Ytterligare bevis å fördelen af
smalspåriga jernvägar.
Fairlies materiel skördar nya
triumfer.
Våra jernvägsebyggares konservatism får
alltjomt nya knuffar af Fairlies ångvagnar
och hans smalspåriga banor. Pe här två nya
sådana fall:
Sedan en för ändamålet tillsatt rysk
kommission år 1870 tagit den smalspå-
riga, af oss utförligt omtalade och be-
skrifna Festiniog-banan samt den efter seam-
ma grunder byggda banan mellan Antwer-
pen och Gent i noggrannt skärskådande, ut-
färdade ryska kejsaren befallning om att
Livny-jernvägen skulle byggas efter hr
Fairlies principer, d. v. s. smalspårig och
med den patenterade dubbel-bogie-ångvagnen
såsom motor. Nämda jernväg, som finnes i
guvernementet Orel i mellersta Ryssland,
är en bibana till den bredspåriga banan från
Tzaritzis, vid Volga, till Riga. Han öppna-
des för trafik tidigt förra året; hans hela
längd är 57 werst (5,7 svensk mil) och han
genomskär ett för jernvägars anläggning
ytterst ofördelaktigt land, som nödvändig-
gjort en mängd skarpa krökningar och
branta stigningar. Krökningarne äro till an-
talet 55, deras minsta radie är omkring 675
fot och deras sammanlagda längd 28,000
fot. Stigningarnes sammanlagda längd ut-
gör 2 mil 5,400 fot, deraf 1 mil 132,0
fot har en stigning af 1: 80 och 281,00
fot af 1: 100. En sådan bana var sanner-
ligen egnad att bekräfta hållbarheten af hr
Fairlies principer.
Do vanliga godstågen, som framgå på
denna bana, dragne af Fairlies ångvagnar, äro
sammansatte af 42 till 52 vagnar, med en
bruttovigt af 300 till 365 ton (7,170 till
8,724 centner) och en nettovigt af 210
till 250 ton (5,019 ttll 5,975 centner),
hvadan den betalande vigten i medeltal upp-
går från 67 till 73 procent. Det tyngsta
tåg, som hittills befordrats, uppgick i brutto-
vigt till 400 ton (9,560 centner) och i
netto till 283 ton (6,783 centner). Det
bestod af 61 godsvagnar och höll, utom ång-
vagnen, 896 fot i längd.
Dessa nu i korthet antydda resultat ha
väckt så mycken tillfredsställelse i Ryss-
land, att stygelsen för Tamboff-Saratoff-banan,
byggd med den i Ryssland vanliga spårvidden
af öfver. 5 fot, begärt och erhållit tillstånd att
anskaffa dubbla bogie-ångvagnar för en del
af nämda bana, som ansågs för svår för van-
liga ångvagnar. Tio maskiner bestäldes af
hr Fairlie, med förbindelse från hans sida,
att hvardera skulle draga en bruttolast af
400 ton, sig sjelf oberäknäd, med en hastig-
het af 12 (engelska) mil i timmen, uppför
en stigning af 1: 80. Några af ångvagnarne,
med bränsle och vatten vägande 22 ton
(125 centner) äro aflemnade och ha bör-
jat sin verksamhet. Jernvägens konstruk-
tör, hr M. von Dezen inberättade genast,
att maskinerna visat sig kunna draga 530
ton i stället för 400, under nyss anförda
vilkor. Då detta blef kändt, begärde sty-
relsen för stora ryska jernvägsbolaget af
Tamboff- bolaget att få försöka de nya ma-
skinerna på en del af Nikolai-banan mellan
Petersburg och Moskwa. Detta medgafs,