Article Image
Det behöfves icke att vara afvogt stämd mot den nu bestående regeringen eller att hysa den dåliga grundsatsen, att mot hvilken regering som helst bör städse göras opposition, för att hylla och ifra för den åsigten, att regeringsmakten ej må genom gina förtroendeembetsmän eller andra embetsoch tjenstemän ega ett större antal röster inom folkrepresentationen. Det bör af sig sjelft vara klart att ett sådant förhållande är stridande mot landets fördel. Riksdagens uppgift är att pröfva och, eftersom den finner skäligt, gilla eller ogilla såväl regeringens särskilta förslag i ett eller annat ämme som hennes styrelse och förvaltning af de allmänna angelägenheterna; att utlåta sig öfver statsrådernas förhållande; att bestämma embetsoch tjenstemännens löner; att utse justitieombudsman som skall vaka öfver lagarnes efterlefnad och embetsmännens tjensteutöfning samt beifra deras möjliga maktmissbruk ; att genom en opinionsnämnd sitta till doms öfver högsta domstolen; att mana regeringen till ökad eller annorlunda riktad verksamhet derest hon befiones i ettdera hänseendet brista 0. 8. v. I alla dessa afseenden kan omöjligen en fullt oväldig verksamhet af rikedagen förväntas om den till stor del är sammansatt at embetsoch tjenstemän, som ofta kunna hafva direkt och ännu oftare indirekt nytta af riksdagsbeslutens beskaffenhet. Likaså gerna kunde man låta parterna i civila mål: afdöma deras tvister som sammansätta riks dagen af i allmän tjerst anställde personer. Vi tillåta oss upprepa, på det ingen må kunna förtyda vår mening, att så länge grundlagen tillstädjer statstjenares inväljande i riksdagen och då deras kunskaper, skicklighet och aktningsvärda karakter göra sådane deraf förtjente, böra de icke utestängas från allt deltagande i representationen — landet har icke ens råd att undvara deras krafter för sitt offentliga lifs fordringar — men deras öfvervigt inom riksdagen tillhör det folket att förebygga. Tänkom oss ett stort aktiekolag, hvilket stat-n är. Det har utsett en direktion för att enligt bolagsordningen och bolagsinstruktionen handhafva bolagets angelägenheter. Aktieegarne ha funnit att deras stora antal gör en allmän bolagsstämma mindre lämplig till att utöfva nödig kontrollå styrelsen och att bevaka bolagets intressen. De hafva fördenskull uppdragit dessa väörf åt en nämnd, en representation af t. ex. 50 personer, Fins det väl någon som skulle anse tjenligt att i denna representation invälja 20 eller 30 af bolagets egna fjerstemän? Vi tro deticke. Och lika litet som detta vore tjenligt för det enskilta bolaget, är det nyttigt för delegarno 1 den svenska staten atti sin representation i: assa invälja de af regeringens tillsättning och befordran beroende statstjenarne. Detta såsom regel. Men om aktieegarne hade erfarit att någon eller några af tjenstemännen hade, utan att frukta följderna för sin enskilta välgång, öppet och offentligt, men utan att svika grannlagenhetens pligt, påpekat fel och brister i ledningen af bolagets angelägenheter, skulle det ju deremot vara skäl att insätta honom i den gemensamma representationen, så att den måtte få ledning af hans speciella sakkunskap och med bistånd deraf kunna förmå bolagsstyrelsen till förbättringar som den af beqvämens Ns a or ärta När Pat a såg NAR, enn IV ORKA EN NEN Er rn FANN RNA LEV årg ER

4 januari 1872, sida 1

Thumbnail