är, om han rusar på sin lärare i atsigt att bita eller slå honom. I dylika fall är ett eftertryckligt slag öfver nosen ett helsosamt argumentum ad equum, och han förstår vanligen piken. skådarne i en cirkus undra ofta hur hästen delgifves hvad man önskar att han skall göra. Repliken kan undgå äfven den mest spända uppmärksamhet, om man:icke vet, hur denna replik är beskaffad, men finns gör han och endast genom honom ledes hästen vid sitt uppträdande i volten; hvarunder det är lätt att se, att hela hans uppmärksamhet är fäst vid sufflören — den som för fram honom, Under lektionen gifves replik genom att med ett mjukt och fint ridspö hårdt slå till olika delar af kroppen. Naturligtvis har hvarje dessör olika repliker, liksom hvarje referent har sitt olika sätt att förkorta sin skrift; men ganska många repliker äro stående och allmänna. Så är t. ex. repliken till marsch ett hårdt slag på främre delen af bogen på ena eller andrå sidan, alltefter som man vill att han skall börja marschen med : ena eller andra foten. Repliken till att krypa är ett slag under buken, till att lägga sig ned ett slag nedanför knäet o. s. v. För att inlära en sammansatt konst, t. ex. affyrande af en pistol, användes ofta hela månader och det händer stundom att djurets fruktan för knallen visar sig oöfvervinnerlig. Hästen har ett märkvärdigt minne, Då man en gång vunnit en framgång i hans undervisning, går den ej åter förlorad. Om en cirkushäst ej på många år utfört en konst, bibehåller han dock det lifligaste minne deraf, och om han än vid do första repetitionerna för konstens återupptagando på programmet skulle visa sig något tafatt, går detta dock snart öfver och han utför konsten med samma säkerhet och skicklighet som förr. Vid omkring tre års ålder börjar hans uppfostran i volten — om han är en konsthäst, sedan han gjort några framsteg i sina studier. Men alla konsthästar äro icke volthästar och jemförelsevis få voltbästar äro konsthästar. Den erforderliga begåfningen för hvardera funktionen är i någon mån olikartad. Konsthästen måsto vara ett intelligent djur, måste häfva stor hjerna; volthästen kam vara mer normalt utrustad på förståndets vägnar, om han blott är sedig, har mod och någorlunda god uppfattning. Lektionerna bestå någon tid till att börja med endast i att låta hästen gå rundtomkring.i volten, för att lära honom att öfvervinna don svindel, som vid första inträdet i ringen angriper både djur och menniskor. Denna olägenhet visar sig stundom oöfvervinnelig hos båda, trots all öfning. En häst, som är besvärad af svindel, vacklar och slutar med att störta öfver barrigren, Sedan djuret lärt sig känna ringen, såsom det kallas, börja lektionerna i kort galopp. Man vaktar hästen på det nogaste för att få falla in i falsk galopp. Om man icke kan lita på, att han ej gör detta, är han ioke säker för en enda tur omkring volten. Ändamålet med lektionerna lir att få hästen in i den långsamma, koncentrerade, jomna galopp, som visserligen är artificiel, men oundgänglig för arbetet i en cirkus, Det är icke lätt att få en häst att galoppera djerft fram under föremål, som hällas tätt öfver honom. Hans första ingifvelse är att tvärstanna eller vika åt sidan, men detta måste förekommas, om ryttaren skall kunna hoppa genom tunnband m. m., under det hästen lugnt galopperar under honom, Sedan konstnären börjat arbeta på hästen, hvilket vanligen sker efter två månaders lektioner i volten, går det en tid om, innan hästen hinner vänja sig vid den sidosvigtning, som blir en följd af tyngdpunktens höjande derigenom att ryttaren står på en platform i stället för att sitta i en gadel. Konsteller ringhästars uppfostran slutar ingalunda med lärotiden. De få icke blifva stående på samma punkt sedan de lemnat skolan. Tvärtom: cirkushästen går oupphörligt, i dubbel mening, framåt och fortfar dermed till dess hans tid är ute. De tvåfota konstnärernas uppfostran börjar mycket tidigt, vanligen vid sju eller åtta års ålder. Någre börja långt tidigare. I London uppträder t. ex. för närvarande i Astleys cirkus en ryttare, som är ett år och åtta månader gammal. Denne konstnär i miniatyr lärde verkligen att rida, innan han kunde gå, De fortsatta gymnastiska öfningarno göra naturligtvis att musklerna betydligt utvecklas, liksom fysiken i allmänhet. I motsats till den allmänna tron, fiuna cirkus-konstnärer sitt yrke vara synnerligen helsosamt; de blifva vanligen gamla och uppträda ofta vid långt framskriden ålder med all ungdomens styrka FOR, (en I Rdr CO Ar FE FT NR TR RR