägnar, om
han blott är sedig, har mod och någorlunda
god uppfattning. Lektionerna bestå någon tid
till att börja med endast i att låta hästen gå
rundtomkring.i volten, för att lära honom att
öfvervinna don svindel, som vid första inträdet
i ringen angriper både djur och menniskor.
Denna olägenhet visar sig stundom oöfvervin-
nelig hos båda, trots all öfning. En häst,
som är besvärad af svindel, vacklar och slu-
tar med att störta öfver barrigren, Sedan
djuret lärt sig känna ringen, såsom det
kallas, börja lektionerna i kort galopp. Man
vaktar hästen på det nogaste för att få falla in i
falsk galopp. Om man icke kan lita på, att han
ej gör detta, är han ioke säker för en enda tur
omkring volten. Ändamålet med lektionerna
lir att få hästen in i den långsamma, koncen-
trerade, jomna galopp, som visserligen är arti-
ficiel, men oundgänglig för arbetet i en cirkus,
Det är icke lätt att få en häst att galoppera
djerft fram under föremål, som hällas tätt
öfver honom. Hans första ingifvelse är att
tvärstanna eller vika åt sidan, men detta måste
förekommas, om ryttaren skall kunna hoppa
genom tunnband m. m., under det hästen lugnt
galopperar under honom, Sedan konstnären
börjat arbeta på hästen, hvilket vanligen sker
efter två månaders lektioner i volten, går det
en tid om, innan hästen hinner vänja sig vid
den sidosvigtning, som blir en följd af tyngd-
punktens höjande derigenom att ryttaren står
på en platform i stället för att sitta i en
gadel. Konst- eller ringhästars uppfostran slu-
tar ingalunda med lärotiden. De få icke blifva
stående på samma punkt sedan de lemnat
skolan. Tvärtom: cirkushästen går oupphör-
ligt, i dubbel mening, framåt och fortfar der-
med till dess hans tid är ute.
De tvåfota konstnärernas uppfostran börjar
mycket tidigt, vanligen vid sju eller åtta års
ålder. Någre börja långt tidigare. I London
uppträder t. ex. för närvarande i Astleys
cirkus en ryttare, som är ett år och åtta
månader gammal. Denne konstnär i miniatyr
lärde verkligen att rida, innan han kunde gå,
De fortsatta gymnastiska öfningarno göra na-
turligtvis att musklerna betydligt utvecklas,
liksom fysiken i allmänhet. I motsats till den
allmänna tron, fiuna cirkus-konstnärer sitt
yrke vara synnerligen helsosamt; de blifva
vanligen gamla och uppträda ofta vid långt
framskriden ålder med all ungdomens styrka
FOR, (en I Rdr CO Ar FE FT NR TR RR
Thumbnail